…az FMCG-piac 2021. évi kereskedelmi toplistája, és e számunk kiemelt témájában részletesen foglalkozunk is vele. Elöl a helyzet változatlan: Lidl, SPAR és Tesco.
Összefoglalva a legfontosabbakat: a Lidl továbbra is toronymagasan vezeti a listát, sőt, 2021-ben még távolabb került a többiektől, hiszen a legjobban teljesítő drogérialánc éves bruttó forgalmával előzte meg a toplista második helyét stabilan magának tudó SPAR-t. Az összes lánchoz képest is a legnagyobb bővülést mutatja. A legnagyobb boltszámnövekedéssel mégis a SPAR-lánc büszkélkedhet tavaly. A több lábon állás stratégiáját következetesen megvalósítva tovább szilárdította ezüstérmes pozícióját. A Tesco a 2020. évi arányt megtartva követi a SPAR-t, és halad szépen előre. Mint ahogy a harmadik hipermarketlánc, az Auchan is növekedett, sőt, előzött – idén egyetlen láncként a 6. helyre.
A két sikercsatorna, a diszkontok és drogériák mutatták a legjobb számokat a tavalyi évben, forgalmi növekedésük és kosárméret-bővülésük csak az online vásárlásokénál maradt alább. Nagyszerűen szerepelt a Lidl, ALDI, Penny hármasa, ahogy a dm, Rossmann, Müller trió is. Ez utóbbi idén először került fel a Toplistára, tartósan átlépve bruttó forgalmával az 50 milliárdos belépési küszöböt. De a hazai láncok pozíciója is hasonlóan stabil a korábbi évekhez képest, némi bővülést mutatva. Igaz, hogy a múltban mindig együtt mozgó örök hármas Coop, CBA, Reál közé belépett az Auchan, de beleszámítva, hogy kivétel nélkül mindegyik hazai láncnál csökkent a boltszám, a bővülés örvendetes.
Az elmúlt két év nem akármilyen év volt az FMCG-üzletláncok számára. A gyors reakciókkal, az aktuális új helyzetek folyamatos megoldásával helyt álltak. Ugyanakkor nem csak a forgalmak bővültek szépen, hanem a kiadások is – sok helyen sokaknak okozva fejfájást a szektorban. A kereskedelem helyzetét befolyásoló tényezők között a tavalyi év margójára is fontos feljegyezni, hogy sok esetben lánconként több száz munkatárs hiánya mellett érték el az eredményeket, ami nyilván a mindennapokat nehezítette.
Az ellátási láncban tapasztalható folyamatos nehézségek még jó időre velünk maradnak, és ma már tudjuk, hogy fokozódnak tovább 2022-ben. A költségek rohamos tempójú növekedése, az árfolyamok kiszámíthatatlansága, az inflációs nyomás és ezzel együtt a vásárlók romló anyagi helyzete nem könnyítette meg az elmúlt években a kereskedelem helyzetét sem, amelyben pozitív változást egyelőre az idei év sem látszik hozni. A 2019-ig tartó öröméveknek, úgy tűnik, most egy időre búcsút kell(ett) mondani. Bízzunk abban, hogy nem kell még 5 évet várni a jobb fordulatra.
Sok változás előtt állunk 2022-ben mind az offline, mind az online kereskedelem tekintetében az FMCG-piacon, de ennek részleteire majd egy év múlva ilyenkor derül fény a következő toplista alapján készülő elemzésben.
A toplista letölthető a www.trademagazin.hu oldalról. //
Üdvözlettel:Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nébih: a forgalmazó 30 grammos Whey protein csokoládé ízű tejsavófehérjét hívott vissza
Fémdarabkák lehetséges jelenléte miatt a Tízpróba Magyarország Kft. (Budaörs) visszahívta…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >