Megállapodott Oroszország és Ukrajna az ukrán gabonaszállító csatorna védelméről
Az ukrajnai gabonát a Fekete-tengeren keresztül exportáló hajókat egy 10 tengeri mérföldes pufferzóna védi az Oroszország, Ukrajna, Törökország és az ENSZ által hétfőn elfogadott megállapodás szerint.

Enyhítik az élelmiszerválságot a szállítmányok. (Fotó: Pixabay)
Miután a február 24-én kezdődött ukrajnai konfliktus miatt leállt az ukrán gabonaexport, globális élelmiszerválság alakult ki, mely az ENSZ szerint minimum tízmillió ember élelmezését tette lehetetlenné. Azóta a Törökország, Oroszország, Ukrajna és az ENSZ képviselői azon munkálkodtak, hogy elegendő biztosítékot adjanak a hajózási és biztosítótársaságok számára annak érdekében, hogy újraindítsák a gabona- és műtrágyaszállítmányokat az ukrán Odesa, Chornomorsk és Juzsnyij kikötőkből. – Nagyon reméljük, hogy ez növelni fogja a forgalmat. – mondta Antonio Guterres ENSZ-főtitkár szóvivője, Stephane Dujarric, miután a részletekről megállapodtak.
A kezdeményezés az elmúlt két hétben próbaüzemben működött
Tíz teherszállító hajó – amelyek a háború kezdete óta Ukrajnában ragadtak – indult el kukoricával, szójababbal, napraforgóolajjal, két üres hajó pedig elindult Ukrajna felé, hogy összegyűjtse a szállítmányokat. Az eddigi legnagyobb hajó, az Ocean Lion ma hagyta el Chornomorsk kikötőjét, hogy 64 720 tonna kukoricát szállítson Dél-Koreába – közölte hétfőn a Közös Koordinációs Központ (KKB). Az isztambuli KONDI-szerződés felügyeli a megállapodást, török, orosz, ukrán és ENSZ-tisztviselők által.
Ukrajna Oroszországgal együtt a búza és más élelmiszerek egyik fő globális szállítója
Az első hajó azonban, amely a múlt héten az ENSZ-megállapodás alapján elhagyta Ukrajnát, most újabb kikötőt keres a kirakodáshoz, miután az eredeti libanoni vevő, a több mint öt hónapos késésre hivatkozva, megtagadta az átvételt. Az ENSZ hangsúlyozta, hogy az exportmegállapodás egy kereskedelmi – nem pedig humanitárius – művelet, amelyet a piac fog vezérelni. Minden hajót ellenőrizni kell, hogy eloszlassák az orosz aggodalmakat, hogy fegyvereket csempészhetnek Ukrajnába.
Kapcsolódó cikkeink
Oroszországban gyorsult az infláció januárban
Oroszországban 9,92 százalékra gyorsult az éves infláció januárban a decemberi…
Tovább olvasom >Gondok vannak a Mere háza táján
A kiskereskedelmi láncokat felügyelő orosz hatóság, a Roszkomnadzor átfogó vizsgálatot…
Tovább olvasom >Két tűz között az orosz Svetofor
Egyre nagyobb nyomás nehezedik otthon a Nyugat-Európában Mere és My…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >