Mi lesz a feketelistán?
Várhatóan nyár elején, pontosan június 11-ig bezárólag jelenik majd meg az EU Bizottság által két éve elfogadott, teljes nevén a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló irányelvet a magyar jogrendbe átültető jogszabály. Mint arról már múlt számunkba hírt adtunk, az átlagfogyasztó tájékoztatását, a vásárlás és választás szabadságát célzó irányelv hatálybalépése után bizonyos marketingakciók meghirdetésével eleve bírságra számíthatnak majd a kereskedők.Mint dr. Firniksz Judit, a Réti, Antall & Madl Landwell Ügyvédi Iroda munkatársa elmondta, a direktívát 2005-ben fogadták el. A maximum harmonizáció alkalmazásáról született megállapodás, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az irányelvi rendelkezéseket az egyes országokban szó szerint át kell venni. Egyes szabályozási szinteken azonban az alkalmazás vélhetőleg még így is eltérő gyakorlatra ad majd módot, ugyanis a jogszabályt nem lehet minden egyes esetre külön lebontani, az „csak” megadja az eljárások keretét, amelyet tartalommal majd a hatósági, bírósági jogalkalmazói gyakorlat tölt meg.
A megtévesztéstől a lelki kényszerítésig
Maga a direktíva három szinten szabályoz. Az első általános tilalmat fogalmaz meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben, arra alapozva, hogy egy átlagfogyasztót kínálati oldalról befolyásoló magatartást is szabályozni kell. Hiszen egy megtévesztő reklám vagy információ miatt elképzelhető, hogy a vevő nem az igényeinek ténylegesen megfelelő árut választja. Az általános tilalom részét képezi egy „tisztességtelenségi teszt”, amely annak vizsgálatára irányul, a kereskedő a kötelező szakmai gondosságot betartva járt-e el, másrészt a tőle jövő információ nem torzítja-e az átlagfogyasztó gazdasági magatartását, döntését.
A szabályozás második szintje a megtévesztő tevékenységeket sorolja fel, illetve az agresszív magatartás formáit írja le. Az első körbe tartozik a hirdetések bizonyos formája is, például, ha a fogyasztók tájékoztatására szolgáló információk közül hiányzik néhány fontos adat, amelyet a kereskedő elhallgat, pedig az áru tényleges tulajdonságairól adna jelentős információt. Ezen a szinten szabályozzák a vásárlásra való felhívás, magyarán az akciók meghirdetésének néhány fontos tartalmi elemét. A direktíva tételesen felsorolja, milyen információkat kell egy-egy akció során kötelezően meghirdetni. Gyakran versenyhatósági vizsgálat tárgya, hogy a nagymértékű akciók milyen árszinthez viszonyítva valósulnak meg, nem látszólagos-e a nagynak tűnő, de valójában alig érzékelhető kedvezmény. Ez az úgynevezett referenciaár problémája, amelyre egyelőre még ez a direktíva sem ad egyértelmű választ, vagyis nem egyértelmű, az akció során fel kell-e tüntetni a megelőző árat és melyiket, vagy sem.
Az agresszív kereskedelmi magatartás egyes megvalósulási formái inkább büntetőjogi kategóriákba tartoznak, amikor a vásárlók fizikai, illetve lelki kényszerítésének tilalmát mondják ki. Az irányelv egyik megfogalmazása szerint idevonatkozik azonban az is, ahol tilos a fogyasztóval szembeni hatalmi helyzetet kihasználni arra, hogy lelki vagy fizikai kényszerrel korlátozzák a vásárlók választási lehetőségeit. Ennek értelmezése az eltérő kultúrák és hagyományok viszonylatában meglehetősen nehéz, ugyanis ami Angliában lelki nyomást kiváltó agresszív megnyilvánulásnak számít, mondjuk egy timeshare üdülési jog értékesítésekor esetlegesen tapasztalt rámenős rábeszélés, az esetleg Portugáliában megszokott módja is lehet az értékesítésnek.
Tételes bűnlajstrom
A harmadik szint, mint ahogy már hírül adtuk, tételes feketelistát tartalmaz arra nézve, milyen meghatározott esetekben ütközik a direktíva előírásaiba egy-egy tevékenység, amelyik ebben az esetben külön mérlegelés nélkül is bírságot von maga után. Ilyen például, ha egy kereskedő azt állítja, terméke csak korlátozott ideig kapható, vagy csak bizonyos feltételek mellett korlátozott ideig kapható, így a fogyasztónak nem marad ideje a döntésre.
Szintén a feketelistán szerepel több paragrafuson keresztül a hamis látszat keltése: például annak a látszatnak a keltése, hogy a termék jogszerűen forgalmazható, vagy például a vevő törvényes jogára vonatkozóan olyan látszat keltése, mintha az az eladó termékének sajátossága lenne. Ugyancsak tilos annak állítása, hogy a kereskedő befejezi a tevékenységét, vagy éppen üzlethelyiséget változtat. Tilalom alá esik a piramis elven működő értékesítési rendszer létrehozása, ahol a fogyasztó arra gondolva vásárol, hogy mások beszervezésével jövedelemre tesz szert.
A magyar verzió rövidesen a parlament előtt fekszik, várhatóan a tavaszi ülésszak napirendjén szerepel majd, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium előterjesztésében. Egyelőre még nem született döntés arról, melyik szervezet hajtja végre a nálunk is szó szerint alkalmazandó irányelvből adódó feladatokat.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >