Még egyszer a felszolgálási díjról
Az MVI aktualizálta tájékoztató anyagát a jelenlegi szabályozásnak megfelelően a borravalóról és felszolgálási díjról, azok kezeléséről és adóügyi vonatkozásairól.
A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.
Az összefoglaló tartalmazza a borravaló és a felszolgálási díj értelmezését, a borravalóra vonatkozó általános szabályokat, ismerteti a borravaló megjelenési formáit és kezelését, valamint a felszolgálási díjra vonatkozó szabályozás lényegét – az utóbbira vonatkozó, január 1-től érvényes változásokat érintő részből közöljük a lényeget.
A vendéglátóüzlet által alkalmazott felszolgálási díj mértéke legfeljebb a vendég által elfogyasztott termékek áfát tartalmazó árának 15%-a.
Azon szolgáltatásnyújtások esetén, ahol az értékesítés másik, az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti adóalany vagy nem adóalany jogi személy részére történik, és a vendéglátóüzletnek számlakiállítási kötelezettsége van, a felszolgálási díj mértéke legfeljebb a vendég által elfogyasztott termékek áfát tartalmazó árának 20%-a. A felszolgálási díj az áfát is tartalmazza.
A felszolgálási díjat – a 4/2009-es NFGM-SZMM együttes rendeletnek megfelelően – kétféleképpen lehet szerepeltetni az étlapon. Az egyik esetben a fogyasztói árak már tartalmazzák a felszolgálási díjat, a másiknál a végösszeghez meghatározott mértékű felszolgálási díjat számítanak fel. Az alkalmazott formától függetlenül a fogyasztó részére adott számlán, nyugtán a felszolgálási díjat elkülönítetten kell feltüntetni.
A felszolgálási díjat havonta kell a közreműködőknek kifizetni. A felszolgálási díjból nemcsak a felszolgálók, hanem pl. a szakácsok, konyhai kisegítők, a műszaki, rendezvényszervező, adminisztrációs, illetve technikai munkát végző alkalmazottak, a zeneszolgáltatást vagy egyéb szórakoztató szolgáltatást biztosító munkavállalók is részesülhetnek. A kifizetésnek meg kell egyeznie a felszolgálási díj befolyt összegének – a jogszabályban meghatározott – adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával. //
Kapcsolódó cikkeink
Szennyeződés ellen, fenntarthatóság mellett
A tisztítószerek és takarítóeszközök piacán a fenntarthatóság, a technológiai fejlesztések…
Tovább olvasom >Ruhák, illatok, érzelmek
Hogyan lehet egy öblítő egyszerre hatékony, illatos és fenntartható? A…
Tovább olvasom >A tisztaság új dimenziói
A mosószerpiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül, amelyet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: tovább emelkedett az online platformokon rövidtávra foglalt vendégéjszakák száma az EU-ban
Az előző év adataihoz képest 18,8 százalékkal 854,1 millióra emelkedett…
Tovább olvasom >Megújult a szálláshelyek minősítési rendszere
Miközben a magyar turizmus soha nem látott rekordokat dönt, a…
Tovább olvasom >Tovább bővítik a Via Transilvanica turistaútvonalat
Románia újabb történelmi-néprajzi régióira terjesztik ki az Erdélyt északkeletről délnyugatra…
Tovább olvasom >