Magazin: megbízható és univerzális megoldások a takarítás sztárjai

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 10. 28. 12:39

A válság alatt a vásárlók nagyon sok pénztárcakímélő megoldást kipróbáltak, és több mindent meg is tartottak a válság utáni fogyasztási és vásárlási szokásaikban. Van azonban számos olyan elem, amit nem.

– Az alacsonyabb ár preferálása a minőséggel szemben csak átmeneti volt, viszont a fogyasztók a válság enyhülése után is keresik az akciókat, több boltba is hajlandók elmenni a kedvezőbb árú termékekért – mondja Karancsi Zsolt, a Procter&Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere.
Spórolási praktikák

Az Unilever tapasztalata alapján a fogyasztók több úton-módon spórolhatnak. Vannak, akik jobban odafigyelnek, hogy mennyit használnak megszokott termékeikből. Sokan csökkentik az otthon tartott szerek számát és a meglévő termékeiket új, univerzális módon használják. Jó példa erre a Domestos 24H fertőtlenítő hatású tisztítószer, amely szinte az egész otthonban különféle felületeken és különféle szennyeződésekre használható. Az új, tavasszal bevezetett Domestos Általános Tisztítószer pedig azon fogyasztóknak kínál alternatívát, akik a fertőtlenítés és a tisztítás mellett az illatra is nagy hangsúlyt fektetnek. A speciálisan kényes felületekre kifejlesztett variáns pedig már azokra a felületekre is alkalmazható, amelyeket eddig féltettek a korábbi fertőtlenítőszerektől.

Emellett a gyártók az árérzékeny vásárlókat árpromóciókkal, ugyanakkor az ár-érték arányt figyelő fogyasztókat például összecsomagolásokkal (például Domestos duopack) vagy nagyobb kiszerelésű termékekkel érik el. A gyártók megpróbálhatnak olyan termékeket piacra dobni, amelyek alternatívát nyújtanak a saját márkás, olcsóbb termékekkel szemben – jó árú, de mégis minőségi, márkázott termékeket.

– Ez motiválta az Unilevert is, amikor tavaly ősszel a Flóraszept termékcsalád bővítése mellett döntöttünk. Így a korábban már bevált, ismert márka alatt kedvező árú, új termékekkel jelentünk meg a piacon igen sikeresen – emeli ki Rabóczki Renáta, Category Operations Assistant Manager.
Felértékelődtek
a szórólapok

Továbbra is érzékelhető az „akciós vásárlás” tendenciája. A fogyasztók tudatosan keresik a promóciókat, s képesek akár több kereskedelmi egységet is felkeresni egy-egy nagybevásárlás alkalmával, csak hogy akciós termékekkel töltsék meg kosarukat.

– Felértékelődött az egyes kereskedelmi láncok akciós szórólapjaiban való megjelenés, így a Clorox márkával is igyekszünk minél többször megjelenni, és árakciót biztosítani a fogyasztók számára – fűzi hozzá Kürti Viktória, a DunaPro Brand Managere. Véleménye szerint a fogyasztók inkább egyféle, általános tisztítószert vásárolnak, mert így spórolhatnak. Például a Clorox segítségével takaríthatnak, fertőtleníthetnek és fehéríthetnek is egyben. Sokkal többet kellene költeniük, ha univerzális tisztítószer helyett speciális (gyakran egy felületre ajánlott) termékeket vásárolnának.

Hasonlóan látja ezt a sokszereplős, kihívásokkal teli piacot a Vim forgalmazója, a Spotless Hungary Kft. is. Stratégiájuk kialakításakor számolnak azzal, hogy az univerzális és a saját márkás termékek minden kategóriában jelen vannak és az elmúlt évek során stabil fogyasztóbázist építettek ki, a prémium- és a speciális termékek iránti kereslet viszont visszaesett. A házi praktikák – szódabikarbóna, ecet – is újra reneszánszukat élik.

– Termékeink közül a Vim súrolópor a legnépszerűbb. Ez a válság hatására sem változott, hiszen ez is egy univerzális termék, amelynek rengeteg felhasználási lehetősége van – mondja Tőrös Végh Eszter Junior Brand Manager.

Takarítás
taktikusan

A Zewa tavaszi kampányában a különböző stílusban takarító hölgyeket mutatta be és szólította meg.

– Mindegyik típus számára fontos, hogy a jó eredmény érdekében profi eszközökkel dolgozzon – magyarázza Nagy Réka, az SCA Hygiene Products Kft. regionális márkamenedzsere –, ezért hívjuk fel a figyelmet például a sok feladathoz ideális háztartási papírtörlőkre. A sokféle textiles megoldással szemben nem szöszöl, viszont eldobható, higiénikus, nagyon jó nedvszívó, sőt a Zewa Wisch&Weg szerkezetének köszönhetően kicsavarható, újranedvesíthető és nem szakad szét. A Zewa 10 héten át tartó promóciójában komplett nagytakarítást és trendi háztartási gépeket nyerhettek a vásárlók.

Sok más kategóriához hasonlóan a takarítószerek piacán is a fogyasztók egyre jobban megnézik, mit, mennyiért és hol vesznek meg. Sokan fordulnak az olcsóbb, de jó minőségű termékek felé.

– Tapasztalatunk szerint a magyar háziasszonyok fontosnak tartják az ismert márkák, például a Vileda biztosította előnyöket, mint a megfelelő ár-érték arány, a megbízhatóság, a tartósság és az innovációk – mondja Sándor Anna, a Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketingmenedzsere.

A Vileda egyike a leggyorsabban fejlődő háztartási tisztítóeszközök márkájának világszerte. Európában piacvezető, és a világ többi táján is egyike a legismertebb és legkeresettebb márkáknak. A Vileda név mára átkerült a köznyelvbe, és van, ahol komplett termékkategóriák, textilfajták megnevezésére használják. De a jól ismert törlőkendők, szivacsok mellett az ablaktisztítás, padlóápolás, fürdőszoba- és WC-tisztítás, vasalás, ruhaszárítás, autóápolás kellékei is megtalálhatók folyamatosan bővülő választékukban.

– A szemeteszsákok esetében, a teljes háztartási csomagolókategóriához hasonlóan, nem beszélhetünk hagyományos értelemben vett márkahűségről – jelenti ki Deli Károly, a Sarantis Hungary Kft. Junior Brand Managere. Egyre több helyen, egyre szélesebb termékválasztékkal jelennek meg a polcokon a saját márkás termékek, és mindinkább nagyobb szeletet tudnak magukénak ebben a termékcsoportban. A szemeteszsákok esetében a kereskedelmi márkák közel 40 százalékot értek el értékben a 2010-es évben. Miközben a prémiumtermékek forgalma csökkenő tendenciát mutat, a kedvező árral rendelkezőké pozitív irányba változik. Ez a trend kedvez a vállalat Domet, Hewa és Fox márkáinak egyaránt, ugyanis mindhárom brand széles portfólióval és megfelelő pozicionálással rendelkezik.

Aktivitások
és újdonságok

Idén a Procter&Gamble sikeresen vezette be online multibrand programját, amely a vásárlói számára nyújt számos hasznos háztartásvezetési és szépségápolási információt. Ugyanakkor a mintaszórás, termékkipróbáltatás területén is hozzájárul a vállalat márkáinak népszerűsítéséhez. Az új portál regisztrált felhasználóinak száma folyamatosan nő. A Procter&Gamble világszerte, így a budapesti iroda is aktív szereplő a közösségi médiában, például a Facebookon is. A felsőoktatásban tanuló diákok számára rendszeresen szerveznek ingyenesen látogatható eseményeket, versenyeket, tréningeket, továbbképzéseket.

Az Unilevernél az év első fele a tisztítószer-kategóriában a Domestos Általános Tisztítószer bevezetéséről szólt, amellyel a nagyfelület-tisztító piacon a május–júniusi időszakban kiemelkedő piacrészt sikerült elérniük. Ez az eredmény a termék minősége mellett az intenzív ATL-támogatásnak, valamint az erős bolti kommunikációnak és promócióknak köszönhető.

– Az év második fele sem marad bevezetés nélkül, a tisztítószer-kategóriában is számíthatnak a fogyasztók újdonságokra, amelyeket, mint általában minden gyártó, mi is az őszi nagytakarítás időszakára időzítünk – jelzi előre Rabóczki Renáta.

A toalettblock szegmensében bevezetésre kerül az új Domestos Double Power folyékony WC-rúd, amely kettős hatásának köszönhetően, amellett, hogy segít tisztán tartani a mellékhelyiséget, folyamatosan friss illatot biztosít még két lehúzás között is.

– Továbbra is szeretnénk a fogyasztók változó igényeire válaszolni, így az ősz második felében egy szuper terméket dobunk a piacra, egy olyan kategóriában, ami a válság ellenére is fejlődni tudott – mondja sokat sejtetően Kürti Viktória a DunaPro részéről.

Addig is elsősorban arra fókuszálnak, hogy megtanítsák a fogyasztóknak: a Clorox termékkel nemcsak fehéríthetnek, hanem tisztíthatnak és fertőtleníthetnek is, valamint a fertőtlenítés fontosságára is próbálják felhívni a figyelmet.

Az intenzív termékfejlesztésnek köszönhetően minden évben újabb és újabb Vim-innovációk kerülnek piacra.

– Idei újdonságunk a Vim fertőtlenítő és gomba elleni száraz spray. Ez az engedéllyel rendelkező, rendkívül praktikus, könnyen használható termék év elején került a polcokra. A fogyasztói igényekhez igazodva termékkínálatunk megújítása folyamatos – sorolja Tőrös Végh Eszter.

A Vimnél az idei évben elsősorban az eladáshelyi ösztönzésre és a másodlagos kihelyezésekre helyezik a hangsúlyt. Nyáron kuponakcióval jelentkeztek, amelynek hatására az előző év azonos időszakához képest több mint kétszeresére nőtt az akcióba bevont termék forgalma.

A Zewa a gazdaságosság jegyében Economy konyhai törlőkkel lép a magyar piacra, amelyeknek kettétéphető lapjai vannak, így egyszerre kevesebb papír felhasználására válik lehetőség. A Zewa Wisch und Weg Economy 4 tekercses, a Zewa Classic Economy 2 tekercses változatban kerül a polcokra. A gazdaságosság és praktikum jellemzi a Zewa Jumbo 325 lapos óriás tekercsét, ami még a nagytakarítás idején is kitart. A Zewa XXL Design változatok jól helyettesítik a konyharuhát, de akár szalvéta helyett is használhatók. Az év második felében vásárláshelyi támogatással, disztribúcióépítő tevékenységgel készül a Zewa csapata.

A Vileda mindig nagy hangsúlyt fektet a megújulásra, újdonságokra. Több új szivacs és törlőkendő bevezetése mellett 2011 legnagyobb újdonsága az egyedülálló Vileda 1-2 Spray laposfelmosó bevezetése. Használata nagyon egyszerű: a felmosófolyadékot a felmosó nyelébe kell tölteni, majd a nyél tetején lévő kar segítségével a folyadékot alul a felmosó elé spriccelni, és már kezdődhet is a felmosás.

– Az őszi aktivitásunk fő alappillére az 1-2 Spray laposfel-mosó lesz. Szeptemberben és októberben országszerte rengeteg promóció kíséri a bevezetést, és tv-kampány is népszerűsíti majd a terméket – hangsúlyozza Sándor Anna.

Harmadik fókusztermékük az őszi időszakban a nemrég bevezetésre került Easy-Wring felmosószett, amely speciális, lábbal hajtható csavarókosarával a háziasszonyok nagy segítsége a gyors és könnyed takarításban.

A szemeteszsákok kategóriájában a Sarantis Hungary Kft. 9 új Hewa-cikket vezetett be idén.

– Az év második felében leginkább az instore aktivitásokon lesz a hangsúly, Domet és Hewa másodkihelyezésekkel, akciókkal, mennyiségi ajánlatokkal fognak találkozni a vásárlók a boltokban –zárja le a beszélgetést Deli Károly.

K. I.

Kapcsolódó cikkeink