Magazin: Megvéd a rendszer!
Megszokott éveleji franchise-körképünk ezúttal természetesen a vírusról szól, annak hatásairól az üzleti élet e speciális területére. A piac néhány meghatározó képviselőjét arról kérdeztük, hogyan befolyásolta tevékenységüket, eredményeiket a válság, és mit várnak a közeljövőtől.
Szerző: Ipacs Tamás
Cégcsoportunk stabil működését a vírus alapvetően nem befolyásolta, a második hullámot már jól kialakult működési rutin jellemezte, mind árualap és kiszolgálás, mind védekezés tekintetében – húzza alá a helyzetet elemezve Tóth Géza, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója. – Az első hullámban tapasztalható felvásárlási láz jelentős nyomást gyakorolt a bolti dolgozókra, de összeszokott kollégák kiválóan megbirkóztak vele. Tervezett fejlesztéseink jelentős részét megvalósítottuk, ahol kellett, ott későbbre halasztottuk azokat a biztonságos kivitelezés érdekében.
Üzleti koncepciónk továbbra is változatlan, aminek a középpontjában a vidéki Magyarország minőségi hazai élelmiszerekkel való folyamatos ellátása áll mintegy 1400 településen. Mindig is igyekeztünk visszaszorítani a hiánygazdálkodás okozta árnövekedésből származó áremeléseket, így stabil és kiszámítható árpolitikánkkal a vásárlói bizalmat építeni. A termékfejlesztések ütemét nem csökkentettük, a saját márkás termékek területén átfogó megújítási programot indítottunk, ami a beltartalom felülvizsgálatát és az arculat korszerűsítését jelenti.
A március–június közötti időszakban a tervezett nyitásokat el kellett halasztanunk a második félévre – hangsúlyozza Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője –, ennek ellenére az előzetes éves terveinket sikerült megvalósítani. Kiskereskedő partnereinknek igazodniuk kellett a megváltozott fogyasztói szokásokhoz – azaz a kevesebb, de nagyobb kosárértékű vásárláshoz.
Gyorsan reagálni!
A vírushelyzet több fronton is érintette vállalkozásunkat – mondja el Kelemen Szilárd, a Fornetti Group nemzetközi franchise és concept üzletág igazgatója. – Tavasszal az iskolabezárásoknak, a home office-nak, a turisták eltűnésének köszönhetően egyik napról a másikra üresek lettek az utcák, így a forgalmunk jelentősen visszaesett. Ősszel már nem tapasztaltunk ekkora mérvű forgalomcsökkenést, de a vásárlói szokások némiképp megváltoztak. A Fornetti gyorsan és határozottan reagált az új kihívásokra. Tovább épült a hálózat: új megkeresések érkeztek és több új üzletnyitás is történt. Exportcélzatú megkereséseket is kaptunk, vagyis a vírushelyzet ellenére nem zárult be minden ajtó.
Rekordidő alatt dobtuk piacra a tizennyolc terméket számláló, otthon süthető termékcsaládunkat, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy épségben vészeljük át a nehéz hónapokat. Az árstratégiánk a veszélyhelyzet időszakában sem változott, nem emeltünk árakat. A májusi mélypont után a vártnál sokkal gyorsabban épültünk vissza. A cég stabilitása egy percre sem került veszélybe, így nem kellett jelentős kényszerintézkedéseket hoznunk sem a munkaerő, sem a termelés, sem a partnergondoskodás területén.
A vírushelyzet tavaly április elején érte el mintabolthálózatunkat – emeli ki Tóth Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa. – Ekkor tűntek el a vevők az aluljárókból, a legforgalmasabb kereskedelmi központokból. Számunkra is meglepő volt, amikor májusban egy alvállalkozónk Tatán új mintabolt létesítésébe kezdett. Év végére több mint 10 mintabolttal gazdagodott hálózatunk, nem beszélve a több tucat nem a mintabolt-hálózathoz tartozó egyéb új értékesítési pontról. A tavalyi esztendő a vírustól függetlenül eredményes volt, üzleti modellünk kiállta az eddigi legnagyobb próbatételét. Mivel több mint 200 mintaboltot átfogó bejáratott franchise-koncepciónk jól működik, a kezdeti sokkhatás ellenére sem változtattunk üzleti koncepciónkon, árstratégiánkon. A termékfejlesztés továbbra is a minőségi, egyedi termékek irányába halad.
Új lendülettel
Márciusig remek pályán voltunk, de piacunk hirtelen megváltozott – mutat rá Molnár Gábor, a Pek-Snack kereskedelmi igazgatója –, így rendkívül gyorsan kellett alkalmazkodnunk. Az iskolai, kórházi és munkahelyi büfék az egyik pillanatról a másikra bezártak, az élelmiszerboltok forgalma drasztikusan csökkent.
Elsődleges volt a kollégák biztonsága, és ma is ez a legfontosabb szempont. Új stratégiát dolgoztunk ki az értékesítésre; gyorsan kellett alkalmazkodni a fogyasztói szokások megváltozásához, bevezettük például a fogyasztói kiszerelést.
Az év második felétől lassan visszatérünk a koronavírus-járvány előtti időszakra jellemző ügymenetre, de az értékesítésben még nagyon távol van a járvány előtti szint. A nem előre csomagolt termékek irányában fogyasztói bizalomvesztést érzékelünk.
A Diéta Life Market hálózat a reformélelmiszerek piacán versenyez, ahol – kiemelten a vírus kezdeti időszakában – forgalomnövekedés volt tapasztalható – szögezi le Novák Dániel, a Diéta Life Market ügyvezetője. – Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen franchise-tevékenységünk felépítése már a vírushelyzet előtti években elkezdődött. A vírus tetőzése idején már az első franchise-üzlet nyitása előtt álltunk – ez 2020 novemberében nyitott, Eger belvárosában. a második pedig 2021 februárjától várja a vásárlókat Budaörs központjában.
Az alapvető koncepciónkat a járvány nem érintette, így nem kellett eltérnünk terveinktől. Kereskedelmi stratégiánk része a válsághelyzetek kezelése is, így a kialakult gazdasági környezetben a vírus miatt nem volt szükség rendszerünk működésének változtatására.
Hálózatfejlesztési tevékenységünket a járványidőszak alatt is folytattuk – mondja Vadnai Ágnes, a hazai McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. kommunikációs managere –, 2020 végéig 15 éttermet újítottunk fel a „Jövő Élménye” koncepció jegyében, és emellett négy új autós egységet is nyitottunk, új munkahelyek százait teremtve ezzel. Beruházásaink megvalósításával összefüggésben a központi irodai létszám is növekedett.
A kijárási, nyitvatartási és étteremlátogatási korlátozások hatására hangsúlyosabbak lettek kényelmi szolgáltatásaink, például az autós kiszolgálás és a házhozszállítás. Az utóbbi országos bevezetése egyébként már 2019-ben megkezdődött, a 2020-as év első felében pedig partnereinkkel együttműködve gyorsított ütemben bővítettük e szolgáltatásunkat.
Segítség a partnereknek
A vírus megjelenésekor a védekezésre és a munkatársaink védelmére helyeztük a kommunikációs hangsúlyt – emeli ki Tóth Géza. – Franchise-partnereink saját környezetükben segítséget nyújtottak a nehéz helyzetbe kerülteknek, illetve országosan, a Coop Segély Alapítványon keresztül minden megyében támogattuk az állami gondozásban nevelkedő különleges szükségletű gyermekeket.
A vírusvédekezés időszakában támogatást biztosítottunk a franchise-partnereink számára védőeszközökben, fertőtlenítőszerekben, illetve közös információs és tudásbázist alakítottunk ki, amelyben a vírusvédelemben szerzett lokális tapasztalatokat osztottuk meg a hálózaton belül.
A legnehezebb időszakokban is folyamatosan tartottuk partnereinkkel a kapcsolatot, így a találkozók, a látogatások, a képzések sem maradtak el – érvel Kelemen Szilárd. – A külső kommunikációnk az egészségvédelem fontosságának hangsúlyozása mellett leginkább arra irányult, hogy segítsük vásárlóinkat abban, hogy a megváltozott viszonyok között hogyan juthatnak hozzá kedvenceikhez. Az online térben szinte minden eszközt bevetettünk. Többek között létrehoztunk egy interaktív üzlettérképet, sütési oktatóvideókat forgattunk, tájékoztattuk a közönséget, melyik partner vállal házhozszállítást. Partnereink helyzetét aktuális fizetési kötelezettségeik teljesítésének átütemezésével is könnyíteni próbáltuk.
A rendszeres partnertalálkozókat el kellett halasztanunk – mondja Maczelka Márk–, kommunikációnkat elektronikus csatornákon és az értékesítési tanácsadókon keresztül valósítottuk meg. Partnereink számára segítségképpen rögtön a járvány indulásakor megnöveltük a rendelkezésre álló keretet, így nagyobb készlettel tudtak gazdálkodni.
Továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk marketingkommunikációnkra húzza alá Tóth Péter –, amelynek fókuszában az új termékek bemutatása. Karitatív tevékenységet is folytattunk: a Magyar Katolikus Karitász éhező magyar gyermekek javára történő projektjeinek segítése, a lipóti iskolánk fejlesztése, illetve az NB III élmezőnyéhez tartozó sportegyesületünk támogatása volt fókuszban.
Gyors ütemben fejlesztettük weboldalunkat – húzza alá Molnár Gábor –, készült egy partnerkereső felület is, ahol térképes és partnereinkre, illetve a házhozszállítási lehetőségekre is rá lehet keresni, hiszen partnereink is felismerték, hogy házhozszállítással tudják a kieső forgalmukat kompenzálni. A közösségi médiában kampányt indítottunk Maradj otthon, Süss otthon felhívással, nyereményjátékkal.
Partnereinknek több fronton is segítséget nyújtottunk: igény szerint egyedi kommunikációjukban segítettük őket, a fagyasztott termékek kiszállításához eszközöket biztosítottunk, a kiszállítást vállaló partnereinket a közösségi oldalakon hirdettük. Nyitottak voltunk a túlélésüket biztosító egyedi megállapodásra is.
Sok olyan kisebb partnerünk kényszerült bezárni a nehéz időszakban, akik nem tudták átvészelni az ideiglenes bezárást (pl. iskolabüfék) vagy a forgalomcsökkenést, így jelenleg a tőkeerős, nagyobb franchise-partnerekre figyelünk; hosszú távon ők működhetnek sikeresen.
Tudásmegosztás
Rendszergazdaként fontos, hogy a bizalom fenntartása érdekében a hálózatok világos, egyértelmű üzenetekkel kommunikáljanak – állítja Novák Dániel. – Egy induló üzlet esetében, egy vírushelyzet közepén erre kiemelten figyelünk. A know-how átadását alapvetően nem befolyásolta a pandémia. A találkozók egy része online is lebonyolítható volt, a személyes jelenlétet igénylő üzleti ismeretek átadása pedig a járványügyi szabályok betartása mellett zökkenőmentesen megvalósult. Az indulástól kezdve nagy hangsúlyt fektetünk a partneri együttműködésre, az ad hoc felmerülő helyzetekre is azonnali segítséget nyújtunk – ez kulcsfontosságú eszköze a közös céljaink elérésének és nem függhet rendkívüli eseményektől.
Kiemelt figyelmet fordítunk vendégeink járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos tájékoztatására – emeli ki Vadnai Ágnes. – Az aktuális intézkedésekről weboldalunkon, hagyományos és közösségi médiafelületeken, valamint az éttermekben is tájékoztatjuk a fogyasztókat. Éttermi és irodai kollégáinkkal, franchise-partnereinkkel a tréningjeinket, megbeszéléseinket áthelyeztük az online térbe. Franchise-partnereinknek folyamatos szakmai támogatást biztosítunk a kialakult járványhelyzet kezelésében, a megfelelő gyakorlatok kialakításában. Emellett segítjük őket a beruházásokkal kapcsolatos üzleti döntések előkészítésében, és a beruházások megvalósításában. Ilyen volt például a kiszállítási területek bővítése 2020 első felében, később pedig az éttermek modernizációja. //
Könnyebb az alkalmazkodás
A szakma jelenlegi helyzetéről és kilátásairól Vidács Gyula, a Magyar Franchise Szövetség elnöke adott elemzést.
– A vírusválság, ha változó mértékben is, de a hazai franchise-piac minden szereplőjét érintette. Jobban megsínylette a vendéglátás, a szépségápolás, az ingatlanos szakma, ugyanakkor hektikusabbá vált az élelmiszer-kereskedők és gyógyszerészek munkája is. Az első hullámban a franchise-vállalkozások kialakították, illetve bővítették csomagküldési és kiszállítási szolgáltatásaikat, erősítették online jelenlétüket, innovatív eszközökkel próbálták pótolni kiesett forgalmuk minél nagyobb hányadát. A második hullám a bezárásokkal bizonyos szakmákat meg is rendített, hiszen sok területen az állami segítség már messze nem fedezi a veszteségeket.
A franchise lényege, hogy egy hálózat mindig erősebb a független üzleteknél. A master franchise-központok segítik a rendszerhez tartozó egységeket – a COVID alatt például megvalósították az online operatív irányítást, továbbképzést, tapasztalatmegosztást és az alternatív forgalomösztönző módszerek átadását. Az előrelátó hálózatok 2020-ban továbbfejlesztették oktatási rendszerüket, irodai adminisztrációjukat „átszervezték” home office-ba. Gyakorlattá vált a franchise-díjak csökkentése, átütemezése, a beruházások részletekben fizettetése.
Még így is előfordultak nehézségek: az átvevők egyes területeken nem tudták megindítani vállalkozásukat, és tanúi voltunk a válság okozta lemorzsolódásoknak is.
A kényszerhelyzethez alkalmazkodva a szövetség is online működésre váltott – a világhálón keresztül szervezzük klubéletünket, a tanácsadásokat, és a neten is bonyolódik induló hálózatok számára szervezett képzéssorozatunk.
És hogy milyen lehet a közeljövő? A kényszerszülte megoldások közül a leginnovatívabbak tovább fejlődnek: az online, akárcsak a csomagküldés szerepe munkánkban tovább fog erősödni. A multi-brand és multi-unit átvevők száma ugyancsak emelkedik – ezekben a kategóriákban már most is sok a pályázó az év szakmai díjára –, de arányuk a hazai franchise-piacon 5 év alatt meg is duplázódhat. //
2020 legjobbjai
A szövetség által kategóriagyőztesnek választott franchise-rendszerek képviselői idén nem vehették át ünnepélyes keretek között díjaikat, de ez nem von le semmit eredményük értékéből. Íme a 2020. év díjazottjai:
• Az Év Hazai Franchise Hálózata – Duna House Ingatlan hálózat
• Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata – BENU Gyógyszertárak
• Külföldön sikeresen terjeszkedő hazai Hálózat – Bubbles mosodahálózat
• Az Év Innovatív Franchise Hálózata – Otthon Centrum Ingatlan hálózat
• Marketing Díj – Alma Gyógyszertár
• Internet Média és Web Díj – Stilianos babauszoda
• Az év franchise átvevője – Herbária, Weiser Tamás
• Az év fiatal franchise átvevője – Bubbles mosodahálózat
• Az év Multi-brand átvevője – Mecsek Füszért Zrt. (Fornetti és Coop partner)
• Az év Multi-unit átvevője – Krehlik Roland (Diego partner). //
Jövőkép
Beszélgetőpartnereinktől megkérdeztük, milyennek képzelik franchise szempontból a következő 2-3 évet.
Kelemen Szilárd, Fornetti
Nem látjuk még a vírusválság további következményeit, de az biztos, hogy a gazdasági körülményekkel párhuzamosan a fogyasztói szokások is átalakulóban vannak. A Fornettinél már zajlik a következő generációs franchise modellváltó program bevezetése, amely a modernizációra és a digitalizációra épül, pontos válaszokat ad az újonnan felmerült kérdésekre is, és olyan új eszközparkot vonultat fel, amellyel partnereink nagy biztonságban érezhetik magukat kötelékünkben.
Maczelka Márk, SPAR
A hálózatunk helyt állt a járványhelyzetben, és a körülményekhez képest is kiválóan teljesített, megmutatva ezzel a SPAR erősségeit. Ezt egyre több független kereskedő felismeri, és érdeklődnek a program iránt.
Molnár Gábor, Pek-Snack
Úgy tudjuk a legjobban kiszolgálni partnereinket, ha igényeik mentén bővítjük termék- és szolgáltatási körünket. Nemcsak a már megszokott termékeinkkel, de kész koncepcióval is támogatjuk működésüket. Ennek megfelelően a know how átadása a jövőben egyre inkább felerősödik; hasonló stratégiát folytatunk horvát leányvállalatunk esetében is.
Novák Dániel, Diéta Life Market
Hosszú távú célunk a Diéta Life Market hálózat országossá bővítése mind a hagyományos, mind az online kereskedelem piacán. Ennek első lépcsőfoka az egri és a budaörsi üzlet. 2021 első felében bevezetésre kerül kiskereskedelmi webshop rendszerünk is, amelybe minden átvevő partnerünk csatlakozik. Átvevő partnereinknek személyre szabott üzleti modellel, valamint üzletre szabott, rugalmasan változtatható termékportfólióval szolgálunk.
Tóth Géza, Co-op
A következő évek vélhetően hasonlóan küzdelmesek lesznek, és a globális hatások, amelyek a kistelepülések egyre szűkülő üzleti lehetőségeit meghatározzák, a vírushelyzet elmúlásával nem fognak javulni. Ugyanakkor bízunk abban, hogy a folyamatos akvizícióinkkal, innovációinkkal és a belső hatékonyság javításával a kiszolgált települések jelentős részében meg fogjuk őrizni piaci pozíciónkat a következő 2-3 évben. Koncepciónkban a fenntartható növekedéshez kapcsolódó üzleti lépések az elkövetkező években egyre nagyobb hangsúlyt kapnak.
Tóth Péter, Lipóti
A következő évek feladatait, stratégiáit a Hatvanban épülő új gyárunk megépítése, beindítása szabja meg. A gyár európai viszonylatban is kiemelkedő kapacitással, illetve ultramodern technológiával rendelkezik, az itt előállított termékek segíteni fogják a mintaboltok működését és új piacokat is ellátnak. Mintaboltjainkra jövőtervezésünk alapján továbbra is kiemelt feladat vár, továbbra is ők fogják megjeleníteni, bemutatni a hazai piacon a lipóti minőséget.
Vadnai Ágnes, Progress
Országszerte további éttermek „Jövő Élménye” koncepció jegyében történő megújításával és új McDonald’s éttermek nyitásával folytatjuk a járványhelyzet előtt elindított beruházásokat. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >