Már nem olyan fekete a teavilág
Dr. Bubo egyik bölcs megállapítása szerint ne siesd el az elmebeteg meggyógyítását, mert néha jól jöhet a háznál. Hogy ez miről jutott eszembe? A teapiac végső soron „jól jött ki” abból az elmúlt években elterjedt tévhitből, hogy a fekete tea egészségtelenebb, mint a többi. A közfigyelem más teafélék felé fordult, ez pedig szélesebbre tárta a kapukat az innovációk és a teaivás kultúrájának fejlesztése előtt.A teának tehát sikerült értékesebbé válnia a fogyasztók szemében az elmúlt 5-10 évben, ami a többi italkategóriáról nem mondható el ennyire egyértelműen. A szénsavasokat az egészségtelenségükről elterjedt közvélekedés hátráltatta. Az ásványvizek sikerességéhez egyenletesen csökkenő árszínvonaluk is hozzájárult, ami a forgalmazók nyereségességét már komolyan veszélyezteti. A gyümölcslé piacán pedig a magasabb gyümölcstartalom felé mozdulás csak most kezdődött, és egyelőre nem rendezte át alapjaiban az eladásokat.
Talán még a kávé, a másik nagy forróital-kategória az, amelyik elmondhatja magáról: sikerül új utakra terelnie a fogyasztói szokásokat a 3 in 1 termékekkel. De még a kávépiac sem tud ennyi, gyártói szempontból kedvező tendenciát felmutatni: az eladások nőnek, mint ahogy a legtöbb szegmens átlagára is. A kereskedelmi márka 10-11 százaléka sem nevezhető félelemkeltőnek.
Gyors gyártói reakciók
A fekete tea korábbi dominanciája megdőlni látszik: a zöld, életmód- és gyógyteák erősödnek. Ez pedig tágabb teret ad az innovációnak, szélesíti a márkák mozgásterét, növeli a profitabilitást.
– A fekete tea részesedése a teljes piacból valóban némileg csökkent, de értékben még mindig a legnagyobb a szegmensek közül – állapítja meg Bárdi Éva, az Unilever Magyarország Kft. trade marketing menedzsere. – A szegmens értékben vezető márkája a Lipton, azon belül is a Lipton Yellow Label, amely bevezetése óta ikon a vásárlók szemében a fekete teák között.
A zöld, herba- és valódi gyümölcstea szegmensek megnövekedett részesedése annak is köszönhető, hogy a piac szereplői újdonságok bevezetésével és azok célzott kommunikációjával reagáltak az egészségtudatos életmód térhódítására, hangsúlyozza Bárdi Éva.
Ennek megfelelően a Lipton is szélesítette portfólióját, és 2002-től folyamatosan dobja piacra újdonságait. Az elmúlt 4 évben 16 új terméket vezettek be a fent említett szegmensekben, ezen belül is egy 4 termékből álló minőségi szálastea-kollekciót, amely a 2006-os év meglepetése volt. Ezek a teák kifejezetten a magas minőséget kedvelő, az egyre terjedő teaházi kultúrát szerető fogyasztókat célozzák meg, még a gyártót is meglepő sikerrel.
– Ez is mutatja, hogy a tea fontos és vezető kategóriája lehet az egészségtrendnek, és hogy egy kiváló minőségű termék esetén a magasabb árat is hajlandók megfizetni a vásárlók – szögezi le Bárdi Éva. – Ezért sem érdemes az olcsó termékek felé elvinni a hangsúlyt sem a gyártói, sem a kereskedői oldalon, hiszen ezzel csak mérsékelnénk a kategóriában rejlő növekedési lehetőségeket.
Hitek és tévhitek
– A fogyasztók, vásárlók napjainkra sokkal tudatosabb életmódot élnek, mint a megelőző években. Ez kihat teafogyasztási szokásaikra is – állapítja meg Kőcs Zsuzsa, a Herbária Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Ma már a fogyasztók nem csupán „hangulati alapokon” fogyasztanak teát, figyelembe veszik a szezonalitást, az évszakok változásait, az évszakokhoz köthető panaszokat, mint például meghűlés, ízületi problémák. Felgyorsult világunkban hangsúlyt fektetnek a prevenció, a betegségmegelőzés aktív megvalósítására is, amelynek köszönhetően erős növekedés mutatkozik a gyógyhatású teakeverékek szálas és filteres variációinak forgalmában, valamint immár az élelmiszerüzletekben is mindenki számára elérhető egykomponensű, úgynevezett mono gyógynövényteák eladásában.
A piac színesedéséhez még egy tényező is hozzájárult: a zöld és más életmódteák egészségesebb jellegéről elterjedt hit – pontosabban tévhit, a forgalmazók szerint.
– Hiszen igazából a fekete tea teintartalma nem éri el a napi biztonsággal bevihető koffeinmennyiség ötödét sem. Tehát kellően stimulálja a szervezetet, és nem terheli meg a gyomrot. Hosszú frissességet biztosít a kedvező élettani hatása mellett: az antioxidánsok felszabadítják a krónikus betegségeket okozó szabadgyököket, hozzájárulnak immunrendszerünk karbantartásához, fluortartalma védi a fogat – sorolja Víg Katalin, a Sara Lee Hungary Zrt. márkacsoport-menedzsere. – A fekete tea mindenképpen az egyik legegészségesebb napi folyadék a víz után.
És hogy miért is terjedt el a tévhit? Helyes Hilda, a Maresi Foodbroker Kft. brand menedzsere így magyarázza:
– Egyszerűen annyi történt, hogy a zöld teával kezdődtek meg az élettani hatásokra vonatkozó tudományos vizsgálatok, és a pozitív tulajdonságokat kihasználandó más iparágak (például a kozmetikai ipar) gyorsan lecsaptak a zöld teára, mint alapanyagra. A fekete teában csaknem ugyanazok a kedvező hatásokat nyújtó ásványi anyagok, antioxidánsok és egyéb összetevők találhatók meg, mint a zöld teában – csupán kevesebb tudományos vizsgálati eredmény áll rendelkezésünkre erről.
Rooibos-robbanás
A fogyasztói szokások változása természetesen nem csak hitek és tévhitek eredménye: maguk a gyártók is erőteljesen alakítják az ízlést innovációkkal és kommunikációval. Ha 2006 termékbevezetéseit áttekintjük, megállapíthatjuk, hogy valóban újszerű termékek és csomagolások jelentek meg, amelyek reklámozása a figyelemfelkeltő jelleg mellett információt is közvetített a fogyasztók felé.
A tavalyi év egyik nagy sztárja volt a rooibos, amely koffeinmentes, valamint édeskés ízű, ezért cukrozást nem igényel – tehát két jellemzőjével is megfelel az egészségtudatos vásárlók igényeinek. Minden forgalmazó igyekszik erősíteni ebben a szegmensben, azonban a rooibos-eladások több mint 50 százalékát teszi ki a Pickwick termékcsalád, amelynek ízvilága egyedi: előtérbe helyezi a gyümölcsös variánsokat a klasszikus rooibos ízek mellett.
Ugyanakkor a még mindig legnagyobb feketetea-szegmens sem merült ki ötleteket és lehetőségeket tekintve. A Sara Lee például, Pickwick márkáján belül, az ízesített fekete teák között két ízből összekombinált termékével, a Fruit Twisterrel jelent meg.
A Pickwick Gyümölcstea variációs teák mai napig a piac vezető termékvariánsai értékesítésüket tekintve, amelyeket azóta sok más gyártó igyekszik követni. Ezért újabb nagy sikerre számító ízkombinációkat mutatott be idén a vállalat: piacra dobták a 4-féle ízt tartalmazó Rooibos, Csipkebogyó variációs dobozokat.
A valódi gyümölcstea szegmensben különleges ízekkel jöttek ki az élvezetorientált fogyasztók számára, a Pickwick Leafs pedig az ínyenceket célozza meg: prémium szálas teákat kínál egyedi, selymes piramis filterben.
– Eddig egy gyártó sem filterezett szálas teát, de a termékben lévő tea is újdonság, mert valódi virágokat is tartalmaz, különleges teacserjék vannak benne – jelzi Víg Katalin. – Ezen kívül 2006-ban megújítottuk valódi gyümölcsteáinkat is.
A Herbária Zrt. közel 50 új termékkel rukkolt ki. A Pannonhalmi termékcsaládon belül kifejlesztettek több új keverék teát. Például a salaktalanító, borítékolt filterteát, egy fogyókúrát kiegészítő, egy vese-, valamint egy ízületi problémák enyhítésére szolgáló keverék teát. A Herbária termékcsalád legújabb tagjai a Herbária Hangulatjavító, a Herbária Memória és a Herbária Cukordiétát kiegészítő borítékolt filtertea. A termékkínálatban megjelentek a bio-gyógynövényteák, amelyek a megszokott eladási csatornákon kívül helyet találnak a hipermarket- és szupermarket-hálózatok külön bio- és reformélelmiszereket felvonultató polcain is.
– Termékbevezetéseink kivétel nélkül sikeresek voltak, mivel a kereskedői és fogyasztó visszajelzések alapján fejlesztéseink igazodnak a piac igényeihez – jelenti ki Kőcs Zsuzsa.
Bár a Maresi Foodbroker által forgalmazott Twinings választékában hagyományosan a fekete teák játsszák a legfontosabb szerepet, a gyártójuk sem hagyja figyelmen kívül a trendet. Így a márkacsaládban egyre nagyobb súlyt kapnak a zöld és a gyógyteák. Ezt figyelembe véve vezette be tavaly a magyar forgalmazó a Twinings Gunpowder tea fémdobozos kiszerelése mellé a papírdobozos változatot, mondhatni, utántöltő kiszerelésként, valamint a Rooibos teát és egy gyümölcsös gyógytea-válogatást. 2006 különlegességeként jelent meg a 300 éves jubileumra készült Celebration Blend elnevezésű Twinings tea, amely csak az idei év teaszezonjának végéig (2007 tavaszáig) kapható.
– 2006 kellemes meglepetése a márka életében az volt, hogy a Twinings nyári (június–augusztusi) eladásai a meleg ellenére két számjegyű növekedést mutattak az előző év hasonló időszakához képest. Ráadásul a jól sikerült nyár nem csupán a ma trendinek számító zöld és gyógyteáknak volt köszönhető, hanem egyenlő mértékben a fekete teák eladásának növekedésből is adódott – újságolja Helyes Hilda, majd hozzáteszi:
– Bár a két számjegyű fejlődést 2005-höz képest az egész évet tekintve is sikerült teljesíteni.
A cég idén is többféle marketingaktivitással erősíti piaci jelenlétét. Ezek közül kiemelésre kívánkozik a Twinings elindult magyar nyelvű internetes honlapja, valamint a januárra tervezett – és lapunk megjelenésekor már lezajlott – Twinings teaszeminárium, ahol a Twining-család tizedik generációját képviselve Stephen Twining, a világszerte Mr. Teaként ismert teaszakértő tart előadást és bemutatót a teáról, a teázásról és a Twiningsról.
Megoldások napszakra lebontva
Ha tágabbra nyitjuk a perspektívát, a teaforgalmazók előtt még nagy lehetőségek vannak. A teaivás kultúrája más országokban jóval előrébb tart, és itt nem feltétlenül csak a nagy teaivó nemzetekre kell gondolni.
– A csehek például mintegy 3400 tonna teát fogyasztanak el évente, a magyarországi 1400 tonna többszörösét – említi meg Víg Katalin. – Ott jellemző, hogy reggel feketét, délután gyümölcsös teát isznak. A fogyasztók tisztában vannak a teafélék élettani hatásaival, és a zöld vagy a gyümölcsteákat nem a fekete helyett, hanem mellette isszák meg. Vagyis mindig a napszaknak megfelelően.
Ugyanezt szeretnék elérni a forgalmazók a magyar piacon is. Ez a válogatások előtt nyit még nagyobb teret, amelyek idáig döntően ízvariációkat jelentettek. A variációkat a Pickwick márka honosította meg a piacon, és toronymagasan vezeti is ezt a szegmenst.
A Herbária újdonsága Egy teljes nap fantázianéven most egy olyan teacsomag, amelynek filterei segítségével a fogyasztó megtalálja a nap különböző szakaihoz illő íz és harmónia lehetőségét.
– A válogatások termékbevezetés esetén is hasznosnak bizonyulnak. A Twinings választékában is megtalálható a klasszikus fekete teák és a gyümölcsös gyógyteák 5×5 filteres kiszerelése – említi meg Helyes Hilda. – Így a fogyasztóknak nem szükséges egyszerre akár öt doboz teát megvásárolniuk ahhoz, hogy otthon a családtagoknak nagyobb választási lehetőségük legyen.
A teapiac színesedésével és az összecsomagolások terjedésével együtt jár a kiszerelésméretek növekedése is a filteresek között. Bár még mindig a 20-25 filter a legjellemzőbb csomagonként, nem ritka akár az 50 filter sem a leginkább bevált ízek esetében. A nagyobb méret az akciók kedvelt eszköze is.
– A Herbária szívesen alkalmazza mindezeket a lehetőségeket – árulja el Kőcs Zsuzsa. – Ilyenkor napszakos teáink, gyümölcsteáink közül választunk, vagy pedig mono gyógyteáinkat csomagoljuk össze a szezonnak, összetevőknek, hatásaiknak megfelelően. Az akciók sikerei azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen fogadják az ilyen típusú vásárlási lehetőségeket.
Egy másik ígéretes fejlesztési irány a praktikusság.
– A teánál fontos az aroma megőrzése, a tárolás praktikussága, erről a Pickwick Leafs esetében az újfajta visszapattintható fedelű „flip-top” doboz gondoskodik – mondja Víg Katalin.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >