Mi a helyzet a lízingpiaccal itthon és külföldön?
Tovább nőtt a globális lízingpiac. Továbbra is Észak-Amerika a legerősebb piac, bár a részesedése a globális piacon 3,1 %-kal csökkent, miközben Európáé 2 %-kal nőtt 2018-ban. No, de mi történik Magyarországon? Itthon az új autók finanszírozása járult hozzá leginkább a piaci növekedéshez, az előző évhez képest 40%-os emelkedés történt.
A White Clarke Group által kiadott éves lízing riport – együttműködésben a World Leasing Yearbookkal – a világ 50 vezető lízingpiacát foglalja össze. A 40 éves évforduló alkalmából készült vezető elemzés az autós és pénzügyi finanszírozás területén vizsgálja az országos kereskedelmi környezetet és trendeket.
A jelentés szerint a globális lízingpiac értéke a 2016-os 1,100 milliárd dolláros értékről 2017-re 1,282 milliárd dollárra nőtt. A top 50 ország üzleti volumene 2017-ben 16.6 %-ot növekedett. Három régió, Észak-Amerika, Európa és Ázsia a világ mintegy 95 %-át teszi ki a globális lízingpiacon, ezekben a 2018-as üzleti volumen 183 milliárd dollárral haladta meg az előző évi globális összeget. Észak-Amerika (Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) részesedése a globális piacon 3.1 %-kal csökkent, viszont továbbra is a legnagyobb regionális lízingpiac, amelynek üzleti értéke 445,9 milliárd dollár, ami a teljes globális részesedési piac 34.8 %-át jelenti. Európa piaci részesedése 1.9 %-kal, Ázsia részesedése pedig 1.3 %-kal emelkedett az előző évhez képest.
TOP 3: USA, Kína, Egyesült Királyság
A lízingpiac “lista” első helyezettje az Egyesült Államok, ahol 6.9 %-kal nőtt a piac az előző évhez képest, éves volumene 410 milliárd dollár. A lízingpiac második helyét Kína jegyzi, értéke több mint 20 %-kal nőtt, 265,68 milliárd dollárra, annak ellenére, hogy a teljes lízing penetrációja alacsony, 6.8 %. A harmadik helyet az Egyesült Királyság birtokolja 32.4 %-kal, ami 92,45 milliárd dollárt jelent. Németország a negyedik legnagyobb piac, 7.29 %-kal (78,32 milliárd dollár), míg az ötödik Japán lízingpiacának piaci részesedése 2 %-kal csökkent 60,47 milliárd dollárra. Franciaországban, a hatodik legnagyobb piacon a volumen közel 9 %-kal nőtt, ami 49,78 milliárd dollárt jelent.
Noha a legnagyobb növekedés a személyautóknál és a haszonjárműveknél figyelhető meg, a gépek-berendezések finanszírozása is jelentősen nőtt. Például az Egyesült Királyság eszközfinanszírozási piaca 2017-ben 5 %-kal nőtt, 2018-ban pedig további kb. 5 %-ra tett szert. Egy kis autólízing kitekintés: a market.us elmezése azt mutatja, hogy a megkérdezettek 2028-ig leginkább a rövid- és hosszú távú lízinget, valamint az operatív lízinget (tartós bérlést) tervezik választani.
Mi a helyzet itthon?
Kiváló eredményeket könyvelhet el az itthoni lízingpiac is. A Magyar Lízing Szövetség friss jelentése szerint 690 milliárd forint feletti finanszírozott összeggel zárta a múlt évet a magyar lízingpiac, ami 13 % növekedést jelent, és idén még akár 10 %-os emelkedés is várható, ami jó eredmény lehet a nemzetközi lízingpiachoz viszonyítva, ami évente átlagosan 16 %-os növekedést produkál. A tartós bérlettel foglalkozó Rentasystem tavaly év végén immár ötödik alkalommal végzett kutatást a beruházási kedv és a finanszírozási háttér kapcsán. “Bár hazánkban még a készpénzes finanszírozási forma dominál, de láthatóan az operatív lízing (tartós bérlet) egyre inkább benne van a vállalatvezetők fejében” – mondja Székely Balázs, a Rentasystem Kft. ügyvezetője.
A Magyar Lízing Szövetség adatai alapján főleg az autóknál kimagasló a növekedés, 34 %-kal, ami 246 milliárd forintot eredményezett év végére. Főként új autók finanszírozásának köszönhető a piaci fellendülés, 40 %-os bővülés történt az előző évhez képest. “Egyre gyakoribb az elektromos autó igény, VW e-Golf, BMW i3, Nissan Leaf a legkeresettebb modellek nálunk. Érezhetően visszaszorulóban van a dízel autók iránti kereslet” – tette hozzá Székely Balázs, a Rentasystem Kft. ügyvezetője.
A lízingpiac az építőiparban is feltörekvőben van. Az építőipari gépeknél a finanszírozott összeg 46 %-kal 26 milliárd forintra nőtt, erre példa legutóbb csak 2008-ban volt. A jelentés szerint továbbra is az egyik legerősebb piac az agrárgép-finanszírozás, 14 %-kal 82 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg az előző évhez képest.
Összességében mind itthon mind pedig a többi országban is szép eredményeket könyvelhet el a lízingpiac, a vezető szerepet továbbra is a járműszektor tölti be, de az eszköz-és építőipar-finanszírozás is felzárkózóban van. A Magyar Lízingszövetség szerint további növekedés várható a magyar lízingpiacon, az infrastrukturális beruházások miatt az építőipari gépeknél fennmaradhat a jelentős kereslet. Emellett az autófinanszírozásban akár 10 %-ot is meghaladó emelkedés is történhet.
Kapcsolódó cikkeink
A német kivitel 1,6 százalékkal, a behozatal 6,2 százalékkal esett az idei első fél évben
Csökkent Németország kivitele és behozatala az idei első hat hónapban…
Tovább olvasom >Magyar Lízingszövetség: Biztató az első félév, de hamar jöhet a fordulat
Bár több eszközkategóriában is javított a magyar lízingpiac az első…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >