Eltünt a boltok kínálatából a Jonatán alma
Mára eltűnt a boltokból a közismert almafajta, a Jonatán – olvasható az agrarszektor.hu-n. Azért szorult ki a kereskedelemből, mert nem kellett az exportpiacon. Ennek oka pedig az volt, hogy Nyugat-Európában nem szeretik a savanyúbb almákat. A kistermelők és a hobbikertészek azért továbbra is foglalkoznak a Jonatánnal.
A Jonatán pár évtized alatt ugyanolyan nyomtalanul tűnt el az áruházak kínálatából, mint a Batul, a Starking vagy a Húsvéti Rozmaring – írja a Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Kft. információira hivatkozva az Index. Az eltűnt fajták helyétt három másik – európai piacon domináló – fajtakör foglalta el: a hazai termesztés 30 százalékát adó Golden, a Jonagold és a legkorábbi szüretelésű Gála.
Az egykori magyar almatermesztést meghatározó fajta azért szorult ki a kereskedelemből, mert az nem teljesített jól az exportpiacon. Nyugat-Európa az édesebb ízű almákat részesíti előnyben, ráadásul a Jonatán termesztési tulajdonságai sem túl kedvezőek, hiszen ez a fafajta nagyon érzékeny a gombabetegségekkel szemben, ezért intenzív növényvédelmet igényel. Az almafajta eltarthatósága sem előnyös, mert ma már piaci elvárás, hogy a termék akár 12 hónapon keresztül jó minőségű maradjon.
A szaporítóanyaggal foglalkozó cég szerint a nemzetközi igények mellett a hazai piac továbbra is keresi a savanykásabb ízeket, ezért itthon nagy mennyiségben termesztenek például Idaredet. Ez a típus ízében közelít a Jonatánhoz, de a három fajtakörnél mégis savanykásabb, ezért itthon jól értékesíthető, ráadásul kedvezőek a tárolási tulajdonságai is. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Főleg erjesztett és szálas tömegtakarmányokkal etették az állatokat 2023-ban
Magyarországon az állatok etetésére 2023-ban a szarvasmarhák esetében 7598 ezer…
Tovább olvasom >Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >