Megtorpant a hipermarketek dinamikus növekedése

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 03. 14. 00:00

Legnagyobb mértékben a szupermarketek profitáltak a hipermarketek által elveszített bevételekből, de a diszkontok és C&C csatorna is jelentős többletnyereséget realizálhatott a versenyből eredően.

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek 2006 tanulmánya szerint
a szupermarketek 2006. évi részesedésének növekedése mögött (+1 százalékpont)
azonos arányban fontos okként húzódik meg a csatorna nagyságával arányos
általános vásárlási intenzitás növekedés, valamint a többi kereskedelmi
csatornától piaci versenyben elhódított forgalom. Legnagyobb arányban a kisbolt
láncoktól, illetve a hipermarketektől tudott vásárlásokat elvinni a csatorna.

A diszkontok a csatornák versenyében a kisbolt-láncoktól és
a hipermarketektől szereztek ugyan többletvásárlásokat, a csatorna
növekedésének motorja mégis inkább a vásárlások összértékének (intenzitásának)
növekedése volt. A diszkontokban FMCG termékekre elköltött összeg emelkedése
mögött az áll, hogy gyakrabban vásárolnak a magyar háztartások a csatornában 2005-höz
képest (átlagosan évente 54-szer a tavalyi évben mért 52-hez képest), illetve
megnövekedett az egy vásárlás alkalmával FMCG termékekre elköltött érték is.

A kisboltokról általában elmondható, hogy jelentős
vásárlóerőt visznek el tőlük a modern kereskedelmi csatornák, elsősorban a
szupermarketek és a diszkontok. Másrészt viszont erőteljes mozgás tapasztalható
a láncba szervezett és a független kisboltok között is, a kisbolt láncok
jelentős forgalmat tudtak 2006 során a független kisboltoktól elhódítani,
illetve jelentősebb mértékben tudtak profitálni a fogyasztási intenzitás
növekedéséből is. Míg a független kisboltok piacrésze (érték alapon) 1,3
százalékponttal csökkent 2006 végére, addig a láncba szervezett kisboltok
részesedése minimális mértékben, mintegy 0,1 százalékponttal esett vissza (14,5
százalék a piaci részesedése 2006-ban).

 

Kapcsolódó cikkeink