Még nem működik flottul a flotta, de halad afelé

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 08. 30. 11:19

Az elmúlt egy-másfél évben korábban ismeretlen problémákkal és nehézségekkel kellett szembenézni minden szektorban. A gépjármű- és felépítménygyártásban az ellátási láncok tovább sérültek, ami a kiszámíthatatlan szállítási határidők mellett áremelést is okozott. Emellett az EUR/HUF és USD/HUF árfolyam is eddig nem látott mértékben befolyásolta a hazai autóárakat és ezáltal a teljes piacot.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

A jegybanki alapkamat a 2008-as válság idején lévő szintet is meghaladta 2022 év végén, ami negatív hatással volt az összes finanszírozási megoldásra, így az operatív lízingre és egyéb lízingkonstrukciókra is.

Ambrózi Csaba
értékesítési vezető
Mercarius Flottakezelő

– A szállítási idők az elmúlt negyedévben már több gyártmány esetében rövidültek, és újból megjelentek a szállítói készletek is. A 2022-ben kialakult keresleti piac kezd átfordulni újból kínálati piaccá – állapítja meg Ambrózi Csaba, a Mercarius Flottakezelő Kft. értékesítési vezetője.

Arra is felhívja a figyelmet, hogy a magas kamatkörnyezet jelenleg is fennáll, ami negatív hatással van a piac bővülésére. A devizafinanszírozás hiába kedvezőbb, továbbra is kockázatokat rejt magában. Mindezek miatt a piaci szereplők nagy része kivár, meglévő bérleti szerződéseit hosszabbítja, saját tulajdon esetén tovább használja az eszközöket.

Az elmúlt időszakban a logisztikai láncok összeomlása is jelentős gondokat okozott. A gyártók a kész autókat nem tudták időben leszállítani, mivel a logisztikai folyamatok nem működtek megfelelően. A sofőrök és a személyzet hiánya ugyancsak tovább nehezítette a helyzetet. Ezáltal minden piacon a flottákat helyezték előtérbe, ami azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló kvótákat a flották számára biztosították.

Hatékony flottakezelés

A Mercarius elsősorban a szolgáltató szektorban tevékenykedő ügyfélkörrel rendelkezik.

Szolgáltatásai között a gazdasági és piaci körülmények változása mellett is a hosszú távú bérleti konstrukció szerepel első helyen, mely teljes egészében leveszi a flottabeszerzés, üzemeltetés terhét az ügyfelekről, és gondtalan mobilitást biztosít. Hasonlóan kiemelt szolgáltatás a rövid távú (1–12 hó) bérlet, mely hasznos alternatíva, rugalmas megoldás bizonyos piaci, gazdasági helyzetekben. Továbbá egyre nagyobb az érdeklődés az ügyfelek meglévő, saját gépjárműflottájának kezelése kapcsán is. Hatékonyabb üzemeltetés és alacsonyabb költségek érhetők el a kiszervezéssel.

– Cégünk folyamatosan arra törekszik, hogy a szolgáltatás színvonalát javítsa, ezért a tevékenység túlnyomó részét magunk látjuk el. Jelenleg Budapesten három, Debrecenben egy saját telephellyel (értékesítés, szerviz, csereautó, assistance, sofőrszolgálat, gumiabroncs-szolgáltatás) rendelkezünk. A közeljövőben további telephelyek megnyitásával tervezzük szolgáltatásunkat bővíteni – jelzi Ambrózi Csaba.

Átalakuló piaci környezet

Pesti Tímea
vezérigazgató
ALD Automotive LeasePlan
Magyarország

A szektorban a legfontosabb tényező az ár és a szállítási határidők. Továbbra is a diesel autók preferáltak, de a „zöld flotta” iránti igény ezen a piacon is megjelent. A világjárvány a haszongépjárműveket igénylő vállalkozások és iparágak típusaiban is változást eredményezett, és megnövekedett a kereslet olyan területeken, mint az online értékesítés és az ahhoz kapcsolódó fuvarozási, házhozszállítási szolgáltatások.

A COVID alatt megduplázódott a cégautó­adó és az elszabaduló infláció következtében megemelt alapkamatok is jelentősen csökkentették a finanszírozási kedvet.

– A COVID-járvány időszaka az online vásárlás, a házhozszállítás, csomagpontra történő szállítás igényét és tevékenységét hatalmasra duzzasztotta, ami egy jelentős gépjárműpark-fejlesztést jelentett a szolgáltatóknak, sőt, új szolgáltatók megjelenését is eredményezte. Nagy segítséget jelentett az operatív lízing konstrukciók mellett a kedvező NHP finanszírozás; azaz állam Növekedési Hitelprogramja keretén belüli kishaszongépjármű-vásárlás lehetősége.

– A kishaszongépjárművek piaca stagnál, az első félévben nincs növekedés az előző évhez képest, de 2021-hez viszonyítva –11,2% a jelenlegi teljesítmény. A személygépjárműveknél pedig nagyot esett a magánvásárlók száma a gazdasági tényezők és a gépjárműárak emelkedésének köszönhetően – osztja meg tapasztalatait Pesti Tímea, az ALD Automotive LeasePlan Magyarország vezérigazgatója.

Továbbra is a diesel autók preferáltak, de a „zöld flotta” iránti igény is megjelent

Autóbérlet rugalmas határidővel

A LeasePlannél a fejlesztések az önkiszolgáló ügyintézés, az ügyfélélmény digitális támogatása, annak következő szintre emelése és az ehhez szükséges platformok fejlesztése, továbbfejlesztése irányába mutatnak. A digitalizáció mellett szintén fókuszterület az elektrifikáció, a károsanyag-kibocsátás csökkentése a flottákban. Annak folyamatos kidolgozása, fejlesztése, hogy hogyan tudják segíteni ügyfeleiket, hogy elinduljanak a zöld flotta és a zéró emisszió irányába, hol kisebb, hol nagyobb léptekkel.

– A rugalmas konstrukciók előnyt élveznek. Nálunk 1800 gépjármű áll rendelkezésre, amelyeket rugalmas konstrukcióban, rövidebb (1–24 hónap) időtartamra adunk bérletbe, beleértve a kishaszongépjárműveket is. Ebben a konstrukcióban bármikor visszaadható a gépjármű, nem jelent fix határidős elkötelezettséget, költséget. Erre a termékre nagyon nagy igény van ebben a gazdaságilag bizonytalan, nehéz időszakban, de jól jön akkor is, ha késik az új autó vagy ideiglenes munkára (pl. projektre) alkalmazunk kollégát és autóra van szükség – fejti ki Pesti Tímea.

Nehezen kielégíthető ügyféligények

Szilveszter Tibor
értékesítési és marketing
igazgató
Mercedes-Benz Hungária

Az elektromos autók egyre nagyobb részesedést képviselnek a piacon, a small, mid és large szegmensekben egyaránt. A termékportfóliók is folyamatosan bővülnek ezen a területen.

A két legfőbb igény, amivel szembe kell nézniük a piac szereplőinek, az a rugalmasság és a termék elérésének biztosítása.

– A vásárlók részéről elvárás a kedvezményes finanszírozás is. Azonban az államilag támogatott megoldás hiánya miatt a kereskedők nem tudnak teljes mértékben megfelelni ennek az igénynek. Amíg nem áll rendelkezésre olyan finanszírozási lehetőség, amelyet az állam támogat, addig nem tudják teljes mértékben kielégíteni az ügyfelek ezen elvárásait – tájékoztat Szilveszter Tibor, a Mercedes-Benz Hungária Kft. Mercedes-Benz Haszonjárművek értékesítési és marketing igazgatója.

Sprintelnek az újdonságok

A Mercedes-Benz a felépítménygyártói megoldások révén különböző típusú járműveket kínál, amelyek között megtalálhatók egyebek mellett hűtő-felépítményes, frissáru-felépítménnyel ellátott és speciális polcrendszerrel felszerelt dobozos csomagszállítók is.

– Az idei évben, 2023 negyedik negyedétől elérhetővé válnak a Mercedes-Benz eCitan és EQT modellek rövid és hosszú karosszéria változatai is. Ezáltal a választék bővül, és a vásárlók szélesebb körben válogathatnak az elektromos kisáruszállítók között. A következő évben újítás várható a Mercedes-Benz elektromos Sprinter modellek esetében is, amikor is megjelenik a második generáció, a Sprinter 2.0. Ez a frissített verzió magasabb hatótávolsággal és teherbírással rendelkezik, amely még vonzóbbá teszi az elektromos Sprinter modellt a vállalkozások számára – vetíti előre Szilveszter Tibor.

2024-ben a Mercedes-Benz eSprinter termékportfóliója is bővül. Eddig csak zárt áruszállító kivitelben volt elérhető, azonban a paletta kiegészül az alvázas modellekkel is, amelyek teljesen elektromos változatban is megvásárolhatók majd. Ez a jövőben még több lehetőséget kínál majd a vállalkozások számára. A következő év második negyedévében érkezik a Mercedes-Benz Vito és V-osztály új változata. Ez a frissítés magasabb szintű exkluzivitást és szolgáltatásokat nyújt majd, új megjelenéssel és továbbfejlesztett külsővel. Ezáltal a Mercedes-Benz Vito és V-osztály továbbra is vonzó választás marad az egyterű személyszállítás területén.

Népszerű az autómegosztás

Borsos Jenő
flottaértékesítési vezető
Porsche Finance Group Hungary

 

A hagyományos autótulajdonlás alternatívájaként egyre népszerűbbek az autómegosztó szolgáltatások.

– A kényelmet és rugalmasságot kereső fogyasztók körében egyre nagyobb teret hódítanak az autó-előfizetési szolgáltatások, amelyek havi díj ellenében rugalmas, mindenre kiterjedő hozzáférést biztosítanak a járművekhez. Sharetoo Autoabo szolgáltatásunk célja, hogy megoldást nyújtson ezekre az igényekre. Ez magában foglalhatja olyan előfizetéses csomagok biztosítását, amelyek olyan további előnyökkel járnak, mint a karbantartás, a biztosítás és a különböző autók kipróbálásának lehetősége különdíjak vagy hosszú várakozási idő nélkül – nyilatkozza Borsos Jenő, a Porsche Finance Group Hungary flottaértékesítési vezetője.

Innovatív megoldások

Dr. Madácsi Roland
retail értékesítési vezető
Porsche

A Porsche szakemberei arról számolnak be, hogy FMCG flották esetén a teljes körű operatív lízing a legnépszerűbb, amelyek magukban foglalják a kötelező szervizt és karbantartást, gumiabroncs-szolgáltatást, az autópálya-matricákat, valamint a hozom-viszem szolgáltatásokat. Emellett lehetőségként kínálják pénzügyi lízing szolgáltatásukat is.

– Egyre népszerűbbek az innovatív megoldásaink, mint a „zöld” vállalati autómegosztó szolgáltatásunk, a Sharetoo Carsharing és a rendkívül rugalmas autó-előfizetési szolgáltatásunk, a Sharetoo Autoabo. Természetesen dolgozunk további fejlesztéseken, mint az újabb mobility szolgáltatások bevezetése és online vásárlói élmény fejlesztése. A tradicionális megoldások mellett folyamatosan törekszünk az új értékesítési csatornák felfedezésére, célcsoportokra fókuszált stratégiánkkal a legmegfelelőbb és trendekhez igazodó kommunikációra – tudjuk meg dr. Madácsi Roland, retail értékesítési vezetőtől.

Kihívásokat hozó változások

Az idei évben jelentősen esett a kereslet a korábbi évekhez képest. Sok vállalat vagy behúzta a féket a beruházások, növekedés terén, vagy elhalasztja, törli beruházási terveit a jelenlegi árak és kamatkörnyezet miatt. Az ellátási láncok problémái lassan normalizálódnak, a gépjárművek elérhetősége lényegesen javult, és újra tervezhető, kiszámítható. Vannak készletes autók, és visszatértek a kedvezmények, de az igények megtorpantak.

Sok vállalatnak a cégautó-politikáját teljesen újra kell írnia ahhoz, hogy tovább tudjon lépni.

A gazdasági és piaci körülmények hatására a jelenlegi kishaszongépjármű állomány öregszik, ami negatív hatással van az üzembiztonságra, hatékonyságra. Nagyobb figyelmet kap az üzemeltetés, karbantartás, javítás és a cseregépjármű-szolgáltatás.

Dúl Diána
értékesítési vezető
Emil Frey – M5 Center

– A jelenlegi piaci helyzet átalakulásának következtében a hazai céges vásárlóknak meg kell reformálniuk a szokásaikat, mivel az autóipar rövid határidőn belül a haszongépjárművek több modell esetében a gázolajhajtású motorizációt kivezeti a gyártósorairól, még meghagyva a benzin belső égésű motort. Hosszú távon mind a személygépjárművek, mind a teherautók esetében az elektromos meghajtás irányába mozdul a piac. A cégeknek fel kell készülniük ezek fogadására, ki kell építeniük a töltőegységeiket, és az autófelhasználók napi rutinjában is új szemlélet szükséges. Új szabályozás lépett életbe a hulladékgazdálkodásra vonatkozóan is, amely az autóipari ágazatra további extra költségeket és logisztikai feladatokat ró. Ez az értékesítési lánc végén áremelkedést eredményezhet – informálja lapunkat Dúl Diána, az Emil Frey – M5 Center értékesítési vezetője.

Fontosak az ügyfelek visszajelzései

Az Emil Frey – M5 Center a közel múltban megszerezte a FIAT csoport márkáira a márkaszerviz és alkatrész-kereskedői jogokat, ami reményeik szerint a jövőben új üzleti lehetőségeket nyit számukra.

– Ez az év nem a békeidőket idézi, de hiszünk a személyes kapcsolatok erejében, így a marketingtevékenyégeink esetében arra helyezünk nagy figyelmet, hogy a meglévő és új ügyfeleinkkel személyes kapcsolatot ápoljunk. Ennek elősegítésére több rendezvényen, kiállításon jelenünk meg.

A jelenlegi kihívásokkal teli időszakban még nagyobb hangsúlyt fektetünk az ügyfélvisszajelzések elemzésére és kiértékelésére és ezt követően az ügyfél irányába történő visszajelzésekre, hogy partnerünk megértse és elfogadja az esetleges, rajtunk kívül álló okokból keletkezett, gépjárművel kapcsolatos költségnövekedések pontos miértjét – hangsúlyozza Dúl Diána. //

Kapcsolódó cikkeink