Magazin: Megkevert nyár
Az italfogyasztás trendjeihez remekül alkalmazkodnak a nyári koktélok, a frissesség, könnyedség és alacsonyabb alkoholtartalom jellemző rájuk. Kedvelőik közül egyre többen választják a kevert italok long változatát, mindinkább keresik az egyedi ízeket, és kevésbé van igényük a mixer nyújtotta „színházi” élményre. A szakma szerint a Gin&Tonic a legnagyobb favorit. A koktélok hihetetlen sokszínűségét a hozzájuk korábban nem vagy alig használt alapanyagoknak, a piacon megjelenő új italtermékek változatosságának köszönhetjük.
Az évszaknak megfelelően a könnyű, friss koktélok fogják uralni a piacot – állítja Piri Attila, Heinemann Testvérek Kft. marketingigazgatója. – A gin kategória erősödése folytatódik, új ginmárkák kerülnek forgalomba. A kategóriát képviselő koktélok zászlóshajója, a Gin&Tonic számtalan új variációjával fogunk találkozni, a speciális ízvilágú gineknek és kiegészítőik változatos világának köszönhetően. Általánosságban az alap-, azaz az egyszerűen elkészíthető whisky- és vodkaalapú long drinkek továbbra is meghatározóak lesznek, akárcsak a klasszikus Mojito és Aperol Spritz is, olyan nyári gyümölcsökkel variálva, mint például a málna, az eper, a görögdinnye. A nyár folyamán tesztjelleggel bevezetjük az Ázsiában nagy sikerű Whisky High Ball long drinkeket, a magyar ízlésvilágnak megfelelően édesebb változatokkal; kíváncsian várjuk a fogyasztók visszajelzését.
A prémium italok forgalma nemcsak a HoReCa-ban, a retailben is növekszik. Az alkoholmentes italok terén is látunk elmozdulást a prémium termékek irányába, ugyanakkor az alkoholmentes koktélok igazi divatja még nem ért el bennünket. A fogyasztók a bárokban is mind nagyobb hangsúlyt fektetnek az organikus alapanyagok használatára. Az eddig zömében az ételkészítés során felhasznált zöldségek, fűszerek egyre jobban fellelhetők a különböző koktélokban, illetve infúzionált szeszekben.
Mi alapján választ a fogyasztó?
Idén nyáron várhatóan továbbra is népszerű az Aperol Spritz, a Gin&Tonic, a Mojito és a különböző vodkaalapú, frissítő, kevert italok – így látja Vajda Márton, a Coca-Cola HBC Magyarország prémiumalkohol-portfólió vezetője is.
A fogyasztásban a hangsúly mindinkább a minőségi márkákra és alapanyagokra helyeződik, a vendéglátóhelyek egyedi, maradandó élményt nyújtó long drinkeket próbálnak ajánlani – a bárkultúrában kevésbé ismerős fogyasztó számára is.
A prémiumizáció folyamatát mi is örömmel fogadjuk: a vendégek keresik, igénylik a minőségi alapanyagból, igényesen és pontos receptúra szerint elkészített italokat, és hajlandók is többet költeni rájuk. A fogyasztó számára egyre fontosabb a környezettudatosság, valamint a természetes alapanyagok és egészséges italok iránti igény. Külföldön hódítanak már az alkoholmentes párlatok is, amelyeknek, bár még nem igazán jelentek meg a hazai piacon, lenne létjogosultságuk.
Hogy egy párlatra milyen új italkreációt lehet felfűzni, azt annak íze és alaptulajdonságai határozzák meg. Ugyanakkor egy semleges ízű párlattal, például vodkával dolgozva, nagyobb a bartenderek szabadsága.
Szabó Diána, a Zwack Unicum Nyrt. brand managere a Gin&Tonicot a jelenleg legdinamikusabban növekvő italkategóriaként definiálja, alapvető italtrendként, és ízvilága miatt a forró nyári napokon kiváló frissítő választásként tekint rá.
– A nyári koktélok világában is meghatározóak az egészség- és a wellnesstrendek, valamint a fenntarthatóság – húzza alá a szakember, példaként említve a szívószálmentes koktélok divatját.
Mitől más a nyár?
A nyári koktélokban előtérbe kerül a frissesség és a gyümölcsösség – véli Piri Attila. – A bartenderek jobb minőségű alapanyagokkal (gyümölcsökkel) tudnak dolgozni, mint télen, és a vendégek is minél könnyebb és frissítőbb italokat szeretnének fogyasztani. Az elmúlt években azt tapasztaltuk, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak az újdonságokra, sőt, kifejezetten igénylik, hogy ajánlják számukra azokat – ez szezontól független tendencia. Azt látjuk, a bártenderek partnerek az innovációban, és ők maguk is szorgalmazzák a külföldi trendek bevezetését.
Egy nyári ital sikeressége több tényezőn is múlik – mutat rá Vajda Márton –, legfontosabb, hogy frissítő, szomjoltó karakterű legyen, ugyanakkor egyszerűen elkészíthető is, mert csupán néhány alapanyag szükséges hozzá. Fontos az alkoholtartalma is, hiszen a melegben inkább az alacsony alkoholtartalmú italokra vágyunk, de a táncoló buborékok és a szép színek ugyancsak magukkal ragadják az embert.
Nyáron a fogyasztók szívesebben fogadják az innovatív italokat. Előremutató változás, hogy véget ért a túláradóan édes „karibi” italok egyeduralma, és végre teret nyernek más karakterű italok is. A forró napokon a vendéglátó-teraszok csordultig telnek emberekkel, akik ebben a közegben befogadóbbak az őket érő élményekre – legyen az divat, zene vagy gasztronómia. A történetmesélés is fontos részévé és alakítójává válhat az italtrendeknek, ugyanis az is meghatározhatja a jövőbeni fogyasztásunkat, hogy mikor, hol, kivel, mit ittunk, és persze olyanok is, hogy ismerőseink szerint hol jók, hol kevésbé jók az italok.
A fogyasztók nyitottabbak a koktélokra a nyári időszakban Kiss Virág, a Zwack Unicum Nyrt. brand managere szerint. – A nyári koktélok sok jéggel készülnek, jellemző a friss nyári alapanyagok alkalmazása: nemcsak a friss idénygyümölcsök, de az ehető virágok használata is. Eltérni a szokásostól – ez ma a trendi. Nagy teret hódítanak idén a pink italok, az idei nyár egyik kedvenc itala a Pink&Fizz, Fütyülős Pink Grapefruitból készülő könnyed long drink. Számunkra továbbra is fontos a bitter koktélok térnyerése, gondolok itt főként az Unicum Szilva karakterét érvényesítő kevert italokra. A már népszerű limonádé típusú Zwack & Soda mellett nyári újdonságunk az Unicum Szilva Corretto. A nyár kedvelt koktéljai közé várom a kávéspecialitásokra épülő italokat is. Biztos vagyok benne, hogy a fogyasztói igények változásához a hazai bartenderek is alkalmazkodnak.
Miből tanul a mixer?
Idén a szakma elismert képviselői csatlakoztak Márkanagykövet programunkhoz, ezzel jelenleg lefedjük a legmeghatározóbb alkoholkategóriákat – mondja el Vajda Márton. – Márkanagyköveteink szemináriumokon osztják meg tudásukat a bártenderekkel és a vendéglátós partnerekkel, illetve rendszeresen tartanak tréningeket és ehhez kapcsolódó kóstolókat. Kiemelt eseményekre globális márkanagyköveteket hívunk vendégelőadónak, akik egy-egy kategóriát és márkát nemzetközi kontextusba helyeznek. Emellett pálinka- és blendkurzusokat is szervezünk. Értékesítési kollégáinkat is folyamatosan képezzük, rajtuk keresztül naprakész információkkal tudjuk ellátni partnereinket.
Nyáron külön long drink ajánlattal látogatjuk a hazai helyeket – emeli ki Kiss Virág. – Folyamatos tréningeket, képzéseket tartunk, segítünk az italmenük kialakításában.
Nagyon fontosnak tartjuk az oktatást – szögezi le Piri Attila. – Márkanagykövetünk, Hubai Miklós azon dolgozik, hogy minél több információt átadjon az általa szervezett tréningeken a bártendereknek whisky és gin termékeinkről. //
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Mérsékelt optimizmussal
Az ágazat legnagyobb értékesítési csapatát foglalkoztató METRO-áruházlánc munkatársai évi 180…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >