Megtévesztő telemarketingért szabott ki több mint százmilliós bírságot a versenyhatóság
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 117 milliós bírságot szabott ki egy cseh cégre, amiért megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon étrend-kiegészítőit a magyar fogyasztóknak.

Szigorúan védi a fogyasztókat a GVH
A nemzeti versenyhatóság lezárta a Helvetia Apotheke étrend-kiegészítők forgalmazóival szemben folytatott eljárását, amely a termékek telemarketinges értékesítését vizsgálta. A versenyhatóság megállapította, hogy a cseh forgalmazók jogsértő gyakorlatot folytattak a magyar fogyasztókkal szemben, ugyanis úgy próbálták őket rendszeres (4 hetente automatikusan érkező) termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a még a döntéshez szükséges leglényegesebb információkat is elhallgatták ajánlatukról. A fogyasztók így eleve azzal sem lehettek tisztában, hogy a hívás mire irányul – vagyis, ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. A vállalkozás emellett homályosan, félreérthetően, vagy egész egyszerűen egyáltalán nem közölte sem a nevét és címét, sem pedig a rendszeres csomagok költségét, illetve a lemondásuk feltételeit sem. A forgalmazók által elhallgatott információk egy részének közlése kifejezett, közvetlen jogszabályi kötelezettség lett volna a szerződéskötést megelőzően, a hazai és uniós fogyasztóvédelmi célú magánjogi rendelkezések alapján.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette, hogy a tisztességtelen gyakorlat intenzív és széleskörű volt, mivel a cégek 3 és fél éven át a magyar fogyasztók százezreit keresték meg hívásaikkal. A jogsértés egy része emellett a koronavírus-járvány időszakára esett, amikor megnövekedett a kereslet a vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők iránt, így a fogyasztói kör egy része sérülékenynek minősült, arra figyelemmel is, hogy a hívásokban feltett vásárlásra ösztönző kérdések kifejezetten az egészségmegőrzés kérdéskörére irányultak. A hatóság ugyanakkor tekintettel volt arra is, hogy a forgalmazók az eljárás során önként felfüggesztették a jogsértő értékesítést. A GVH így 116,8 millió forintos bírságot szabott ki a termékeket 2021 nyara óta forgalmazó, cseh Helvetia Direct Marketing s.r.o.-ra. A bírság mellett a versenyhatóság – az összeget enyhítő tényezőként – előírta a cég számára, hogy teljesítse az önkéntes jogkövetést célzó, az eljárás során tett vállalásait. Ezek keretében a társaság többek között negyedévenként független külső szakértővel felülvizsgáltatja a telefonos tájékoztatószövegeit, valamint a vásárlást követő 24 órán belül email-ben vagy sms-ben is értesíti fogyasztóit a megkötött szerződések lényeges elemeiről. A vállalások megvalósulását a vállalkozásnak részletesen igazolnia kell a GVH felé.
Kapcsolódó cikkeink
A zöld állításokról szólt a GVH legújabb tudásmegosztó rendezvénye
Immáron hetedik alkalommal rendezett konferenciát a Magyar Compliance Akadémia (MCA)…
Tovább olvasom >Cipősdobozokban vitték be a NAV-nak a 65 milliós bírságot
Szokatlan fordulatot vett egy budapesti adóellenőrzés: a Nemzeti Adó- és…
Tovább olvasom >Milliárdos piac és törékeny hitelesség – így alakul át a hazai influenszer marketing
Az influenszer marketing hazai piaca dinamikus növekedést mutat: az IAB…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >