Eltünt a boltok kínálatából a Jonatán alma
Mára eltűnt a boltokból a közismert almafajta, a Jonatán – olvasható az agrarszektor.hu-n. Azért szorult ki a kereskedelemből, mert nem kellett az exportpiacon. Ennek oka pedig az volt, hogy Nyugat-Európában nem szeretik a savanyúbb almákat. A kistermelők és a hobbikertészek azért továbbra is foglalkoznak a Jonatánnal.
A Jonatán pár évtized alatt ugyanolyan nyomtalanul tűnt el az áruházak kínálatából, mint a Batul, a Starking vagy a Húsvéti Rozmaring – írja a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. információira hivatkozva az Index. Az eltűnt fajták helyétt három másik – európai piacon domináló – fajtakör foglalta el: a hazai termesztés 30 százalékát adó Golden, a Jonagold és a legkorábbi szüretelésű Gála.
Az egykori magyar almatermesztést meghatározó fajta azért szorult ki a kereskedelemből, mert az nem teljesített jól az exportpiacon. Nyugat-Európa az édesebb ízű almákat részesíti előnyben, ráadásul a Jonatán termesztési tulajdonságai sem túl kedvezőek, hiszen ez a fafajta nagyon érzékeny a gombabetegségekkel szemben, ezért intenzív növényvédelmet igényel. Az almafajta eltarthatósága sem előnyös, mert ma már piaci elvárás, hogy a termék akár 12 hónapon keresztül jó minőségű maradjon.
A szaporítóanyaggal foglalkozó cég szerint a nemzetközi igények mellett a hazai piac továbbra is keresi a savanykásabb ízeket, ezért itthon nagy mennyiségben termesztenek például Idaredet. Ez a típus ízében közelít a Jonatánhoz, de a három fajtakörnél mégis savanykásabb, ezért itthon jól értékesíthető, ráadásul kedvezőek a tárolási tulajdonságai is. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Veszélyben az idei gyümölcstermés a fagyok miatt
Marad az április első felének megfelelő hőmérséklet és éjszakánként talajmenti,…
Tovább olvasom >Agrártámogatások: akár több évre is előfinanszírozást nyújt az MBH Bank
Tovább bővítette a mezőgazdasági támogatások előfinanszírozásának lehetőségeit az MBH Bank.…
Tovább olvasom >A mezőgazdasági biztosítások kárkifizetései csökkentek 2023-ban
A mezőgazdasági díjbevételek összesen 32,8 milliárd forintot (–10 százalék), a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >