Markáns stratégiát visz a Match

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 01. 08:00

Az elmúlt években nem volt jellemző a Match-üzletekre a gyors terjeszkedés. Sőt, a boltok száma csökkent, ami azt mutatja, hogy a hálózat helyzete nem volt éppen kifogástalan. A veszteség mégis apadt az évek során, a tulajdonosok tavaly – látva az üzleti eredményeket – már hozzájárultak új egységek megnyitásához. A Match vezetői nem éltek a lehetőséggel, vártak. Ám az idén lehet számolni üzletnyitással.A 2003-as és a 2004-es legnehezebbnek nevezhető év után szigorú stratégia mellett halad a Match-üzletlánc, amely azt tűzte ki célul, hogy a lehető leggyorsabban nyereségessé váljon.
– Nem titok, hogy veszteségesek vagyunk, de stratégiánknak köszönhetően veszteségünk évről évre 40-60 százalékkal csökken, markáns célkitűzéseink rendre megvalósulnak. Ez így volt tavaly is, amikor mindenki megérezte a gazdasági folyamatok kedvezőtlen hatásait, szerencsére azokra mi képesek voltunk megfelelő válaszokat adni, amelyeknek köszönhetően évek óta tartó lendületünk nem tört meg – tájékoztatott Szendrő Tamás, a Csemege-Match Kereskedelmi Zrt. értékesítési igazgatója.
A cég által néhány éve elindított folyamatot a belső átszervezések is segítették, amelyekben megvolt az erő a lendület továbbviteléhez. Többek között ez volt az oka annak is, hogy 2007-ben nem nyitott új üzletet a Match.
– De ez már így van hat éve. Sőt ez alatt az idő alatt inkább a bezárások voltak ránk jellemzők. Ennek ellenére a 2007-es esztendő kiemelkedik a többi közül, mert egyre javuló eredményeinket látva tulajdonosaink tavaly határoztak úgy, hogy hozzájárulnak új bolt, esetleg boltok nyitásához Magyarországon – húzta alá Szendrő Tamás. – Ezzel a lehetőséggel a mögöttünk hagyott esztendőben nem éltünk, boltjaink száma 123 maradt. Mindez nem jelenti azt, hogy az idén nem nyitunk új boltokat. Nyitunk.
Évente átlagosan tíz Match-bolt esik át korszerűsítésen. Tavaly sem volt ez másként, a vevők igényeinek megfelelőn formálták az arculatot.
– Egyre gyakrabban merül fel a vásárlók részéről az időfaktor. Ez nemcsak azt jelenti, hogy minél rövidebb idő alatt minél több termékkel szeretnének „találkozni”, hanem azt is, hogy minél kevesebb időt akarnak a vásárlásra fordítani. És a vásárlás egyik sarkalatos és gyakran a legtöbb időt igénylő része a pénztárzónában van. Mindezek tudatában fejlesztéseink egy részét a pénztárzónára koncentráltuk, hogy vásárlóink a lehető leghamarabb túljuthassanak a kasszákon. Ezt a pénztárak számának növelésével, illetve gyorspénztárak létesítésével értük el – mondta Szendrő Tamás.
A Match a vevőközeliségre törekszik, az értékesítési igazgató az üzleteket a kis szupermarket, a „szüperette” kategóriába sorolja. Nem véletlenül, mert a Matchok mindig fizetőképes kereslettel lévő környezetben helyezkednek el. Ezért a hálózat számára nem az ár az elsődleges és mindent meghatározó tényező, bár Szendrő Tamás hangsúlyozza, hogy komolyan kalkulálnak azzal is. A lánc számára a friss áru, a minőség és a vevőközeliség a legfontosabb. Ehhez az ár is kapcsolódik, de ezt a kapcsolatot leginkább ár-érték arányosan lehetne jellemezni.
A Match-üzletek elhelyezkedése és vevőköre befolyással van a lánc kommunikációs stratégiájára is. Ezt Szendrő Tamás úgy jellemzi, hogy mivel nem kell piacot venniük, ezért elég a klasszikus eszközökkel élniük. Arra viszont nagyon nagy hangsúlyt fektetnek, hogy milyen termékek és milyen áron kerülnek a reklámanyagba. Ez áruválasztékukban is tükröződik, mert a szüperette-vevő márkafüggő, márkamán. Nemcsak az ár, hanem márka alapján választ, ezért a Matchnak az újdonságokra és a bevezetett új termékekre különös hangsúlyt kell fektetnie.
– Vásárlóink márkavonzalma meghatározza beszállítóink körét is, igaz, tapasztalataink azt mutatják, hogy a hozzánk betérők értékelik, ha valamely árucikken feltüntetjük annak hazai származását. Emellett vevőinkre az is jellemző, hogy hetente több alkalommal térnek be hozzánk, igaz, kevesebbet váVagyis vásárlóinkat az alacsony kosárérték és a magas vásárlásszám jellemzi – fűzte hozzá Szendrő Tamás.

Kapcsolódó cikkeink