Mennyit számít másfél fok?
Ha nem meleg a nyár, akkor nincs is globális felmelegedés? Ha nem lépjük át a 1,5 Celsius fokot, akkor nem is kell annyira izgulnunk? És mi történik, ha a mikroműanyagok bekerülnek a növények szervezetébe? Terítéken a klímaváltozás és a környezetszennyezés.
Szerző: Gyarmati Orsolya
Az Új Szó cikke az idei és az előző évek nyarait elemzi, s rámutat, attól, hogy az idei nyár nem olyan meleg, az nem azt jelenti, hogy nincs klímaváltozás, hiszen, ha az átlagokat nézzük, az extrém időjárási szélsőségek Közép-Kelet-Európában csak a 2000-es évek óta fordulnak elő.
„Ha csak az »itt és most«-tal foglalkozunk, azt hihetjük, a globális felmelegedés nem is lesz akkora gond, nem eszik olyan forrón a kását. De például Szibériában, a sarkkörön túl 38 fokos kánikula van. Persze, igen, néha melegebb van ott is nyáron, már csak a fehér éjszakák miatt is, amikor nem megy le a nap. Csakhogy a mögöttünk levő tél is rendkívül enyhe volt azon a vidéken, felolvadhat az »örökké« fagyott talaj, ami további felmelegedéshez vezet. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy hiába voltak a koronavírus miatt korlátozások, gyárleállások, forgalomcsökkenés, bár az ég kitisztult, az üvegházhatású gázok koncentrációja tovább nőtt a légkörben” – figyelmeztet a cikk írója.
Szélsőségek viharában
Hasonlóan pesszimista képet fest a Pénzcentrum írása. A cikk szerint akár négy éven belül teljesen megváltozhat az életünk, ha átlépjük a kritikus szintet, azaz a 1,5 fokos hőmérséklet-növekedést. Ennek az esélye a Met Office kutatói szerint jelenleg 20 százalék.
„A világ bizonyos részein jóval érezhetőbb lesz a melegedés, mint máshol. A kutatók szerint az Északi-sarkvidék például a globális átlagnál valószínűleg kétszer gyorsabban melegszik idén. A szakemberek előrejelzései szerint továbbá a következő öt évben több vihar lesz Európa nyugati része felett
az emelkedő tengervízszint miatt” – írja a cikk.
Plasztik palánták
Más oldalról, a műanyagszennyezés témája felől közelít a világ jövőjéhez az Agrárszektor. A cikk egy friss kutatásról számol be, amely szerint a műanyag hulladékot a növények is képesek „megenni”, az egészen kicsi műanyagrészecskék ugyanis behatolnak a gyökér szövetébe a talajból, s emiatt a növény nem jut elegendő vízhez a talajból. A kutatók szerint további problémát okoz, hogy a műanyag a növény genetikai felépítését is megváltoztathatja.
A szakemberek 100 nanométernél kisebb műanyagoknak tették ki a növényt (csak összehasonlításképpen: egy papírlap vastagsága ennek az ezerszerese), majd megvizsgálták, hova jutott el a műanyag, és milyen hatást gyakorol a gyomnövény biológiájára és genetikájára. A növényeket műanyaggal szennyezett talajban növesztették, és természetesen volt egy kontrollcsoport is, amelyik tiszta (tisztább) földben növekedhetett.
Az eredmények azt mutatják, hogy mivel a műanyagrészecskék egészen kicsik, képesek behatolni a gyökér szövetébe, ahol megakadályozzák a gyökereket a víz megfelelő felszívásában. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a műanyag megakadályozta a növények megfelelő növekedését. S ha ez még nem volna elég, a tanulmány szerzői úgy vélik, hogy a műanyag valójában megváltoztatja a növény genetikai felépítését. Ez azonban további elemzést igényel, és a csoport már dolgozik egy külön tanulmányon, hogy többet megtudjon a genetikai hatásokról. E kutatási eredmények már csak azért is aggasztóak, mert növényeket fogyasztunk, még ha nem is a cikkben említett lúdfüvet.
A laboratóriumi alapú megközelítés lehetővé tette a csapat számára, hogy megismerje a nano méretű műanyagok növényekre gyakorolt közvetlen hatását, de ez nem vonatkozik közvetlenül a vadon élő növényekre és műanyagokra sem, mivel a légkörben szállított és a talajba rakódott műanyag nem lesz annyira „tiszta”, mint amilyennel a csapat dolgozott. A szabadban a műanyagokat vegyszerek és időjárási tényezők bontják le, megváltoztatva azok fizikai és kémiai összetételét. //
Keményebben lép fel a klímaváltozás ellen az Unilever
Az Unilever új intézkedéseket és vállalásokat jelentett be, amelyek célja, hogy az eddigieknél is határozottabban cselekedjen a klímaváltozás ellen, a környezet védelme és megújulása, valamint annak érdekében, hogy meg tudjuk őrizni a természeti erőforrásokat a jövő generációi számára. A vállalat 2039-ig minden terméke esetében el akarja érni a nettó zéró kibocsátást. Ezen túl a mezőgazdasági kisvállalkozók és farmerek új generációját segítve, velük együtt dolgozva az erdők, a talaj és a biodiverzitás védelmét és helyreállítását szolgáló programok élére áll, a vízhiányos területeken pedig a kormányzatokkal és más szervezetekkel együttműködve javítja a közösségek vízhez való hozzáférését. E tevékenységek felgyorsításáért az Unilever márkái együttesen egymilliárd eurót fektetnek be az újonnan létrehozott, klíma- és természetvédelmi alapba (Climate & Nature Fund). //
Legyen klímabarát a gazdaság újraindítása!
A világ 155 globális nagyvállalata közös nyilatkozatban szólítja fel a világ kormányait arra, hogy a koronavírus-járványt követő gazdaságélénkítő csomagjaikat hozzák összhangba a legfrissebb klímatudományi eredményekkel. A Mars is csatlakozott az ENSZ által támogatott eddigi legnagyobb olyan kezdeményezéshez, amelyet a világ legnagyobb vállalatainak ügyvezető igazgatói közösen hívtak életre. Céljuk, hogy megerősítsék saját klímavédelmi törekvéseiket, és felszólítsák a világ kormányait arra, hogy ők is ezekkel összhangban cselekedjenek.
A nyilatkozat olyan gazdasági újraindítást sürget, ami egyrészt a klímatudomány által meghatározott 1,5°C-os szint alatt tartja a globális hőmérsékletet, másrészt olyan jövőbeli befektetéseket tartalmaz, ami egy alacsony szén-dioxid-kibocsátású és az éghajlat-változás hatásaival szemben ellenállóképes jövő felé vezet. //
Újrahasznosított műanyag csomagolásban érkezik a poharas Magnum
A tavalyi tesztek után az idén több mint 7 millió darab olyan poharas Magnum kerül az európai boltok polcaira, amely újrahasznosított műanyag felhasználásával készült csomagolásban érkezik. Korábban nem állt rendelkezésre megfelelő technológia, így az Unilever céljai közé tartozott az újrahasznosítási metódus kifejlesztésének a támogatása is.
Ez a lépés része az Unilever globális, csomagolással kapcsolatos kötelezettségvállalásának, amelynek célja, hogy 2025-ig több mint százezer tonnával csökkentse a felhasznált műanyag csomagolóanyagok volumenét, a felére csökkentse a felhasznált „szűz” (azaz nem újrahasznosított, közvetlenül kőolajból készülő) műanyagok mennyiségét, valamint felgyorsítsa az újrahasznosított műanyagok használatát. Az új csomagolás bevezetése ráadásul most különösen fontos, hiszen érdemben csökkenthető a világjárvány közepette megnövekedett otthoni jégkrémfogyasztás környezeti lábnyoma.
– Büszkék vagyunk arra, közismert jégkrémmárkánkon bevezethetjük ezt az úttörő technológiát – mondta Julien Barraux, a Magnum globális vezérigazgatója. – Reméljük, hogy ezzel az új megközelítéssel az élelmiszeripart is egy fenntarthatóbb jövő felé vezetjük, utat törve a körforgásos gazdaság előtt.
Az új csomagolásban kapható poharas Magnumok a nagyobb európai piacokon folyamatosan kerülnek forgalomba, hazánkba várhatóan 2021 első felétől érkeznek meg. //
Érték a feleslegből
Már a cégalapításkor eltökélt szándékunk volt, hogy abból teremtsünk értéket, amit mások kidobásra ítéltek, így például a borászatokban feleslegessé váló szőlőtörkölyből nálunk kimagasló élettani hatású hidegen sajtolt olaj, sokoldalúan felhasználható szőlőhéjőrlemény, gluténmentes magliszt, valamint szőlőmagolajos natúrkozmetikai termékcsalád készül a ZERO WASTE technológia jegyében. Jelenleg 18-féle magból sajtolunk olajokat, és valamennyi melléktermék egy újabb élelmiszer (pl. gourmet krém, ínyenc mustárszósz) vagy kozmetikum alapanyaga.
Nemcsak gyártási folyamatunk, hanem az alapanyag-beszerzés (hazai, illetve EU-gazdaságokból származó, konvencionális és bio alapanyagok – rövid távú szállítás), a csomagolóanyagok körültekintő megválasztása, valamint a környezetbarát üzemelés (biomassza kazán, napelemek, újrahasznosított tisztítókendők, környezetbarát tisztítóberendezések és mosogatószerek stb.) is hozzájárul ökológiai lábnyomunk csökkentéséhez, a fentartható módon történő termeléshez. //
Egymillió kWh áram napelemekkel
Az 1500 településen 2300 üzlettel jelenlévő, Energiatudatos vállalat címmel több ízben is elismert Coop üzletlánc több éve folytatja környezet- és energiatudatos fejlesztési programját. A stratégia egyrészt az energiafelhasználás csökkentésére irányul, másrészt, hogy a felhasználandó villamos energiát környezetbarát megoldásokkal váltsa ki. A fejlesztések több területen zajlanak: ajtózott hűtők üzembe állítása, a világítás LED-technológiával történő korszerűsítése, a hűtési-fűtési rendszerek modernizációja.
A beruházások közül kiemelkedik a napelemes rendszerek kiépítése, amelynek eredményeként az idei év végére több mint 100 Coop üzlet működik majd napelemes rendszerrel. Ennek köszönhetően az üzletlánc a teljes áramfogyasztásának várhatóan 2%-át saját maga állítja elő. Már egy 265 kW-os kiserőműrendszer telepítésére is van példa a miskolci raktáron, és folyamatban van több ilyen típusú rendszer kiépítése is. A napelem projektben úttörő szerepet vállaló Unió Coop Zrt. és Észak-Kelet Pro-Coop Zrt. telepített rendszereikkel együttesen elérték az évi egymillió kWh villamosenergia-termelést. //
Kapcsolódó cikkeink
Automatizált boltok jövője: Magyarországon is megjelenhetnek a személyzet nélküli üzletek
A Coop Szeged Zrt. hamarosan új szintre emeli bolthálózatának működését…
Tovább olvasom >SIAL: fókuszban a fenntartható élvezet
A globális élelmiszeripar legfontosabb eseménye minden páros évben a SIAL,…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >