Megtévesztő telemarketingért szabott ki több mint százmilliós bírságot a versenyhatóság
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 117 milliós bírságot szabott ki egy cseh cégre, amiért megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon étrend-kiegészítőit a magyar fogyasztóknak.
A nemzeti versenyhatóság lezárta a Helvetia Apotheke étrend-kiegészítők forgalmazóival szemben folytatott eljárását, amely a termékek telemarketinges értékesítését vizsgálta. A versenyhatóság megállapította, hogy a cseh forgalmazók jogsértő gyakorlatot folytattak a magyar fogyasztókkal szemben, ugyanis úgy próbálták őket rendszeres (4 hetente automatikusan érkező) termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a még a döntéshez szükséges leglényegesebb információkat is elhallgatták ajánlatukról. A fogyasztók így eleve azzal sem lehettek tisztában, hogy a hívás mire irányul – vagyis, ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. A vállalkozás emellett homályosan, félreérthetően, vagy egész egyszerűen egyáltalán nem közölte sem a nevét és címét, sem pedig a rendszeres csomagok költségét, illetve a lemondásuk feltételeit sem. A forgalmazók által elhallgatott információk egy részének közlése kifejezett, közvetlen jogszabályi kötelezettség lett volna a szerződéskötést megelőzően, a hazai és uniós fogyasztóvédelmi célú magánjogi rendelkezések alapján.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette, hogy a tisztességtelen gyakorlat intenzív és széleskörű volt, mivel a cégek 3 és fél éven át a magyar fogyasztók százezreit keresték meg hívásaikkal. A jogsértés egy része emellett a koronavírus-járvány időszakára esett, amikor megnövekedett a kereslet a vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők iránt, így a fogyasztói kör egy része sérülékenynek minősült, arra figyelemmel is, hogy a hívásokban feltett vásárlásra ösztönző kérdések kifejezetten az egészségmegőrzés kérdéskörére irányultak. A hatóság ugyanakkor tekintettel volt arra is, hogy a forgalmazók az eljárás során önként felfüggesztették a jogsértő értékesítést. A GVH így 116,8 millió forintos bírságot szabott ki a termékeket 2021 nyara óta forgalmazó, cseh Helvetia Direct Marketing s.r.o.-ra. A bírság mellett a versenyhatóság – az összeget enyhítő tényezőként – előírta a cég számára, hogy teljesítse az önkéntes jogkövetést célzó, az eljárás során tett vállalásait. Ezek keretében a társaság többek között negyedévenként független külső szakértővel felülvizsgáltatja a telefonos tájékoztatószövegeit, valamint a vásárlást követő 24 órán belül email-ben vagy sms-ben is értesíti fogyasztóit a megkötött szerződések lényeges elemeiről. A vállalások megvalósulását a vállalkozásnak részletesen igazolnia kell a GVH felé.
Kapcsolódó cikkeink
A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >Összehangolt európai fellépés a Temu-val szemben
Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH)…
Tovább olvasom >Kerülje el a csapdákat! – már dübörög a Black Friday
Bár a Black Friday hivatalos időpontja csak november 29., már…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >