Médiatanács: óránként nyolc márka jelenik meg a két nagy kereskedelmi csatornán
A két nagy országos kereskedelmi televízió nézőinek óránként átlagosan nyolc márkanév vált beazonosíthatóvá a műsorokból 2015 első félévében; az RTL Klubnál 8,5, a TV2-nél 7,4 volt ez a szám – áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának honlapján publikált kutatási összegzésében.
A kutatás során 54 műsorszám 5138 adásában 16 251 termékmegjelenítést azonosítottak be; az RTL Klubnál 1063, a TV2-nél pedig 1094 márka jelent meg, előbbinél 9053, utóbbinál 7198 alkalommal. E hat hónap alatt a kutatók 1864 márkát azonosítottak be a műsorokban, de ezek csaknem harminc százaléka csupán egyetlen alkalommal volt látható a képernyőn, míg 41 márka 100-200 alkalommal jelent meg, ennél nagyobb számban pedig hét brandet lehetett látni.
Az összegzés szerint 770 hirdető csak az RTL Klub, 801 pedig kizárólag a TV2 műsoraiban tűnt fel, míg 293 márka mindkét vezető televízióban megjelent. A leggyakrabban megjelenő termékosztály mindkét adó esetében a személygépkocsiké volt, ezt követték az egyéb szolgáltatások, a harmadik helyre az RTL Klubnál a férfi-nő ruházat, a TV2-nél a kávé futott be.
A vizsgálat során összesen 694 megjelenési formát azonosítottak, ezek közül a leggyakoribbnak a feliratozás (3064 eset) számított, mellette kiemelkedett a márka szóbeli említése (1303), az autókon feltűnő feliratok – például márkajelzés formájában – (1170), vagy a ruházaton (1165) és az adott termék csomagolásán (433) észlelhető azonosító jelzések.
Az adatsorból kiderül, a TV2 a versenytársánál kisebb számban, de arányaiban nagyobb mértékben él az aktív megjelenítés lehetőségével, vagyis azzal, hogy a szereplők használják, viselik, fogyasztják vagy a beszélgetéseik során megemlítik a terméket; a 6782 tényleges termékmegjelenés közül 4103 esett az RTL Klubra, 2679 a TV2-re, ugyanakkor az aktív megjelenések ezen belül 77,7, illetve 82,5 százalék volt.
A termékmegjelenítésre figyelmeztető felirat „biztos, ami biztos”-elv szerinti alkalmazásával nem hagytak fel a médiaszolgáltatók, hiszen az RTL Klubnál 41 százalékot, a TV2-nél pedig 19 százalékot tett ki a feleslegesen (de nem törvénysértően) feliratozott produkciók aránya – állapították meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka Díjakat
Idén 20. alkalommal adták át a Hégető Honorka Díjakat, rekordszámú,…
Tovább olvasom >A magyarok kétharmada szerint változtatni kell az életmódon a klímaváltozás miatt
Egy új, az Európai Beruházási Bank (EBB) által készített felmérés…
Tovább olvasom >Az ESG előnyei lassan körvonalazódnak
Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >