Még mindig Budapesten a legerősebbek a plázák
A KSH 2005-ös adatai szerint folytatódott a hazai kiskereskedelmi tevékenység nagy alapterületű létesítményekbe koncentrálódásának folyamata. Az év során 10 bevásárlóközpont és 15 hipermarket nyílt Magyarországon, amelyekkel együtt év végére a bevásárlóközpontok száma 64-re, a hipermarketeké 91-re emelkedett. Ezekben a létesítményekben akkor a hazai kiskereskedelmi üzletállomány 4,1 százaléka működött. A vizsgált üzletek eladóterének összesített alapterülete 2005 végére 1,3 millió négyzetmétert ért el, ami az összes hazai kiskereskedelmi üzlet eladóterének 9,3százalékát jelentette.
2005 végén a bevásárlóközpontokban és hipermarketekben működött a hazai textil-. ruházati és lábbeli, illetve az illatszerüzlet állományának egytizede, a könyv-, újság-, papíráru, egyéb iparcikküzleteinek és iparcikk jellegű vegyes üzleteinek 4-4 százaléka. Tekintettel a bevásárlóközpontok és hipermarketek sajátos jellegére, viszonylag alacsony (közel félezer) számban fordulnak elő élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, de ezek alapterülete és forgalma jelentős súllyal bír.
Eltérő szerepet játszanak a bevásárlóközpontok és a hipermarketek a főváros és a vidék kiskereskedelmi eladásaiban. Budapest teljes kiskereskedelmi értékesítéséből 30 százalékot, a Budapesten kívüli területek forgalmából 18 százalékot tettek ki együttesen a vizsgált létesítmények 2005-ben. A bevásárlóközpontok üzleteinek (a bennük elhelyezkedő hipermarketek nélküli) 324 milliárd forint értékű forgalmából 2005-ben 75 százalékkal részesedtek a Budapesten, és csak 25 százalékkal a vidéken elhelyezkedő (többnyire kisebb alapterületű) létesítmények.
A 91 hipermarket 826 milliárd forint értékű eladásából ugyanakkor 21 százaléka jutott a budapesti, 23 százaléka Pest megyei és 56 százaléka többi megyében elhelyezkedő egységekre a KSH adatai szerint.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >