Megjelent…

Szerző: hermann.zsuzsanna Dátum: 2022. 06. 08. 11:48

…az FMCG-piac 2021. évi kereskedelmi toplistája, és e számunk kiemelt témájában részletesen foglalkozunk is vele. Elöl a helyzet változatlan: Lidl, SPAR és Tesco.

Összefoglalva a legfontosabbakat: a Lidl továbbra is toronymagasan vezeti a listát, sőt, 2021-ben még távolabb került a többiektől, hiszen a legjobban teljesítő drogérialánc éves bruttó forgalmával előzte meg a toplista második helyét stabilan magának tudó SPAR-t. Az összes lánchoz képest is a legnagyobb bővülést mutatja. A legnagyobb boltszámnövekedéssel mégis a SPAR-lánc büszkélkedhet tavaly. A több lábon állás stratégiáját következetesen megvalósítva tovább szilárdította ezüstérmes pozícióját. A Tesco a 2020. évi arányt megtartva követi a SPAR-t, és halad szépen előre. Mint ahogy a harmadik hipermarketlánc, az Auchan is növekedett, sőt, előzött – idén egyetlen láncként a 6. helyre.

A két sikercsatorna, a diszkontok és drogériák mutatták a legjobb számokat a tavalyi évben, forgalmi növekedésük és kosárméret-bővülésük csak az online vásárlásokénál maradt alább. Nagyszerűen szerepelt a Lidl, ALDI, Penny hármasa, ahogy a dm, Rossmann, Müller trió is. Ez utóbbi idén először került fel a Toplistára, tartósan átlépve bruttó forgalmával az 50 milliárdos belépési küszöböt. De a hazai láncok pozíciója is hasonlóan stabil a korábbi évekhez képest, némi bővülést mutatva. Igaz, hogy a múltban mindig együtt mozgó örök hármas Coop, CBA, Reál közé belépett az Auchan, de beleszámítva, hogy kivétel nélkül mindegyik hazai láncnál csökkent a boltszám, a bővülés örvendetes.

Az elmúlt két év nem akármilyen év volt az FMCG-üzletláncok számára. A gyors reakciókkal, az aktuális új helyzetek folyamatos megoldásával helyt álltak. Ugyanakkor nem csak a forgalmak bővültek szépen, hanem a kiadások is – sok helyen sokaknak okozva fejfájást a szektorban. A kereskedelem helyzetét befolyásoló tényezők között a tavalyi év margójára is fontos feljegyezni, hogy sok esetben lánconként több száz munkatárs hiánya mellett érték el az eredményeket, ami nyilván a mindennapokat nehezítette.

Az ellátási láncban tapasztalható folyamatos nehézségek még jó időre velünk maradnak, és ma már tudjuk, hogy fokozódnak tovább 2022-ben. A költségek rohamos tempójú növekedése, az árfolyamok kiszámíthatatlansága, az inflációs nyomás és ezzel együtt a vásárlók romló anyagi helyzete nem könnyítette meg az elmúlt években a kereskedelem helyzetét sem, amelyben pozitív változást egyelőre az idei év sem látszik hozni. A 2019-ig tartó öröméveknek, úgy tűnik, most egy időre búcsút kell(ett) mondani. Bízzunk abban, hogy nem kell még 5 évet várni a jobb fordulatra.

Sok változás előtt állunk 2022-ben mind az offline, mind az online kereskedelem tekintetében az FMCG-piacon, de ennek részleteire majd egy év múlva ilyenkor derül fény a következő toplista alapján készülő elemzésben.

A toplista letölthető a www.trademagazin.hu oldalról. //

Üdvözlettel:Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő

Kapcsolódó cikkeink