Eltünt a boltok kínálatából a Jonatán alma
Mára eltűnt a boltokból a közismert almafajta, a Jonatán – olvasható az agrarszektor.hu-n. Azért szorult ki a kereskedelemből, mert nem kellett az exportpiacon. Ennek oka pedig az volt, hogy Nyugat-Európában nem szeretik a savanyúbb almákat. A kistermelők és a hobbikertészek azért továbbra is foglalkoznak a Jonatánnal.
A Jonatán pár évtized alatt ugyanolyan nyomtalanul tűnt el az áruházak kínálatából, mint a Batul, a Starking vagy a Húsvéti Rozmaring – írja a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. információira hivatkozva az Index. Az eltűnt fajták helyétt három másik – európai piacon domináló – fajtakör foglalta el: a hazai termesztés 30 százalékát adó Golden, a Jonagold és a legkorábbi szüretelésű Gála.
Az egykori magyar almatermesztést meghatározó fajta azért szorult ki a kereskedelemből, mert az nem teljesített jól az exportpiacon. Nyugat-Európa az édesebb ízű almákat részesíti előnyben, ráadásul a Jonatán termesztési tulajdonságai sem túl kedvezőek, hiszen ez a fafajta nagyon érzékeny a gombabetegségekkel szemben, ezért intenzív növényvédelmet igényel. Az almafajta eltarthatósága sem előnyös, mert ma már piaci elvárás, hogy a termék akár 12 hónapon keresztül jó minőségű maradjon.
A szaporítóanyaggal foglalkozó cég szerint a nemzetközi igények mellett a hazai piac továbbra is keresi a savanykásabb ízeket, ezért itthon nagy mennyiségben termesztenek például Idaredet. Ez a típus ízében közelít a Jonatánhoz, de a három fajtakörnél mégis savanykásabb, ezért itthon jól értékesíthető, ráadásul kedvezőek a tárolási tulajdonságai is. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >