Megállt az eladás koncentrációja

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 06. 21. 09:47

Mivel éves piacmérete meghaladja a 22 milliárd forintot, a jégkrém beletartozik a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalomszerinti rangsorában a top húszba.

Döntő szerepet játszik a trendekben az időjárás. Tavalyelőtt a sok meleg nap és a kevés csapadék is hozzájárult a kétszámjegyű növekedéshez mind értékben, mind pedig mennyiségben. Viszont az elmúlt nyár már kevésbé kedvezett a keresletnek. Értéket tekintve 2, mennyiség szempontjából pedig 6 százalékkal csökkent a jégkrém kiskereskedelmi eladása 2014. április–2015. március között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

A cikkben szereplő jégkrém kategóriába nem tartoznak bele sem a gombócos fagylaltok vagy fagylalt alapú sütemények, sem pedig a fagylaltporok. A fent említett adatok teljes Magyarországra értendők, vendéglátás és szezonális egységek nélkül.

Ami a bolti eladást illeti, az előző években szinte folyamatos koncentráció tavaly megállt. A Nielsen adatai szerint csökkent ugyanis a 400 négyzetméteresnél nagyobb csatornák – értékben mért – részaránya, 77 százalékra. Ez 1 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban. Figyelemre méltó, hogy ezzel egy időben az 50 négyzetméteres és kisebb boltok – szintén értékben mért – piaci részesedése növekedett, 5-ről 6 százalékra.

Erősödött a kereskedelmi márkák piaci pozíciója. Piaci részesedésük a tavalyelőtti 36 százalékról, érték szempontjából, múlt évben 39-re emelkedett.

Rákapcsoltak a piaci szereplők a jégkrém reklámozása a tévében. 2014 során, a Nielsen által szpot szinten vizsgált csatornákat alapul véve mintegy 2,5 milliárd forintot költöttek tévéreklámra listaáron; 37 százalékkal többet, az előző évhez képest. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

Kapcsolódó cikkeink