Meglepő hatással volt a fogyasztói magatartásra a Penny „valós árak” akciója Németországban
A Penny diszkontlánc egy akció keretében egy hétig a környezetterhelés költségét is magába foglaló „valós áron” kínálta termékeit. A Nürnbergi Műszaki Egyetem és a Greifswaldi Egyetem tanulmánya szerint az eladási számok ennek hatására azonban nem estek olyan jelentős mértében, mint amire számítottak az egyedülálló árképzési kísérlet során.
A vizsgálatban 2255-en vettek részt, akiket a promóciós hét előtt és után is megkérdeztek vásárlási magatartásukról. 2023 július végén a Penny kilenc kiválasztott termékre alkalmazott „valós” árakat, amelyek az előállítás során keletkezett összes környezeti kárt figyelembe vevő tényleges költségeket tükrözik. Ez egyes termékek esetében akár 94%-os áremelkedést is eredményezett, de például a biotermékek felára alacsonyabb volt.
Azt, hogy az eladások nem zuhantak olyan mértékben, mint attól tartottak, a tanulmány szerzői a hatékony tudományos kommunikációnak tulajdonították és egyfajta jótékonysági adakozási hajlandósággal hozták összefüggésbe. A termékeket az áremelkedés ellenére megvásárló vásárlók mintegy 84%-a a jótékony célú adományozást említette fontos motivációként.
Az akció során keletkezett többletbevétel egy a Rewe Group kezdeményezte klímavédelmi és a családi gazdaságok megóvására irányuló alpesi projektet támogat.
A mennyiségi forgalom országszerte csökkent, amiben az árérzékenység kulcsfontosságú tényezőnek bizonyult: a válaszadók 85%-a túl magasnak ítélte az árakat. Az új szövetségi államokban a visszaesés különösen erőteljes volt, elérte a 70%-ot. Ezzel szemben Németország nyugati és déli régióiban az eladások viszonylag kisebb – gyakran az 50%-ot sem elérő – mértékben mérséklődtek. A kutatók szerint a regionális különbségek olyan tényezőkből eredhetnek, mint a jövedelemszint vagy a fenntarthatóság iránti érdeklődés eltérő mértéke.
A tanulmány szerint a megkérdezettek 64%-a ismerte a Penny „valós árak” akcióját, és a válaszadók fele állította, hogy az felhívta a figyelmet az élelmiszerelőállítás tényleges költségeire. Ugyanakkor 46%-uk úgy vélte, hogy a kampány pusztán marketingfogás, kézzelfogható pozitív hatások nélkül. A kampányt követően a valós költségekre vonatkozó becslések mind az eredetileg túl-, mind pedig az alulbecsült termékek esetében nőttek, ami azt jelzi, hogy a résztvevők felismerték, a tényleges költségek magasabbak, mint azt eredetileg feltételezték.
Kapcsolódó cikkeink
Árzuhanás a paradicsomválasztékban és bőséges jégkrémkínálat a PENNY-ben
A nyár beköszöntével a PENNY szezonális termékekkel és árcsökkentésekkel várja…
Tovább olvasom >Rugalmas nyitvatartással és bővülő kínálattal készül a nyári szezonra a PENNY
A PENNY Magyarország a nyári hónapokban is a vásárlói igényekre…
Tovább olvasom >A jövő már elkezdődött – Gondolatok az Innovációk napjáról
Hogyan formálják az innovációk a kereskedelem és az élelmiszeripar jövőjét?…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >