Márciusban tovább csökkent a GKI konjunktúraindex
Márciusban a februári esés után tovább mérséklődött a GKI konjunktúraindex szezonális hatásoktól megtisztított értéke, az üzleti várakozások nem változtak, a fogyasztóiak viszont érzékelhetően tovább csökkentek, bár összességében még így is optimista hangulatot tükröznek – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felméréséből, amelyet az Európai Unió támogatásával készített.
A konjunktúraindex a februári mínusz 1,8 pontról mínusz 2,8 pontra romlott, az üzleti bizalmi index 4,6 ponton maradt, a fogyasztói bizalmi index pedig mínusz 20,2 pontról mínusz 23,8 pontra csökkent márciusban.
Az üzleti bizalmi indexen belül az ipari és főleg az építőipari várakozások javultak, a kereskedelmi és különösen a szolgáltató cégek viszont pesszimistábbak lettek. Az ipari bizalmi index mostani emelkedése ellenére sem érte el januári szintjét. Az elmúlt időszaki termelés megítélése rosszabb lett, de a kilátások javultak. Valamivel kedvezőbb lett a készletek és rendelésállományok megítélése, de ez utóbbin belül az exportrendeléseké romlott, a tervezett beruházások mértéke kissé elmarad a tavalyitól a GKI elemzése szerint.
Az építőipari bizalmi index márciusban a februári csökkenés után idei csúcsára emelkedett. Egyaránt javult az előző háromhavi termelés és a rendelésállomány értékelése – írják.
A kereskedelmi bizalmi index márciusban csökkent, az eladási pozíció, a készletszint és a várható rendelések megítélése egyaránt kissé romlott.
A szolgáltatói bizalmi index február után márciusban is csökkent, s így a decemberi szintre került. Az általános üzletmenet az előző háromhavi forgalom megítélése ugyan javult, de a forgalmi várakozások visszaestek.
A felmérés szerint erőteljesebb lett a foglalkoztatási szándék az építőiparban és a kereskedelemben, az iparban és a szolgáltató cégeknél azonban gyengült, valamint kissé nőtt a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Mérséklődött az áremelési szándék a kereskedelemben és a szolgáltató szférában, míg az iparban erősödött, az építőiparban pedig immár érdemben több cég – főleg a magasépítők – terveztek áremelést, mint árcsökkentést. Erősödött a fogyasztók inflációs várakozása is – írják.
A magyar gazdaság kilátásait az iparban a februárinál kissé optimistábban látták a válaszadók, az építőiparban és a kereskedelemben nem változott, a szolgáltatók és különösen a lakosság körében viszont romló gazdasági kilátásokkal számolnak.
A GKI fogyasztói bizalmi index február után márciusban is csökkent. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetük következő egy évét sokkal kedvezőtlenebbnek ítélték, mint februárban, a következő egy évben várható megtakarítási képességüket viszont kissé javulónak. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét jelentősen romlónak, a következő egy évre vonatkozót pedig kissé romlónak érzékelte – áll az elemzésben.
A GKI az EU módszertanának megfelelően konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor, illetve a lakosság várakozásait veszi figyelembe. A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az Országos Kereskedelmi Szövetség javaslatokat dolgozott ki az árréscsökkentést célzó intézkedések kivezetéséről
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) benyújtotta a kormánynak a GKI…
Tovább olvasom >Májusban csökkent a GKI konjunktúra indexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >Milliárdokba kerül az adómentesség – kibírja a költségvetés?
A két- és háromgyermekes édesanyák számára kiterjesztett SZJA-mentesség rövid távon…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >