Magazin: Megvéd a rendszer!

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2021. 03. 05. 07:02

Megszokott éveleji franchise-körképünk ezúttal természetesen a vírusról szól, annak hatásairól az üzleti élet e speciális területére. A piac néhány meghatározó képviselőjét arról kérdeztük, hogyan befolyásolta tevékenységüket, eredményeiket a válság, és mit várnak a közeljövőtől.

Szerző: Ipacs Tamás

 

Tóth Géza Coop

Tóth Géza
vezérigazgató
Co-op Hungary

Cégcsoportunk stabil működését a vírus alapvetően nem befolyásolta, a második hullámot már jól kialakult működési rutin jellemezte, mind árualap és kiszolgálás, mind védekezés tekintetében – húzza alá a helyzetet elemezve Tóth Géza, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója. – Az első hullámban tapasztalható felvásárlási láz jelentős nyomást gyakorolt a bolti dolgozókra, de összeszokott kollégák kiválóan megbirkóztak vele. Tervezett fejlesztéseink jelentős részét megvalósítottuk, ahol kellett, ott későbbre halasztottuk azokat a biztonságos kivitelezés érdekében.
Üzleti koncepciónk továbbra is változatlan, aminek a középpontjában a vidéki Magyarország minőségi hazai élelmiszerekkel való folyamatos ellátása áll mintegy 1400 településen. Mindig is igyekeztünk visszaszorítani a hiánygazdálkodás okozta árnövekedésből származó áremeléseket, így stabil és kiszámítható árpolitikánkkal a vásárlói bizalmat építeni. A termékfejlesztések ütemét nem csökkentettük, a saját márkás termékek területén átfogó megújítási programot indítottunk, ami a beltartalom felülvizsgálatát és az arculat korszerűsítését jelenti.

 

Maczelka Márk, Spar

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR

A március–június közötti időszakban a tervezett nyitásokat el kellett halasztanunk a második félévre – hangsúlyozza Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője –, ennek ellenére az előzetes éves terveinket sikerült megvalósítani. Kiskereskedő partnereinknek igazodniuk kellett a megváltozott fogyasztói szokásokhoz – azaz a kevesebb, de nagyobb kosárértékű vásárláshoz.

 

Gyorsan reagálni!

Kelemen Szilárd, Fornetti

Kelemen Szilárd
nemzetközi franchise
és concept üzletág
igazgató
Fornetti Group

A vírushelyzet több fronton is érintette vállalkozásunkat – mondja el Kelemen Szilárd, a Fornetti Group nemzetközi franchise és concept üzletág igazgatója. – Tavasszal az iskolabezárásoknak, a home office-nak, a turisták eltűnésének köszönhetően egyik napról a másikra üresek lettek az utcák, így a forgalmunk jelentősen visszaesett. Ősszel már nem tapasztaltunk ekkora mérvű forgalomcsökkenést, de a vásárlói szokások némiképp megváltoztak. A Fornetti gyorsan és határozottan reagált az új kihívásokra. Tovább épült a hálózat: új megkeresések érkeztek és több új üzletnyitás is történt. Exportcélzatú megkereséseket is kaptunk, vagyis a vírushelyzet ellenére nem zárult be minden ajtó.

Rekordidő alatt dobtuk piacra a tizennyolc terméket számláló, otthon süthető termékcsaládunkat, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy épségben vészeljük át a nehéz hónapokat. Az árstratégiánk a veszélyhelyzet időszakában sem változott, nem emeltünk árakat. A májusi mélypont után a vártnál sokkal gyorsabban épültünk vissza. A cég stabilitása egy percre sem került veszélybe, így nem kellett jelentős kényszerintézkedéseket hoznunk sem a munkaerő, sem a termelés, sem a partnergondoskodás területén.

Tóth Péter lipoti peks

Tóth Péter
tulajdonos
Lipóti Pékség

A vírushelyzet tavaly április elején érte el mintabolthálózatunkat – emeli ki Tóth Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa. – Ekkor tűntek el a vevők az aluljárókból, a legforgalmasabb kereskedelmi központokból. Számunkra is meglepő volt, amikor májusban egy alvállalkozónk Tatán új mintabolt létesítésébe kezdett. Év végére több mint 10 mintabolttal gazdagodott hálózatunk, nem beszélve a több tucat nem a mintabolt-hálózathoz tartozó egyéb új értékesítési pontról. A tavalyi esztendő a vírustól függetlenül eredményes volt, üzleti modellünk kiállta az eddigi legnagyobb próbatételét. Mivel több mint 200 minta­boltot átfogó bejáratott fran­chise-koncepciónk jól működik, a kezdeti sokkhatás ellenére sem változtattunk üzleti koncepciónkon, árstratégiánkon. A termékfejlesztés továbbra is a minőségi, egyedi termékek irányába halad.

 

Új lendülettel

Molnár Gábor-Pek-Snack

Molnár Gábor
kereskedelmi igazgató
Pek-Snack

Márciusig remek pályán voltunk, de piacunk hirtelen megváltozott – mutat rá Molnár Gábor, a Pek-Snack kereskedelmi igazgatója –, így rendkívül gyorsan kellett alkalmazkodnunk. Az iskolai, kórházi és munkahelyi büfék az egyik pillanatról a másikra bezártak, az élelmiszerboltok forgalma drasztikusan csökkent.

Elsődleges volt a kollégák biztonsága, és ma is ez a legfontosabb szempont. Új stratégiát dolgoztunk ki az értékesítésre; gyorsan kellett alkalmazkodni a fogyasztói szokások megváltozásához, bevezettük például a fogyasztói kiszerelést.

Az év második felétől lassan visszatérünk a koronavírus-járvány előtti időszakra jellemző ügymenetre, de az értékesítésben még nagyon távol van a járvány előtti szint. A nem előre csomagolt termékek irányában fogyasztói bizalomvesztést érzékelünk.

NovákDániel-DiétaLifeMarket

Novák Dániel
ügyvezető
Diéta Life Market

A Diéta Life Market hálózat a reformélelmiszerek piacán versenyez, ahol – kiemelten a vírus kezdeti időszakában – forgalomnövekedés volt tapasztalható – szögezi le Novák Dániel, a Diéta Life Market ügyvezetője. – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen franchise-tevékenységünk felépítése már a vírushelyzet előtti években elkezdődött. A vírus tetőzése idején már az első franchise-üzlet nyitása előtt álltunk – ez 2020 novemberében nyitott, Eger belvárosában. a második pedig 2021 februárjától várja a vásárlókat Budaörs központjában.

Az alapvető koncepciónkat a járvány nem érintette, így nem kellett eltérnünk terveinktől. Kereskedelmi stratégiánk része a válsághelyzetek kezelése is, így a kialakult gazdasági környezetben a vírus miatt nem volt szükség rendszerünk működésének változtatására.

Vadnai Agnes-Progressive

Vadnai Ágnes
kommunikációs manager
Progress Étteremhálózat

Hálózatfejlesztési tevékenységünket a járványidőszak alatt is folytattuk – mondja Vadnai Ágnes, a hazai McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. kommunikációs managere –, 2020 végéig 15 éttermet újítottunk fel a „Jövő Élménye” koncepció jegyében, és emellett négy új autós egységet is nyitottunk, új munkahelyek százait teremtve ezzel. Beruházásaink megvalósításával összefüggésben a központi irodai létszám is növekedett.

A kijárási, nyitvatartási és étteremlátogatási korlátozások hatására hangsúlyosabbak lettek kényelmi szolgáltatásaink, például az autós kiszolgálás és a házhozszállítás. Az utóbbi országos bevezetése egyébként már 2019-ben megkezdődött, a 2020-as év első felében pedig partnereinkkel együttműködve gyorsított ütemben bővítettük e szolgáltatásunkat.

 

 

 

Segítség a partnereknek

A vírus megjelenésekor a védekezésre és a munkatársaink védelmére helyeztük a kommunikációs hangsúlyt – emeli ki Tóth Géza. – Franchise-partnereink saját környezetükben segítséget nyújtottak a nehéz helyzetbe kerülteknek, illetve országosan, a Coop Segély Alapítványon keresztül minden megyében támogattuk az állami gondozásban nevelkedő különleges szükségletű gyermekeket.

A vírusvédekezés időszakában támogatást biztosítottunk a franchise-partnereink számára védőeszközökben, fertőtlenítőszerekben, illetve közös információs és tudásbázist alakítottunk ki, amelyben a vírusvédelemben szerzett lokális tapasztalatokat osztottuk meg a hálózaton belül.

A legnehezebb időszakokban is folyamatosan tartottuk partnereinkkel a kapcsolatot, így a találkozók, a látogatások, a képzések sem maradtak el – érvel Kelemen Szilárd. – A külső kommunikációnk az egészségvédelem fontosságának hangsúlyozása mellett leginkább arra irányult, hogy segítsük vásárlóinkat abban, hogy a megváltozott viszonyok között hogyan juthatnak hozzá kedvenceikhez. Az online térben szinte minden eszközt bevetettünk. Többek között létrehoztunk egy interaktív üzlettérképet, sütési oktatóvideókat forgattunk, tájékoztattuk a közönséget, melyik partner vállal házhozszállítást. Partnereink helyzetét aktuális fizetési kötelezettségeik teljesítésének átütemezésével is könnyíteni próbáltuk.

A rendszeres partnertalálkozókat el kellett halasztanunk – mondja Maczelka Márk–, kommunikációnkat elektronikus csatornákon és az értékesítési tanácsadókon keresztül valósítottuk meg. Partnereink számára segítségképpen rögtön a járvány indulásakor megnöveltük a rendelkezésre álló keretet, így nagyobb készlettel tudtak gazdálkodni.

Továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk marketingkommunikációnkra húzza alá Tóth Péter –, amelynek fókuszában az új termékek bemutatása. Karitatív tevékenységet is folytattunk: a Magyar Katolikus Karitász éhező magyar gyermekek javára történő projektjeinek segítése, a lipóti iskolánk fejlesztése, illetve az NB III élmezőnyéhez tartozó sportegyesületünk támogatása volt fókuszban.

Gyors ütemben fejlesztettük weboldalunkat – húzza alá Molnár Gábor –, készült egy partnerkereső felület is, ahol térképes és partnereinkre, illetve a házhozszállítási lehetőségekre is rá lehet keresni, hiszen partnereink is felismerték, hogy házhozszállítással tudják a kieső forgalmukat kompenzálni. A közösségi médiában kampányt indítottunk Maradj otthon, Süss otthon felhívással, nyereményjátékkal.

Partnereinknek több fronton is segítséget nyújtottunk: igény szerint egyedi kommunikációjukban segítettük őket, a fagyasztott termékek kiszállításához eszközöket biztosítottunk, a kiszállítást vállaló partnereinket a közösségi oldalakon hirdettük. Nyitottak voltunk a túlélésüket biztosító egyedi megállapodásra is.

Sok olyan kisebb partnerünk kényszerült bezárni a nehéz időszakban, akik nem tudták átvészelni az ideiglenes bezárást (pl. iskolabüfék) vagy a forgalomcsökkenést, így jelenleg a tőkeerős, nagyobb franchise-partnerekre figyelünk; hosszú távon ők működhetnek sikeresen.

 

Megvéd a rendszer-Franchise

 

Tudásmegosztás

Rendszergazdaként fontos, hogy a bizalom fenntartása érdekében a hálózatok világos, egyértelmű üzenetekkel kommunikáljanak – állítja Novák Dániel. – Egy induló üzlet esetében, egy vírushelyzet közepén erre kiemelten figyelünk. A know-how átadását alapvetően nem befolyásolta a pandémia. A találkozók egy része online is lebonyolítható volt, a személyes jelenlétet igénylő üzleti ismeretek átadása pedig a járványügyi szabályok betartása mellett zökkenőmentesen megvalósult. Az indulástól kezdve nagy hangsúlyt fektetünk a partneri együttműködésre, az ad hoc felmerülő helyzetekre is azonnali segítséget nyújtunk – ez kulcsfontosságú eszköze a közös céljaink elérésének és nem függhet rendkívüli eseményektől.

Kiemelt figyelmet fordítunk vendégeink járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos tájékoztatására – emeli ki Vadnai Ágnes. – Az aktuális intézkedésekről weboldalunkon, hagyományos és közösségi médiafelületeken, valamint az éttermekben is tájékoztatjuk a fogyasztókat. Éttermi és irodai kollégáinkkal, fran­chise-partnereinkkel a tréningjeinket, megbeszéléseinket áthelyeztük az online térbe. Franchise-partnereinknek folyamatos szakmai támogatást biztosítunk a kialakult járványhelyzet kezelésében, a megfelelő gyakorlatok kialakításában. Emellett segítjük őket a beruházásokkal kapcsolatos üzleti döntések előkészítésében, és a beruházások megvalósításában. Ilyen volt például a kiszállítási területek bővítése 2020 első felében, később pedig az éttermek modernizációja. //

 

Könnyebb az alkalmazkodás

A szakma jelenlegi helyzetéről és kilátásairól Vidács Gyula, a Magyar Franchise Szövetség elnöke adott elemzést.

Vidács Gyula

Vidács Gyula
elnök
Magyar Franchise Szövetség

– A vírusválság, ha változó mértékben is, de a hazai franchise-piac minden szereplőjét érintette. Jobban megsínylette a vendéglátás, a szépségápolás, az ingatlanos szakma, ugyanakkor hektikusabbá vált az élelmiszer-kereskedők és gyógyszerészek munkája is. Az első hullámban a franchise-vállalkozások kialakították, illetve bővítették csomagküldési és kiszállítási szolgáltatásaikat, erősítették online jelenlétüket, innovatív eszközökkel próbálták pótolni kiesett forgalmuk minél nagyobb hányadát. A második hullám a bezárásokkal bizonyos szakmákat meg is rendített, hiszen sok területen az állami segítség már messze nem fedezi a veszteségeket.

A franchise lényege, hogy egy hálózat mindig erősebb a független üzleteknél. A master franchise-központok segítik a rendszerhez tartozó egységeket – a COVID alatt például megvalósították az online operatív irányítást, továbbképzést, tapasztalatmegosztást és az alternatív forgalomösztönző módszerek átadását. Az előrelátó hálózatok 2020-ban továbbfejlesztették oktatási rendszerüket, irodai adminisztrációjukat „átszervezték” home office-ba. Gyakorlattá vált a franchise-díjak csökkentése, átütemezése, a beruházások részletekben fizettetése.

Még így is előfordultak nehézségek: az átvevők egyes területeken nem tudták megindítani vállalkozásukat, és tanúi voltunk a válság okozta lemorzsolódásoknak is.

A kényszerhelyzethez alkalmazkodva a szövetség is online működésre váltott – a világhálón keresztül szervezzük klubéletünket, a tanácsadásokat, és a neten is bonyolódik induló hálózatok számára szervezett képzéssorozatunk.

És hogy milyen lehet a közeljövő? A kényszerszülte megoldások közül a leginnovatívabbak tovább fejlődnek: az online, akárcsak a csomagküldés szerepe munkánkban tovább fog erősödni. A multi-brand és multi-unit átvevők száma ugyancsak emelkedik – ezekben a kategóriákban már most is sok a pályázó az év szakmai díjára –, de arányuk a hazai franchise-piacon 5 év alatt meg is duplázódhat. //

 

2020 legjobbjai

2020 legjobbjai - franchiseA szövetség által kategóriagyőztesnek választott franchise-­rendszerek képviselői idén nem vehették át ünnepélyes keretek között díjaikat, de ez nem von le semmit eredményük értékéből. Íme a 2020. év díjazottjai:

• Az Év Hazai Franchise Hálózata – Duna House Ingatlan hálózat

• Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata – BENU Gyógyszertárak

• Külföldön sikeresen terjeszkedő hazai Hálózat – Bubbles mosodahálózat

• Az Év Innovatív Franchise Hálózata – Otthon Centrum Ingatlan hálózat

• Marketing Díj – Alma Gyógyszertár

• Internet Média és Web Díj – Stilianos babauszoda

• Az év franchise átvevője – Herbária, Weiser Tamás

• Az év fiatal franchise átvevője – Bubbles mosodahálózat

• Az év Multi-brand átvevője – Mecsek Füszért Zrt. (Fornetti és Coop partner)

• Az év Multi-unit átvevője – Krehlik Roland (Diego partner). //

 

Jövőkép

Beszélgetőpartnereinktől megkérdeztük, milyennek képzelik franchise szempontból a következő 2-3 évet.

Kelemen Szilárd, Fornetti

Nem látjuk még a vírusválság további következményeit, de az biztos, hogy a gazdasági körülményekkel párhuzamosan a fogyasztói szokások is átalakulóban vannak. A Fornettinél már zajlik a következő generációs franchise modellváltó program bevezetése, amely a modernizációra és a digitalizációra épül, pontos válaszokat ad az újonnan felmerült kérdésekre is, és olyan új eszközparkot vonultat fel, amellyel partnereink nagy biztonságban érezhetik magukat kötelékünkben.

Maczelka Márk, SPAR

A hálózatunk helyt állt a járványhelyzetben, és a körülményekhez képest is kiválóan teljesített, megmutatva ezzel a SPAR erősségeit. Ezt egyre több független kereskedő felismeri, és érdeklődnek a program iránt.

Molnár Gábor, Pek-Snack

Úgy tudjuk a legjobban kiszolgálni partnereinket, ha igényeik mentén bővítjük termék- és szolgáltatási körünket. Nemcsak a már megszokott termékeinkkel, de kész koncepcióval is támogatjuk működésüket. Ennek megfelelően a know how átadása a jövőben egyre inkább felerősödik; hasonló stratégiát folytatunk horvát leányvállalatunk esetében is.

Novák Dániel, Diéta Life Market

Hosszú távú célunk a Diéta Life Market hálózat országossá bővítése mind a hagyományos, mind az online kereskedelem piacán. Ennek első lépcsőfoka az egri és a budaörsi üzlet. 2021 első felében bevezetésre kerül kiskereskedelmi web­shop rendszerünk is, amelybe minden átvevő partnerünk csatlakozik. Átvevő partnereinknek személyre szabott üzleti modellel, valamint üzletre szabott, rugalmasan változtatható termékportfólióval szolgálunk.

Tóth Géza, Co-op

A következő évek vélhetően hasonlóan küzdelmesek lesznek, és a globális hatások, amelyek a kistelepülések egyre szűkülő üzleti lehetőségeit meghatározzák, a vírushelyzet elmúlásával nem fognak javulni. Ugyanakkor bízunk abban, hogy a folyamatos akvizícióinkkal, innovációinkkal és a belső hatékonyság javításával a kiszolgált települések jelentős részében meg fogjuk őrizni piaci pozíciónkat a következő 2-3 évben. Koncepciónkban a fenntartható növekedéshez kapcsolódó üzleti lépések az elkövetkező években egyre nagyobb hangsúlyt kapnak.

Tóth Péter, Lipóti

A következő évek feladatait, stratégiáit a Hatvanban épülő új gyárunk megépítése, beindítása szabja meg. A gyár európai viszonylatban is kiemelkedő kapacitással, illetve ultramodern technológiával rendelkezik, az itt előállított termékek segíteni fogják a mintaboltok működését és új piacokat is ellátnak. Mintaboltjainkra jövőtervezésünk alapján továbbra is kiemelt feladat vár, továbbra is ők fogják megjeleníteni, bemutatni a hazai piacon a lipóti minőséget.

Vadnai Ágnes, Progress

Országszerte további éttermek „Jövő Élménye” koncepció jegyében történő megújításával és új McDonald’s éttermek nyitásával folytatjuk a járványhelyzet előtt elindított beruházásokat. //

Kapcsolódó cikkeink