…az FMCG-piac 2021. évi kereskedelmi toplistája, és e számunk kiemelt témájában részletesen foglalkozunk is vele. Elöl a helyzet változatlan: Lidl, SPAR és Tesco.
Összefoglalva a legfontosabbakat: a Lidl továbbra is toronymagasan vezeti a listát, sőt, 2021-ben még távolabb került a többiektől, hiszen a legjobban teljesítő drogérialánc éves bruttó forgalmával előzte meg a toplista második helyét stabilan magának tudó SPAR-t. Az összes lánchoz képest is a legnagyobb bővülést mutatja. A legnagyobb boltszámnövekedéssel mégis a SPAR-lánc büszkélkedhet tavaly. A több lábon állás stratégiáját következetesen megvalósítva tovább szilárdította ezüstérmes pozícióját. A Tesco a 2020. évi arányt megtartva követi a SPAR-t, és halad szépen előre. Mint ahogy a harmadik hipermarketlánc, az Auchan is növekedett, sőt, előzött – idén egyetlen láncként a 6. helyre.
A két sikercsatorna, a diszkontok és drogériák mutatták a legjobb számokat a tavalyi évben, forgalmi növekedésük és kosárméret-bővülésük csak az online vásárlásokénál maradt alább. Nagyszerűen szerepelt a Lidl, ALDI, Penny hármasa, ahogy a dm, Rossmann, Müller trió is. Ez utóbbi idén először került fel a Toplistára, tartósan átlépve bruttó forgalmával az 50 milliárdos belépési küszöböt. De a hazai láncok pozíciója is hasonlóan stabil a korábbi évekhez képest, némi bővülést mutatva. Igaz, hogy a múltban mindig együtt mozgó örök hármas Coop, CBA, Reál közé belépett az Auchan, de beleszámítva, hogy kivétel nélkül mindegyik hazai láncnál csökkent a boltszám, a bővülés örvendetes.
Az elmúlt két év nem akármilyen év volt az FMCG-üzletláncok számára. A gyors reakciókkal, az aktuális új helyzetek folyamatos megoldásával helyt álltak. Ugyanakkor nem csak a forgalmak bővültek szépen, hanem a kiadások is – sok helyen sokaknak okozva fejfájást a szektorban. A kereskedelem helyzetét befolyásoló tényezők között a tavalyi év margójára is fontos feljegyezni, hogy sok esetben lánconként több száz munkatárs hiánya mellett érték el az eredményeket, ami nyilván a mindennapokat nehezítette.
Az ellátási láncban tapasztalható folyamatos nehézségek még jó időre velünk maradnak, és ma már tudjuk, hogy fokozódnak tovább 2022-ben. A költségek rohamos tempójú növekedése, az árfolyamok kiszámíthatatlansága, az inflációs nyomás és ezzel együtt a vásárlók romló anyagi helyzete nem könnyítette meg az elmúlt években a kereskedelem helyzetét sem, amelyben pozitív változást egyelőre az idei év sem látszik hozni. A 2019-ig tartó öröméveknek, úgy tűnik, most egy időre búcsút kell(ett) mondani. Bízzunk abban, hogy nem kell még 5 évet várni a jobb fordulatra.
Sok változás előtt állunk 2022-ben mind az offline, mind az online kereskedelem tekintetében az FMCG-piacon, de ennek részleteire majd egy év múlva ilyenkor derül fény a következő toplista alapján készülő elemzésben.
A toplista letölthető a www.trademagazin.hu oldalról. //
Üdvözlettel:Hermann Zsuzsanna, főszerkesztő
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >