Megváltozott a Boci csoki: kisebb méret, új receptúra, megosztó íz

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 11. 27. 10:59

A Boci csoki, amely hosszú évek óta a magyar édességpiac egyik ikonikus terméke, idén jelentős változásokon ment keresztül. Nemcsak a mérete csökkent, hanem a receptúrája is átalakult, ami a rajongók körében vegyes fogadtatásra talált. Egy TikTok-videós, A termékkritikus, nemrég részletesen elemezte az új összetételt és ízvilágot, rámutatva arra, hogy a csoki már nem az, amit egykor a magyarok megszerettek – írja a Pénzcentrum.

Mi változott a receptben?

A METRO-ból származó élelmiszer-biztonsági adatlapok szerint a Boci csoki receptje idén május és szeptember között jelentős módosításokon esett át:

  • Kakaó szárazanyag-tartalom: Májusban még 30% volt, szeptemberre ez 27%-ra csökkent.
  • Bourbon vanília aroma: Az ikonikus összetevő helyét egyszerűen „természetes aroma” vette át.
  • Növényi zsiradékok: Az új receptben megjelentek az olcsóbb alapanyagok, mint a pálmazsír és a shea vaj.

A TikTok-videós szerint ezek a változások jelentősen befolyásolták a Boci csoki ízét és textúráját, ami már nem olyan krémes és lágy, mint amit a csomagolás ígér.

Mi áll a változások mögött?

A csokoládéipar átalakulása mögött több tényező is áll, amelyek elsősorban a kakaóbab világpiaci árának drasztikus növekedésére vezethetők vissza. A kakaó ára az elmúlt években rekordmagasságot ért el, amelyért természeti katasztrófák és a globális kereslet-kínálat változásai felelősek. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint a kakaóbab ára négyszerese volt idén nyáron, mint az elmúlt évtizedekben bármikor.

A költségek növekedése miatt a gyártók kénytelenek olcsóbb összetevőkhöz nyúlni, hogy versenyképesek maradjanak. Ez azonban gyakran az íz és a minőség rovására megy, ahogy azt a Boci csoki példája is mutatja.

A Boci csoki idén visszakerült magyar kézbe, miután az 1991-es Nestlé privatizációt követően a Cerbona átvette a márkát. Bár sokan remélték, hogy a hazai tulajdonos a régi, megszokott minőséget fogja visszahozni, a receptúra módosítása és a méretcsökkentés inkább negatív visszhangot váltott ki.

Válságban a csokoládéipar?

A változások rávilágítanak a csokoládéipar globális válságára, amelyet az alapanyagárak emelkedése, a gazdasági kihívások és a gyártók költségcsökkentési törekvései határoznak meg. Mindez olyan ikonikus termékekre is hatással van, mint a Boci csoki, amely már nem ugyanazt az élményt nyújtja, mint régen.

A kérdés most az, hogy a vásárlók hogyan fogadják ezeket a változásokat, és hogy a gyártók hogyan tudják megőrizni a hagyományos termékek iránti bizalmat és szeretetet egy nehezebb gazdasági környezetben. Egy biztos: a magyarok számára a Boci csoki mindig is egyet jelentett a nosztalgiával és az ünnepi édességekkel, így a minőség fenntartása kulcsfontosságú lenne a márka jövője szempontjából.

Kapcsolódó cikkeink