Meglepő mértékben romlottak az ipari várakozások
Májusban idei mélypontjára esett a GKI-Erste konjunktúraindex (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke. A GKI (www.gki.hu) által az EU támogatásával végzett felmérés szerint a márciusi zuhanást majd az áprilisi korrekciót májusban újabb romlás követte, az üzleti várakozásoknál érezhetőbb, a fogyasztóiaknál kisebb mértékben.
Az üzleti szférán belül az ipari bizalmi index értéke látványosan – egyetlen hónap alatt kivételesnek mondható kilenc ponttal – zuhant az előző hónaphoz képest. Az ipari várakozások két évnyi, csaknem töretlen javulás után bekövetkezett jelentős romlása váratlan fejlemény. A negatív változás minden cégcsoportra és témakörre jellemző. Az ipari cégek most az elmúlt és a következő időszak termelését is rosszabbnak látták, mint egy hónappal korábban, s kedvezőtlenebb lett a rendelésállományok – ezen belül az exportrendelések – megítélése is. A saját termelésű készleteket pedig nagyobbnak minősítették a válaszolók.
Az építőipar továbbra is a legpesszimistább ágazat, a várakozások romlása májusban is folytatódott. Az előző három hónap termelési színvonalára és a rendelésállományra vonatkozó megítélés ugyan kissé javult, de a foglalkoztatási szándék markánsan romlott. A magas- és mélyépítés gazdálkodási kilátásai között nincs érdemi különbség.
A kereskedelmi bizalmi index kissé emelkedett – ezen belül a rendelésre vonatkozóak jelentősen -, miközben a válaszolók növekvő készletszintet és enyhén javuló eladási pozíciót éreztek. A szolgáltató cégek bizalmi indexe minimálisan nőtt, ezen belül az általános üzletmenet és az előző valamint következő időszak forgalmának megítélése is javult.
A foglalkoztatási szándék az iparban és az építőiparban gyengült, a kereskedelemben javult, a szolgáltató cégeknél nem változott. A lakosság munkanélküliségtől való félelme erősödött. Minden ágazatban mérséklődtek az áremelési törekvések. Az iparban az áremelést tervezők aránya az áprilisi 21%-ról 11%-ra csökkent, igaz az árcsökkenésre számítóké is mérséklődött. Az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak többségben az áremelésre törekvő cégekkel szemben, s májusra ez lett a helyzet a szolgáltató cégek körében is. A kereskedelmi cégek körében egy hónap alatt mérséklődött az áremelést tervezők aránya, miközben az árnövelés átlagos mértéke is csökkent. Enyhült a fogyasztók inflációs várakozása is. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése szinte minden ágazatban és a fogyasztók körében is harmadik hónapja és jelentősen romlik.
A GKI fogyasztói bizalmi index értéke idén szinte folyamatosan és összességében jelentősen csökkent. Májusban a lakosság saját várható pénzügyi helyzetét az áprilisban gondoltnál rosszabbnak látta, s lényegesen kedvezőtlenebbnek érezte a pillanatot tartós fogyasztási cikkek vásárlására. A következő egy évre várt megtakarítási képesség ezzel szemben enyhén javult.
Módszertani magyarázat:
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor várakozásait veszi figyelembe. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
2011 januárjában – az EU új ajánlásának megfelelően – a GKI a korábbi adatokat a „TEÁOR 08”-nak megfelelően újraszámította.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A szolgáltató szféra várakozásait kifejező index története rövidebb, mint a többi szektoré, ez a fajta felmérés 1998-ban indult. Ezért az 1996-1997-es évekre az üzleti bizalmi index újraszámításához felhasználásra kerültek az egyes szektorok bizalmi indexei közötti 1998 után tapasztalt matematikai összefüggések.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >