Még mindig rekordszinten hitelezik a vevőiket a magyar vállalatok
Csökkent a halasztott fizetések aránya a hazai vállalatok közötti kereskedelemben (B2B), ugyanakkor nőtt a számlák kiegyenlítésének ideje, és a behajthatatlan követelések száma. Az Atradius hitelbiztosító Fizetési Szokások Barométere című elemzése szerint Kelet-Európában még mindig a magyar vállalatok hajlandók a leginkább a hitelre történő értékesítésre (57,6 százalék), és még mindig Magyarországon a legkevesebb a késedelmes kifizetés (26,7 százalék). A felmérésben több mint 1400 magyar és kelet-európai vállalat válaszait vizsgálták az Atradius elemzői.
A Fizetési Szokások Barométere szerint a magyar vállalatok szívesebben adnak halasztott fizetési lehetőséget a hazai cégeknek, mint a külföldi vevőiknek. – „A válaszadók ezt azzal indokolták, hogy ez a magyarországi üzleti gyakorlat, illetve ezzel is jutalmazzák a régi vevőik lojalitását. A vállalatok 31,3 százaléka azonban megszüntetné a halasztott fizetés lehetőségét, ha jelentősen romlana a vevői fizetési morálja. A külföldi ügyfelek esetében az azonnali fizetést gyakran az adott országra jellemző politikai és devizakockázatok, illetve a rossz fizetési magatartás indokolják” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.
A piacvezető hitelbiztosító felmérése szerint a magyar válaszadók 70,9 százaléka tapasztal gyakori késedelmes fizetést a vállalatok közötti kereskedelemben, ez pedig 4,3 százalékpontos növekedést jelent 2017-hez képest. A magyar ügyfelek gyakrabban lépik át a számlafizetési határidőt, mint a külföldi ügyfelek (belföld: 79,9 százalék, külföld: 61,8 százalék).
Az Atradius kutatása szerint a régióban továbbra is a magyar vállalatokat sújtják leginkább a vevőik likviditási problémái, és a tőkehiány (belföldön: 70,4 százalék; külföldön: 49,2 százalék). A fizetési késedelmek másik oka az, hogy a magyar vevők egyre növekvő mértékben egyfajta finanszírozási formaként használják a halasztott fizetéses számlákat (belföldön: 23,2 százalék). Ennek nyomán minden tizedik vállalat maga is késve fizet a saját szállítóinak, ami gyakorlatilag körbetartozást okoz.
A Fizetési Szokások Barométere szerint a magyar válaszadók kevesebb mint fele állít ki elektronikus számlát az ügyfeleinek, és ezzel Magyarország az utolsó helyen áll Kelet-Európában. Ugyanakkor a magyar vállalatok 15,1 százaléka készül arra, hogy az idén bevezesse az e-számlázást, ez pedig a legmagasabb arány a régióban. A cégek egyharmada azt tapasztalta, hogy az ügyfelek hamarabb kifizetik az online számlákat, mint a hagyományos számlákat.
Kapcsolódó cikkeink
Változás jön a vállalati hiteleknél – átvilágítják a bankok a cégeket a fenntarthatósági kockázatok miatt
Az idei évtől alapvető változások léptek életbe a fenntarthatósággal, vagyis…
Tovább olvasom >KSH: 4 millió 739 ezer volt a foglalkoztatottak száma júniusban
Júniusban a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma 4 millió 739…
Tovább olvasom >Elemzők: júniusban a nyári munkák beindulása is segítette a foglalkoztatást
A teljes foglalkoztatás közvetlen közelében áll a magyar munkaerőpiac, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >