MBH Bank: Bíztató kilátások a kereskedelmi ágazatban – ágazati kitekintő
Májusban lényegében stagnált a kiskereskedelmi forgalom, a benzinkutak forgalma nélkül azonban 0,6% a havi alapú növekedés. A fogyasztói bizalom növekvő trendje az utóbbi időben ellaposodott, március óta lényegében stagnál. A nettó reálbérek már a 2023-as év nyarának végétől dinamikus emelkedésnek indultak, így számítani lehet arra, hogy a vásárlók óvatossága oldódni fog, és a fogyasztás visszatér az emelkedő pályára. Ez a folyamat október óta – a kisebb ingadozások ellenére is – egyértelműen érzékelhető, úgyhogy azt várjuk, hogy az idei gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz.

Éves alapon a növekedés 3,6% volt, ami jelentősen nagyobb, mint az áprilisi 3,2%
A kereskedelem teljesítménye:
- A májusi szezonális és naptárhatástól kiigazított adatok alapján a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,1%-kal nőtt havi alapon, ezzel lényegében változatlan maradt. Az üzemanyag forgalom nélkül azonban 0,6%-os a bővülés. A mostani adat megerősít bennünket abban, hogy a fogyasztói óvatosság még mindig jelen van a gazdaságban, a kiskereskedelmi forgalom visszaépülése lassú, de stabil folyamat, a tavaly októberi szinthez képest (amikortól már jobban látható az adatokon a kiskereskedelem fordulata) a mostani forgalom 3,2%-kal magasabb szinten van. Emellett az évkezdettől kumulált forgalom éves változása is hónapról hónapra növekszik: a január-május időszakban a kiskereskedelem forgalmának volumene 2,7%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.
- Éves alapon a növekedés 3,6% volt, ami jelentősen nagyobb, mint az áprilisi 3,2%.Az egyre erősödő bázison mért növekvő ütemű bővülés jó jel, ehhez azonban májusban szinte kizárólag az élelmiszer kategória járult hozzá.
Kiskereskedelmi forgalom, reálbér és fogyasztói bizalom
- A fogyasztói bizalom júniusban hibahatáron belül nőtt, ezzel március óta lényegében stagnál. Az élelmiszerárak májusban 1,0%-kal emelkedtek éves alapon, áprilishoz képest 0,1%-kal nőttek. Jelenleg nem várható az élelmiszerinfláció jelentős emelkedése, így drágulás alacsony szinten való stabilizálódása tovább enyhítheti a fogyasztók óvatosságát.
- Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 6,3%-kal, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 1,7%-kal nőtt az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene éves szinten, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 0,7%-kal mérséklődött.
- A nem-élelmiszer kategóriában a gyógyszer, gyógyászati termék és illatszer kategória továbbra is dinamikusan növekszik (éves és havi alapon is), a másik végletet az iparcikk jellegű vegyes üzletek forgalma képezi, aminek az év eleji minimális lendülete megtörni látszik.
- Az élelmiszer-kiskereskedelem 75%-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 6,8%-kal, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 4,6%-kal emelkedett.
- Májusban 3,2%-kal bővült a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalmának volumene (y/y). Az előző hónaphoz képest 1,6%-ot csökkent a volumen. A kiskereskedelmi forgalomból való részesedése az ágazatnak 2021 óta csökkenő trendben van, jelenleg 7,9% (ami -0,7 százlékpont részarány csökkenést jelent havi alapon). Nemzetközi összehasonlításban az tapasztaljuk, hogy a jellemző érték 15% körül alakul (pl. Csehország, Lengyelország). Emiatt a növekedési potenciál miatt is bővülést várunk a csomagküldő és internetes kereskedelemben.
Kiskereskedelmi üzletek forgalma üzlettípusonként, y/y
- A nem élelmiszer-kiskereskedelemben a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 8,1%-kal, a használtcikk-üzletekben 6,0%-kal, a bútor-, műszakicikk-üzletekben 1,2%-kal nőtt az értékesítés volumene éves alapon, míg a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 2,3%-kal, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 3,0%-kal csökkent. Egyedül a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben nem változott a volumen.
- Az EU27 gazdasági hangulatindexe a júniusban nagyjából stagnált (96,4), Magyarországon 3,5 ponttal növekedett a mutató, jelenleg 101,7 ponton áll. A GKI indexei júniusban vegyesen mozogtak: a konjunktúra index 2 ponttal emelkedett (de ezen belül a kiskereskedelem várakozásai 3 ponttal csökkentek), a fogyasztói bizalmi index hibahatáron belül nőtt júniusban (az EU27 fogyasztói bizalma is hibahatáron belül nőtt), de március óta lényegében változatlan, így ellaposodni látszik a 2022 októbere óta tartó növekvő trend. A kiskereskedelemben a következő három hónapban nem számítanak a készletek jelentős csökkenésére. A lakosság továbbra is tart a munkanélküliségtől, közben az ország gazdasági helyzetét enyhén javulónak ítéli, és inflációs várakozása is kissé csökkent.
- Bár a hazai fogyasztói hangulat index júniusban is lényegében stagnált, a reálbérek esetében lassuló, de továbbra is jelentős emelkedés figyelhető meg (+9,5% áprilisban), és bár a bérdinamika lassulása prognosztizálható, az vélhetően továbbra is jelentősen meg fogja haladni a következő hónap inflációs adatait. Így a háztartások számára az elkölthető jövedelem tovább növekedhet az év hátralévő részében. Ezt a tendenciát azokban a térségekben veszélyeztetheti a munkanélküliségtől való növekvő félelem, ahol jelentősebb a kitettség az exportra termelő ipari szektorok felé, mivel ezeken a területeken továbbra is igen gyenge kereslet tapasztalható a külpiacokon látható konjunkturális gyengeség (ami elsősorban Németországot jellemzi) miatt.
A kereskedelem meghatározó folyamatai:
Kiskereskedelem
- A májusi kiskereskedelmi adatok éves alapon továbbra is stabil növekedést mutatnak, havi alapon viszont stagnálás közelében alakult. A havi változást az üzemanyag forgalom húzta le, míg leginkább az élelmiszer kategória növelte. Fix bázison vizsgálva tavaly októberhez képest (ami a növekvő trend kezdetének tekinthető) a kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2%-ot emelkedett, ami megegyezik az áprilisi értékkel. Az MBH Elemzési Centrum 2024-ben 3,5%-os kiskereskedelmi forgalom növekedést vár.
- Ágazatai beszámolók alapján elmondható, hogy a fogyasztók kitartanak a sajátmárkák mellett, mivel sok esetben azt tapasztalták, hogy árban és minőségben is felveszik a versenyt a gyártói márkák termékeivel. Ezek szerint nem várható, hogy a fogyasztók a pénzügyi helyzetük javulása miatt teljes mértékben visszaépítsék a gyártói márkák arányát a vásárlói kosarukban. Ezt erősíti meg a Debreceni Egyetem június 17-én zárult kutatása is (10 ezer válaszadó, nem reprezentatív minta): a válaszadók kétharmada úgy gondolja, hogy a saját márkás termékek minősége legalább olyan jó vagy jobb is, mint a gyártói márkás termékeké. A saját márkák felé az élelmiszer és a háztartási vegyi áru kategóriákban a legnagyobb a bizalom. Érdekesség, hogy a demográfiai jellemzőknek minimális hatása van a gyártói és saját márkák viszonyának megítélésére, vagyis széles körben megnőtt a bizalom a saját márkák felé. Mindez azt mutatja, hogy bár sokan pénzügyi kényszerből mozdultak a saját márka irányába, a pozitív tapasztalatok miatt nem látható jelentős visszarendeződés.
E-kereskedelem
- Az Európai Parlament után az Európai Bizottság is fellépne az e-kereskedelemben a vámmentesség alsó határát kihasználó piaci tevékenység ellen. Leginkább a Temu, a Shein és az AliExpress használja ki a vámmentes árucikkekre vonatkozó 150 eurós küszöbértéket a termékeik szándékos alulértékelésével. Az alsó határ eltörlése mellett a másik lehetséges megoldás az online áfa-fizetések regisztrációjának kötelezővé tétele a nagy platformok számára, függetlenül azok értékétől. Ezekről a döntés az év végén ismertethetik.
Szabályozói intézkedések
- Július 1-én kivezetésre került a kötelező akciózás a kiskereskedelmi üzletekben, az árfigyelő rendszere ugyanakkor megmaradt. A kereskedőknek ezzel nagyobb tere van a valós fogyasztási mintákhoz igazodó akciók bevezetésére, ami leginkább az alacsony szortimenttel rendelkező, kisebb üzleteknek segítség. A vásárlók biztosan találkozhatnak áremelkedéssel a korábban árstop alá tartozó 8 termék esetében, ugyanakkor ezek együttes súlya nem nagy a vásárlói kosárban, éppen ezért az intézkedés kivezetése nem jelent számottevő inflációs kockázatot.
Kapcsolódó cikkeink
Májusban tovább nőtt Kína ipari termelése és kiskereskedelmi forgalma
Májusban tovább nőtt az ipari termelés Kínában, de hat hónapja…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Erős számokat produkált áprilisban a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 5,0%-kal bővült éves szinten, ami meghaladja…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >