Áruházláncok a műanyag ellen
A boltok polcain sorakozó termékek nagy részénél hozhat változást a műanyagok elleni háború. A WC-papírok csomagolása műanyag helyett papír lehet, a joghurtokról és egyéb poharas termékekről eltűnhet a műanyag tető és a papírpalackba öntött whiskyvel is lehet majd találkozni – olvasható a napi.hu-n.
A műanyagszennyezés régóta nagy problémát jelent, és a koronavírus-járvány még rátett erre egy lapáttal. Az amerikai Wired cikke szerint 2015-ben 381 millió tonna műanyagot gyártottak, a műanyaghulladék több mint felét, 55 százalékát dobták el, 25 százalékát elégették és mindössze 20 százalékát hasznosították újra. Májusi előrejelzések szerint a csomagolóanyagok globális piaca 5,5 százalékkal nő idén a járvány miatt, és ezt a növekedést a műanyag csomagolások iránti kereslet hajtja majd. Közben a nagyvállalatok, köztük a legnagyobb boltláncok sorra jelentenek be programokat, amelyekkel a műanyag-felhasználást igyekeznek csökkenteni.
Az Aldi kétmilliárd egyszer használatos műanyagot vonna ki a forgalomból, az élelmiszerlánc ugyanis csökkenteni szeretné a termékek műanyag csomagolását – írja a brit Retail Gazette kiskereskedelmi szakportál. A következő öt évben a vállalat 74 ezer tonna műanyagtól válna meg, 2025-re ugyanis a műanyag csomagolóanyagok mennyiségét a felére szeretné csökkenteni. Ennek érdekében alternatív anyagokat is keres, ám ahol szükség van a műanyag csomagolásra, ott újrahasznosított és újrahasznosítható verzióra cserélik a hagyományost. Az anyavállalat környezetvédelmi hadjáratában a magyar leányvállalat is részt vesz,
A boltlánc célja, hogy saját márkás termékeinek a csomagolása 2022-ig újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy komposztálható legyen, míg az Aldi-üzletekben árult többi termék esetében 2025 a határidő. Ennek érdekében a beszállítókkal is szorosan együttműködnek, így szó van arról is, hogy ezentúl a WC-papírok csomagolása műanyag helyett papír lehet, illetve a joghurtokról és egyéb poharas termékekről eltűnhet a műanyagtető.
A magyar Aldi a szóban forgó lépések egy részén már túl van: március végéig valamennyi magyar beszerzésű saját márkás tejtermékénél elhagyja a műanyag fedelet. Az Aldi a műanyagcsökkentő stratégiája bevezetése, azaz 2018 márciusa óta több mint 6 ezer tonna műanyagot távolított el, és több mint 3200 tonna nem újrahasznosítható csomagolást váltott ki újrahasznosítható alternatívákkal. Giles Hurley, az Aldi nagy-britanniai és írországi ügyvezető igazgatója szerint a környezetvédelmi lépések fontosak a vásárlóknak.
Nem az Aldi az egyetlen olyan vállalat, amely próbál tenni a műanyag szennyezés ellen a nemzetközi porondon és a magyar piacon egyaránt. Az Auchan magyar leánya például azokat a műanyag termékeket vonja ki a kínálatából, amelyek egyszer használatosak és nem játszanak szerepet a járvány elleni védekezésben. A Spar ugyancsak 2019 őszén jelentette be, hogy a sikeres tesztelés után a teljes országos hálózatában elérhetővé teszi a többször használatos zöldség-gyümölcs tároló tasakokat.
Az Ikea pedig januártól vette le a palettáról az egyszer használatos műanyag termékeket, köztük a műanyag szívószálakat, tányérokat, poharakat, evőeszközöket, italkeverőket, fagyasztótasakokat, szemeteszsákokat, valamint a műanyaggal bevont papírtányérokat és poharakat. A magyar Lidl is tett lépéseket, tavaly például fogyókúrára küldte a műanyag ásványvizes palackokat.
A brit Tesco a napokban jelentette be, hogy az Egyesült Királyságban újratölthető csomagolásokat tesztelt olyan világmárkákkal együttműködve, mint a Coca-Cola vagy a Danone. Ebben a projektben a boltlánc partnere a Loop, amely az újrahasznosítható technológiákat fejlesztő TerraCycle-hez köthető, alapítója a magyar származású Tom Szaky. A Johnnie Walker whiskygyártó a papírpalackos megoldás felé indult el. A magyar Tesco célja, hogy 2020 végéig eltüntesse a nehezen újrahasznosítható anyagokat sajátmárkás termékeinek csomagolásából, 2025-re pedig 100 százalékban újrahasznosíthatóvá, vagy újrafelhasználhatóvá tegye ezeket.
Bizonyos egyszer használatos műanyag termékek betiltását számos ország elhalasztotta, részben a járvány, részben pedig a csomagolóanyag-lobbi miatt. Magyarországon például június 2-án Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes nyújtotta be újból az egyszer használatos műanyagok forgalomba hozatalának tiltásáról szóló törvényjavaslatot, amelyben már nem szerepel sem a nejlonzacskók, sem a pékárus-zöldséges műanyag tasakok tiltása.
A járványhelyzetben egyre több helyen használják a műanyagokat: üzletek, éttermek és irodák is egyre gyakrabban használnak akrillapokat, hogy lassítsák a vírus terjedését. Az ezeket gyártó brit Perspex cég például februárról márciusra 300 százalékkal növelte a termelését. Bár ezek nem feltétlenül egyszer használatosak, még nem tudni, hogyan kezelik majd őket, ha már nincs rájuk szükség.
A saját, hozott kávés pohárból való kávézásnak is véget vetett egy időre a járvány: több kávézóláncban ezeket egy darabig nem fogadták el. Ezeknek a korlátozásoknak egy része azonban nem feltétlenül szükséges: Louise Edge, a Greenpeace vezető munkatársa szerint az újrahasznosítható palackok, kulacsok, tartályok használata teljesen biztonságos, amíg azokat megfelelően elmossák és az emberek megtartják a kellő távolságot. Júniusban például több mint 100 tudós publikált egy nyílt levelet, amely szerint ezek használata az alapvető higiéniás előírások betartása mellett biztonságos. (napi.hu, Csernátony Csaba)
Kapcsolódó cikkeink
Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >