MÉSZ: csökkenhet az üreges csokifigurák eladása
Több mint tíz százalékkal mérséklődhet a húsvéti üreges csokoládéfigurák forgalma, amely tavaly 5 milliárd forintot tett ki – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) elnöke online sajtótájékoztatón.
Az elnök hozzátette, hogy ez a szegmens tavaly az azt megelőző évhez képest 10 százalékkal nőtt. A magyar piacon évente mintegy 800 tonna húsvéti üreges csokoládéfigura fogy, egy főre vetítve ez egy 60 grammos csokinyulat és egy 20 grammos csokitojást jelent. A piac körülbelül 90 százalékát a csokinyulak és -tojások teszik ki, nyulakból fogy több.
Elmondta, hogy az árak jelentősen nem változtak idén tavalyhoz képest, ugyanakkor egy hete akcióznak a kereskedők, mivel jelentős mennyiségek ragadtak benn az üzletekben.
Sánta Sándor kiemelte, hogy a koronavírus-járvány miatt visszaesett a szezonális termékek kiskereskedelmi értékesítése, ugyanakkor a snackek, a kekszek, a müzlik és egyéb funkcionális élelmiszerek esetében jelentős fogyasztásnövekedés tapasztalható. Emiatt a teljes édességpiacot tekintve az elnök idén a csökkenés helyett kiegyenlítődést vár.
Az elnök rámutatott, hogy a húsvéti termékeket február elején szállították le, akkor az előrejelzések még kedvezőek voltak. A koronavírus-járvány miatt berobbant pánikvásárlás az elmúlt hetekben valamelyest csillapodott, az utóbbi napokban feltehetőleg a közelgő ünnep miatt növekedés volt jellemző.
Kitért arra is, hogy az édességyártóknak két nagy kihívással kell szembenézniük: az egyik, hogy a járványügyi intézkedéseket, higiéniai előírásokat minden üzemben, a logisztikai láncoknál maximálisan betartsák. A gyártás jövőjét meghatározhatja, hogy a különböző alapanyagok, csomagolóanyagok más-más országokból érkeznek, ezért nagy kérdés, hogy az elsősorban érintett olasz és spanyol cégek mikor kezdenek újra termelni, és milyen átadási idővel lehet számolni. A beszerzést nehezítik az árfolyamingadozások is.
Az elnök üdvözölte a kormány gazdaságélénkítő csomagját és szerinte az a legfontosabb, hogy az intézkedések a gyakorlatban is mielőbb megvalósuljanak, ehhez pedig szükséges a vállalatok együttműködése a döntéshozókkal. Az édességgyártó vállalatok törekszenek arra, hogy eleget tegyenek a járványügyi előírásoknak és a munkahelyeket megtartsák.
A MÉSZ közleménye szerint a szövetség tagjai húsvét kapcsán adományozásba kezdtek. A Mondelez Hungária közel nyolc tonnányi Milka húsvéti édességet ajánl fel a rászorulóknak a Magyar Vöröskereszten keresztül, továbbá közel egymillió forintos készpénzadománnyal is segíti a szervezet munkáját. A Haribo Hungária Kft. a több éves gyakorlatának megfelelően a környékbeli helyi közösségeket és egyészségügyi intézményeket támogatja a húsvéti adományaival. A Chocco Garden Kft. saját dolgozóinak a kitartását az eddigi évektől bőségesebb húsvéti csomaggal jutalmazza, valamint a környékbeli közintézményeken keresztül a rászorulókat is támogatja. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >A zsugorinfláció egyre több terméket érint
2025 januárjában is folytatódott a zsugorinfláció, több élelmiszer és piperecikk…
Tovább olvasom >A Milka csokoládék kisebbek lesznek a kakaó drágulása miatt
A csokoládék gyártásában világszerte érezhető változások zajlanak, mivel a kakaó…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >