Megváltozott fogyasztói szokások, változó fogyasztóvédelmi szabályok
Az idei évkezdés a leárazásokon és az új kollekciókon túl megváltozott jogszabályokat is tartogat a fogyasztók és a kereskedelmi vállalkozások számára. 2024-ben több ponton módosulnak a fogyasztóvédelmi törvény rendelkezései. A legfontosabb változásokat cikkünkben foglaljuk össze.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
A fogyasztók az értékesítés valamennyi területét behálózó digitalizáció, a megváltozott fogyasztói szokások és az átalakuló piaci viszonyok következtében még fokozottabb védelemre szorulnak. Ehhez kapcsolódóan a Kormány új, „cselekvő” fogyasztóvédelmi politikájában a fogyasztóvédelem elérhetősége kiemelt szerepet kapott.
A „cselekvő” politikához kapcsolódó jogszabály-módosítással a jogalkotó a meglévő fogyasztóvédelmi rendszer működését kívánja hatékonyabbá tenni, ösztönözve ezáltal az önkéntes jogkövetést, és elősegítve a jogsértésekkel szembeni hatékony fellépést.
A „reform” két fő irányvonalát a békéltető testületekre és a vitarendezésre vonatkozó szabályozás naprakésszé és elérhetővé tétele, valamint a fogyasztóvédelmi bírságokat érintő változtatások határozzák meg.

A jogszabály-módosítással a jogalkotó a meglévő fogyasztóvédelmi rendszer működését kívánja hatékonyabbá tenni, ösztönözve ezáltal az önkéntes jogkövetést, és elősegítve a jogsértésekkel szembeni hatékony fellépést
A békéltető testületek működésének reformja

Vendégszerző:
Dr. Ficsor Gergely
ügyvéd, irodai tag
Réti, Várszegi és Társai
Ügyvédi Iroda PwC Legal

Vendégszerző:
Dr. Straubinger Zsófia
ügyvéd, irodai tag
Réti, Várszegi és Társai
Ügyvédi Iroda PwC Legal

Vendégszerző:
Dr. Szűcs László
ügyvéd, irodai tag
Réti, Várszegi és Társai
Ügyvédi Iroda
PwC Legal
A békéltető testületek intézménye évtizedes múltra tekint vissza. Hazánkban a rendszer – az EU-ban egyedülálló jelleggel – közel 25 éve működik. A békéltetés elsődleges célja, hogy egyezség megkötésére ösztönözze a fogyasztót és a kereskedelmi vállalkozást a fogyasztói jogvitában. Ha a megkötött egyezség megfelel a jogszabályoknak, akkor azt a békéltető testület határozattal jóváhagyja. Egyezség hiányában azonban sok fogyasztói igény ebben a fázisban elhalt, mivel a fogyasztók még akkor sem vállalták a hatóság vagy bíróság előtti eljárással együtt járó kötelezettségeket, mikor úgy érezték, hogy igényük megalapozott. Az új szabályokkal a kis értékű ügyek esetén mindez az év elejétől megváltozott.
2024. január 1-től amennyiben a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igény nem haladja meg a kétszázezer forintos értékhatárt, úgy a békéltető testület eljáró tanácsa a vállalkozás alávetési nyilatkozata hiányában is kötelező erejű, végrehajtható határozatot hozhat. A határozathozatalnak természetesen továbbra is feltétele, hogy a fogyasztói panasz megalapozott legyen, továbbá a kereskedelmi vállalkozás egyet nem értése esetén kérheti a kötelezést tartalmazó határozat hatályon kívül helyezését a bíróságtól. Ebben az esetben azonban már nem a fogyasztót terheli a bizonyítás, hanem a kereskedelmi vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy hatályon kívül helyezés iránt előterjesztett kérelme (pl. jogszabályi nem megfelelés vagy eljárási hiba miatt) megalapozott. Mindez jogilag egy lényegesen kedvezőbb helyzet a fogyasztó számára, így borítékolható, hogy ez a változás növelni fogja a békéltető testületekhez forduló fogyasztók számát. Megjegyezzük, hogy kétszázezer forint felett érvényben maradtak a korábbi szabályok, azaz a békéltető testületek nem hozhatnak kötelező erejű, végrehajtható határozatot, csak egyezséget hagynak jóvá, illetve ajánlást tehetnek.
További, a fogyasztók számára kedvező fordulatként emelnénk ki az online meghallgatás elsődlegességének bevezetését. A szabályok szerint a fogyasztó továbbra is jogosult lesz fizikai jelenléttel bíró, személyes meghallgatást kérni, de ilyen kérelem hiányában a békéltető testület – főszabály szerint – online meghallgatást tart. Az eljárási szabály módosításával az online térben otthonosan mozgó fogyasztó egyszerűbben és főként költséghatékonyabban tud részt venni a békéltető testület eljárásában.
Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni a békéltető testületek illetékességi területét érintő változásokat is. Az alternatív vitarendezési eljárás online térbe helyezésével a fizikai jelenléttel bíró meghallgatások száma előre láthatólag csökkenni fog, az ügyintézés gyorsabb és rugalmasabb lesz, így a jogalkotó a békéltető testületek számát is csökkentette.
A Budapesti és a Pest Vármegyei Békéltető Testület kivételével, 2024. január 1-től már a kilenc békéltető testületből hét alá több vármegye is tartozik. Eddig húsz békéltető testület működött hazánkban, a jövőben pedig kilenc békéltető testülettől kérhetnek segítséget a fogyasztók.
Végezetül megjegyezzük, hogy békéltető testülethez továbbra is csak akkor fordulhat a fogyasztó, ha az érintett vállalkozással előzetesen közvetlenül is megkísérelte a vitás ügye rendezését, és az nem járt a fogyasztó számára sikerrel.

Borítékolható, hogy ez a változás növelni fogja a békéltető testületekhez forduló fogyasztók számát
A fogyasztóvédelmi bírságok jelentős emelése
A fogyasztóvédelmi hatóság által kiszabható bírságok mértéke március elsejétől változik.
A kiszabható bírság alsó és felső mértéke a következők szerint változik:
– A nagyobb (100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű, a számviteli törvény hatálya alá tartozó, kkv-nek nem minősülő) vállalkozások esetén a bírság minimuma 15 ezerről 1 millió forintra, maximuma 650 millió forintra nő. Abban az esetben, ha a jogsértés a fogyasztók széles körének testi épségét vagy egészségét sértette vagy veszélyeztette, illetve, ha az a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozott, a bírság mértéke 2 millió forinttól 3 milliárd forintig terjedhet.
– A fenti árbevételi küszöbértéket el nem érő vállalkozások esetén márciustól a bírság minimuma 100 ezer forint, maximuma pedig 2 millió forint lesz. Ha pedig az említett súlyosító körülmények is fennállnak, úgy a bírság minimális mértéke 200 ezer forintra nő. A bírság ekkor a vállalkozás éves nettó árbevételének 5%-át is elérheti, a számviteli törvény hatálya alá nem tartozó vállalkozás esetén pedig akár 6,5 millió forintnyi bírság is kiszabható.
Speciális szabályok vonatkoznak majd az e-kereskedelmet folytató vállalkozásokra. Amennyiben három éven belül igazoltan legalább két jogsértést követ el a vállalkozás, úgy a második jogsértés esetén (és minden, három éven belüli ismételt jogsértés esetén) megnövelt bírsággal kell számolnia. Az e-kereskedelmet folytató vállalkozások által megvalósított ismételt jogsértés esetén
– a bírság mértéke 2 millió forinttól 3 milliárd forintig, illetve az említett súlyosabb jogsértések esetén 4 millió forinttól 5 milliárd forintig terjedhet, feltéve (mindkét esetben), hogy az e-kereskedelmi vállalkozás az előzőekben hivatkozott, magasabb árbevételű vállalkozásokra vonatkozó feltételeknek megfelel;
– a magasabb árbevétellel nem rendelkező vállalkozások esetén a bírság 400 ezer forint és 4 millió forint között szabható majd ki, kivéve, ha a korábban bemutatott súlyosabb jogsértés történt, ekkor ugyanis a bírság 600 ezer forinttól a vállalkozás éves nettó árbevételének 5%-áig, a számviteli törvény hatálya alá nem tartozó vállalkozás esetén 6,5 millió forintig terjedhet.
Az egyes fogyasztóvédelmi panaszokra nyilvánvalóan nehéz előre felkészülni, azonban a vállalkozások rendszeres belső audittal, illetve a szabályrendszer folyamatos felülvizsgálatával a működésükben rejlő fogyasztóvédelmi kockázatokat feltárhatják, és ezzel végső soron elkerülhetik a mostantól magas kockázatot jelentő – a Gazdasági Versenyhivatal által fogyasztóvédelmi ügyekben kiszabható bírságtételekhez közelítő – fogyasztóvédelmi eljárásokat.

Rendszeres belső audittal, illetve a szabályrendszer folyamatos felülvizsgálatával csökkenthetők a fogyasztóvédelmi kockázatok
//
Kapcsolódó cikkeink
Agrárkamara: nem kérünk az ukrán importból
Az Európai Bizottság határozatlan idejű kedvezményeket javasol Ukrajnának a lejárt…
Tovább olvasom >NKFH: élelmiszer-biztonsági razzia a nyári szezonban, elsősorban a fagylaltozókban és strandbüfékben
A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti…
Tovább olvasom >GVH-elnök: A magyar nyelvi modellek fejlesztése nemzeti szuverenitási kérdés
Szakmai egyeztetésen fogadta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >