Marketing Fórum: A világ PIN kódja 1113 – munkatársunk a helyszínről jelenti

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 03. 20. 11:49

Berlinben, az egykor falakkal lezárt senki földjén ma már ultramodern, csupaüveg, fénytetővel látványossá tett paloták magasodnak. A Sony Center árkádos plázaépülete mellett, a Ritz Carlton hotelben rendezett 13.Marketing Fórumon a házigazda TCC az egyik legismertebb jövőkutatót, a sokak által nagy izgalommal várt Kjell Nordstromt is meghívta.A finn származású, Stocholmban élő írót, egyetemi tanárt legismertebb könyve “A funky kapitalizmus” alapján funky professzorként is emlegetik.

Kjell Nordstrom

Kjell Nordstrom

Az esemény moderátora, az USA-ból érkezett egyetemi professzor, kereskedelmi szakember és publicista Michael Sansolo ezekkel a szavakkal konferálta fel kollégáját: -Pályám csúcsára érkeztem azzal, hogy most egy színpadon állhatok Kjell Nordstrommal.

Elnőiesedő jóléti társadalmak

A jelen társadalmak, folyamatok vizsgálata sejteti a jövő alakulását. A globalizáció, a minden országon eluralkodó, bár különböző dialektusban “beszélt” és megélt kapitalizmus valamint a technika rohamos fejlődése és az ismeret tömeg növekedése együttműködésre, csoportokba, valós és virtuális közösségekbe sodorja az embereket, amelyeknek legkedvezőbb élettere a város. Az elvárosiasodás számos következménnyel jár, többek között a nők tanulása, szerepvállalása egyre nő, sok jóléti ország egyetemén már 60-70% a lányok aránya, ami hozzájárul a családmodell felbomlásához. Ugyanakkor felgyűlik egy fiatal, képzetlen, elégedetlen férficsoport, akikkel kezdeni kell valamit a társadalomnak.

A nagyvárosokban az egyszemélyes háztartások aránya drasztikusan növekszik, Skandináviában már a 65 százalékot közelíti, de New Yorkban is meghaladja a 40 százalékot. Ez azt jelenti, hogy a megacitikben nem születik elég gyermek, így a Föld népességének növekedése a mai 1 milliárd amerikai, 1 milliárd tágan (Törökország és Izrael beszámításával) értelmezett európai, 1 milliárd afrikai és 3 milliárd ázsiai lakosa a következő 15 évben még rohamosan, akár az 1136 számokkal jellemezve növekszik, és óriási kihívást jelent majd a 11 milliárd földlakó ellátása, de ahogy a fejlődő kontinensek is beérnek a globalizáció és elvárosiasodás szakaszába, törvényszerűen csökkenésnek indul. A kevesebb fogyasztó pedig számos problémát jelent a gazdaságra nézve, amivel a jelenleg is fogyó népességű országok már tehetetlenül szembesülnek.

Másik jellemző a 3D nyomtatás elterjedésének hatása az lehet, hogy ezek a megacitik individuális termelő,előállító helyekké vállnak. Ugyanakkor feleslegessé teszik az Ázsiában jelenleg növekedési alapot biztosító olcsón dolgozó, addigra városokba tömörödött tömegeket, ami szintén megoldandó problémaként fog jelentkezni.

A folyamatnak egyetlen megállítója lehet, a baktériumok, vírusok, fertőzések tarthatják távol az embereket.
A marketing jövőjéről Kjell Nordstrom magyar tudósokra hivatkozva kijelentette, hogy egyre értéktelenebbé válik, ami tanulható, elmondható vagy leírható, viszont felerősödik a megfoghatatlan, a meg- és ráérzés, az intuíció szerepe, ami a marketing szervezetekre, feladatokra és magára a kommunikációra is nagy hatással lesz.

Kapcsolódó cikkeink