Már nem csak „hóbort” az étrend-kiegészítők fogyasztása
Az elmúlt időszakra a legmagasabb hatóanyag tartalomra való törekvés jellemző, valamint a nyújtott (késleltetett) kioldódású készítmények térnyerése. Az újdonságok közé tartozik a szájban oldódó granulátumok megjelenése vagy a gumitabletta-formában értékesített, gyermekeknek szóló termékek számának gyarapodása.
Manapság a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma sajnos már nem ugyanaz, mint 10-20 évvel ezelőtt, így egyre többen nyitnak az étrend-kiegészítők, azon belül pedig a vitaminok felé. Ezáltal a régi dogmák, miszerint a táplálékkiegészítők doppingszerek, megdőlnek.
– Fontos, hogy megbízható, jól ismert márkától vásároljunk, ahol a boltokban szaktanácsadók segítenek a megfelelő termékek kiválasztásában. Csapatunk valamennyi tagja 2009 óta központilag szervezett, vizsgaköteles oktatási programokon vesz részt táplálkozás, sportcélú étrend-kiegészítők és sporttudományok terén, így munkatársaink komplex tanácsadást tudnak nyújtani a vásárlás mellé. A helyes táplálkozást és a mozgást azonban a táplálékkiegészítők nem helyettesítik, nem véletlenül hívják őket kiegészítőknek, megfelelő étkezés és rendszeres sport mellett viszont használatukkal gyorsabban, hatékonyabban érhetjük el a céljainkat – állapítja meg Lévai Bálint, a BioTechUSA ügyvezető igazgatója.
– Az egészségtudatunkra a kompenzációs törekvés jellemző. Próbálunk alkalmanként tartósítószer-mentes ételt venni, keressük a természetes, adalékanyagoktól mentes megoldásokat – tudjuk meg Szász Mátétól, a Scitec Magyarország kereskedelmi igazgatójától, aki úgy véli, a vitaminok piacára jellemző, hogy az élelmezéstudományi szakemberek által javasolt napi dózisok továbbra sem közelítik meg a legtöbb fogyasztó által preferált, valóban érezhetően hatékony mennyiségeket. Ezzel a fogyasztó megbékélt, és egyre kevésbé gátolja meg döntésében.
A fogyasztók részéről igény van a hozzáadott értéket, komplex hatást biztosító termékekre.
– A legnépszerűbb termékek az egészség megőrzését, a közérzet javítását elősegítő készítmények. A multivitamin és C-vitamin forgalomnövekedése töretlen. A magnéziumkészítmények, a csont- és porcerősítők mellett egyre keresettebbek a szemápolási vitaminok is. A gyerekeknek szánt vitaminok iránt szintén jelentős a kereslet – avat be Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere.
A növényi hatóanyagok közül a csipkebogyó-, a ginzeng-, a gingko biloba, a kurkuma- és a tőzegáfonya-tartalmú készítmények a legkeresettebbek.
A legtöbb kategóriában kezd kialakulni az élelmiszerek terén már megszokott kettősség: a már bevezetett, fogyasztók által is megbízhatónak tartott márkák mellé szinte mindenhol megjelentek ellenpólusként az olcsóbb, elsősorban árkommunikációra fókuszáló versenytársak.
– A második szegmensen belül már nemcsak kisebb, hazai gyártókról beszélünk, hanem szinte az összes nagyobb patikai lánc és drogéria is képviselteti magát sajátmárkás termékekkel – avat be Földvári Ádám, a Walmark Kft. marketingmanagere.
Várják az akciókat a fogyasztók
A Naturprodukt Kft.-nél úgy látják, a vásárlók döntő többsége szezonális jelleggel vásárol, illetve fogyaszt étrend-kiegészítőt, különösen ősszel és tavasszal.
– A vásárlásnál a fogyasztók sokszor az egészségügyi szakemberek véleményét tartják hitelesnek, de igen sokan a családi tradícióra, ismerősök ajánlására vagy az internetre hagyatkoznak. Az egyik legfőbb motivációs tényező a vitaminpótlás, de az egészségmegőrzés is szerepet játszik. A fogyasztók ebben a kategóriában is árérzékenyek. Nagyon sokat kell „ígérnie” a terméknek, hogy ne számítson az ár – jegyzi meg Révészné Demkó Valéria, a Naturprodukt Kft. kontrolling- és marketingigazgatója.
– A BioTechUSA rendszeresen, hónapról hónapra kiemel prémiumtermékeket, fehérjéket, vitaminokat és diétát támogató készítményeket, melyeket az adott időszakban jelentős kedvezménnyel lehet megvásárolni a boltokban és a webshopon, így az árérzékeny fogyasztók a legjobb áron juthatnak hozzá a legjobb termékekhez. Közismert márka lévén ezeket az akciókat vásárlóink már ismerik és várják – mondja Lévai Bálint.
– Úgy látjuk, hogy a fogyasztók jelentős része hajlandó magasabb árat fizetni a tisztább, organikusabb termékekért, és ez jól látható az eladásainkban is. Az egészséges termékek megvásárlásához bizalomra van szükség. A vásárló megbízható, ismert brandet keres, mert szeretné elkerülni a csalódást. Ezen a piacon csak egyszer lehet eljátszani a vásárlók bizalmát – hangsúlyozza Szász Máté.
Egyszerű és praktikus csomagolás
Az Ed.Haas-nál úgy látják, a csomagolás tekintetében az egyszerűség és praktikusság felé való törekvés az irányadó. Egyre kevesebb terméket csomagolnak a műanyag tégelyen felül dobozba, illetve a „csupasz” bliszteres forma is teret hódít.
– Magyarországon még nem igazán elterjedtek a „családi” kiszerelések, ezért a havi adagokat, illetve kúraszerű alkalmazáshoz a kúrához szükséges mennyiséget tartjuk szem előtt – avat be Révészné Demkó Valéria.
– Mivel termékeink prémiumtermékek, így fontos szempont, hogy ezt a csomagolás is tükrözze, a beltartalom és a külső megjelenés harmóniában legyenek egymással. Ehhez pedig egy jól felismerhető, letisztult, vevőbarát bolti környezet társul. Termékeink különböző kiszerelésekben vásárolhatók meg, például a zászlóshajó fehérjekészítménynek számító Iso Whey Zero fehérjeporunk 4 kiszerelésben érhető el. Vannak nagyobb és gazdaságosabb, hosszabb időre elegendő kiszereléseink, de rengeteg termékünkből elérhető a praktikus, egyadagos változat is, így ezeket minimális anyagi ráfordítással ki tudjuk próbálni és könnyen magunkkal is tudjuk vinni. A tablettás készítmények mellett egyre nagyobb az igény a porformátumú és folyékony termékekre is, így egyre több ilyen készítményt forgalmazunk – tudjuk meg Lévai Bálinttól.
Patika és szaküzlet egyaránt kedvelt beszerzési hely
A gyógyszertári forgalom megközelítőleg a teljes forgalom 65-70 százalékát teheti ki. Ez arra enged következtetni, hogy az étrend-kiegészítőket a fogyasztók még mindig a gyógyszerekhez hasonlatos árunak tekintik, és ezért keresik ezt a termékkört inkább a patikákban.
– Megfigyelhető az a tendencia, hogy az emberek egyre inkább a vény nélküli készítmények irányába fordulnak. A legkülönfélébb étrend-kiegészítők és vitaminkészítmények már rengeteg hipermarket, szupermarket, kiskereskedelmi egység polcain megtalálhatóak, és jellemző hogy a fogyasztók a napi bevásárlás keretein belül intézik el a vitaminok beszerzését is – fejti ki véleményét Borsodi Petra.
A BioTechUSA termékei a 94 üzletből álló országos bolthálózatukban és a webshopukon fogynak leginkább. Nagyon fontos, hogy étrend-kiegészítőt mindig személyre szabottan válasszunk, korunknak, nemünknek, egészségi állapotunknak és céljainknak megfelelően. A vásárló egy célt határoz meg a szaktanácsadó eladónak,és egy konzultációs folyamaton keresztül, közös gondolkodás alapján alakul ki a megvásárolandó termékek köre.
Az érdeklődők online is kérdezhetnek szakértőiktől, akik területükön elsőrangú szakemberek és gyakran szerepelnek a médiában is.
A Scitec tapasztalatai is azt mutatják, hogy a vásárlók előnyben részesítik a szaküzleteket és a szakwebshopokat, ugyanis az étrend-kiegészítők palettája túl széles és túl mély szakismeretet igényel ahhoz, hogy a fogyasztó minden segítség nélkül eligazodjon.
A Naturprodukt Kft. esetében az étrend-kiegészítők beszerzésénél a „hagyományos” beszerzési módok, azaz a patikák és gyógynövényboltok dominálnak, azonban az utóbbi években megnőtt a drogérialáncok jelentősége is ezen a területen.
A sport és az egészséges életmód népszerűsítése a versenysporttól a hobbisportokig
A BioTechUSA termékei saját gyártó- és logisztikai bázisukon, szabályozott környezetben, biztonságos, doppingmentes és gondosan válogatott összetevőkből készülnek, tiltott szerektől mentesek és megfelelnek az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) irányelveinek és a hatályos jogszabályoknak. A vállalatnak saját termékfejlesztési csapata van, ahol orvosok, biológusok és biomérnökök dolgoznak. Termékeiket hosszú évek óta rendszeresen, megelégedettséggel használják élsportolók, olimpikonok is. A BioTechUSA jelenleg közel 70 országban van jelen. Portfóliójukban a fehérjekészítmények messze a legnépszerűbbek, ezek képezik az árbevétel nagy részét, de emellett a vitaminok, például a multivitamin, a C-vitamin, az Omega3 is erős árbevétel-generálók.
– A BioTechUSA több mint 600 termékvariációt kínál, melyet folyamatosan fejlesztünk és finomítunk a fogyasztói visszajelzések alapján. Portfóliónk kiemelkedő számban tartalmaz glutén- és laktózmentes termékeket, ami egyedinek tekinthető a piacon és a vegánok számára is kínálunk alternatívát. Áprilistól került a boltokba a Protein Gusto névre hallgató új, magas fehérjetartalmú, hozzáadott cukrot és tartósítószert nem tartalmazó funkcionális élelmiszer-termékcsaládunk, mely zabkészítményeket, leveseket, omletteket és palacsintát foglal magában. Ezek a könnyedén elkészíthető ételek nemcsak ízletesek és táplálóak, de tökéletesen beilleszthetőek a diétába. Megújítottuk és továbbfejlesztettük két népszerű, a vásárlóink által közkedvelt fehérjekészítményünket, az Iso Whey Zero tejsavófehérje-izolátumot és a Nitro Pure Whey tejsavófehérje-komplexet és piacra dobtunk két új fehérjeport, a Hydro Whey Zero hidrolizált tejsavófehérje-izolátumot és a Protein Fusion 85 tejsavófehérje-komplexet. Heteken belül pedig egy glutén-, laktóz- és cukormentes, nagyon finom ízekben elérhető proteinszelet-újdonsággal jelentkezünk – tájékoztat Lévai Bálint.
A vállalat rendszeres szponzor és kiállító a hazai és nemzetközi fitneszrendezvényeken. Emellett elkötelezték magukat az állóképességi sportok mellett is, és idén immáron futó- és triatlonversenyeken is találkozhatunk velük, ugyanis a BioTechUSA a Maratonman, Balatonman és Ultrabalaton versenyek hivatalos frissítője a kifejezetten állóképességi sportolóknak szánt Endurance termékcsaláddal, mellyel egy teljesen új, fizetőképes célcsoportot tudnak megszólítani.
A szakmaiság a legfőbb szempont
A Scitec Magyarország Kft. termékei meglehetősen egyedi, modern megjelenéssel rendelkeznek, mely általában nem jellemző az organikus termékekre.
– Nemrégiben jelent meg az új Green Line termékvonalunk, mely egyedülállóan tiszta és koncentrált növényi hatóanyagokat tartalmaz – tudjuk meg Szász Mátétól.
A vállalat nem alkalmazza a kereskedelemben megszokott, sulykoló marketingkommunikációt, és nem szeretnének egy-egy kiemelt termékre push-eszközöket bevetni.
– A Scitec Nutrition termékek alapja a hatékonyság. Nálunk a szakmaiság kapja a legfontosabb szerepet, ezért szaküzleteink dolgozói speciális képzést kapnak – egészíti ki a kereskedelmi
igazgató.
„Minőség, megbízhatóság, biztonság”
A Naturprodukt Kft. több mint két évtizede foglalkozik gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, orvostechnikai eszközök, étrend-kiegészítők, élelmiszerek és kozmetikumok forgalmazásával.
– Az FMCG-piacon csak 7 termékünkkel vagyunk jelen: a Dr. Theiss márkacsalád 6 tagjával, valamint az African Dawn Rooibos teával – sorolja Révészné Demkó Valéria. Hozzáteszi: a fogyasztók rengeteg információval találkoznak (tévé, rádió, nyomtatott média, internet…), és gyakran a bőség zavarával küszködnek.
A Naturprodukt Kft. üzenete a kereskedők és fogyasztók felé: „Minőség, megbízhatóság, biztonság.”
„Vitaminok élvezettel”
Az Ed.Haas Hungaria Kft. piacvezető Magyarországon a pezsgőtabletták szegmensében.
– A sajátmárkás pezsgőtabletta-piac egyik legjelentősebb gyártójaként elmondhatjuk, hogy ebben az évben több jelentős kereskedelmi lánc is bővítette, illetve létrehozta sajátmárkás pezsgőtabletta-szortimentjét – mondja Borsodi Petra.
A vállalat 2016-ban jó ár-érték aránnyal rendelkező vitamintabletták, illetve izotóniás pezsgőtabletták bevezetésén dolgozik.
Marketingüzenetük a következő: „Vitaminok élvezettel” – azaz céljuk, hogy a vitaminfogyasztás élvezetes legyen.
Hangsúlyos a fogyasztói kommunikáció
A Walmarknál a 2015-ös évben a Marslakócskák gyermekvitaminok voltak fókuszban. Mivel vény nélkül kapható készítményekről van szó, így továbbra is a fogyasztói kommunikáció a leginkább hangsúlyos, de az étrend-kiegészítők esetében is nő a szakemberek (orvosok, gyógyszerészek) felé irányuló kommunikáció fontossága.
– Sajnos néhány termékkategória miatt (például fogyasztószerek, illetve potencianövelők) többször szerepeltek az „étrend-kiegészítők” negatív hírekben, ezért különösen fontos az edukáció, mert a legtöbb kereskedelemben található termék abszolút biztonságos, és segíthet a fogyasztóknak egy egészségtudatos táplálkozás részeként a céljaik elérésében – osztja meg tapasztalatát Földvári Ádám.
A Walmark a kiemelt márkái mellé elsősorban tévé, online és gyógyszertári eladáshelyi támogatást biztosít, de számukra is nagyon fontos az egészségügyi szakemberek elérése.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >