Már nem csak „hóbort” az étrend-kiegészítők fogyasztása

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 06. 30. 10:22

Az elmúlt időszakra a legmagasabb hatóanyag tartalomra való törekvés jellemző, valamint a nyújtott (késleltetett) kioldódású készítmények térnyerése. Az újdonságok közé tartozik a szájban oldódó granulátumok megjelenése vagy a gumitabletta-formában értékesített, gyermekeknek szóló termékek számának gyarapodása.

Manapság a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma sajnos már nem ugyanaz, mint 10-20 évvel ezelőtt, így egyre többen nyitnak az étrend-kiegészítők, azon belül pedig a vitaminok felé. Ezáltal a régi dogmák, miszerint a táplálékkiegészítők doppingszerek, megdőlnek.

– Fontos, hogy megbízható, jól ismert márkától vásároljunk, ahol a boltokban szaktanácsadók segítenek a megfelelő termékek kiválasztásában. Csapatunk valamennyi tagja 2009 óta központilag szervezett, vizsgaköteles oktatási programokon vesz részt táplálkozás, sportcélú étrend-kiegészítők és sporttudományok terén, így munkatársaink komplex tanácsadást tudnak nyújtani a vásárlás mellé. A helyes táplálkozást és a mozgást azonban a táplálékkiegészítők nem helyettesítik, nem véletlenül hívják őket kiegészítőknek, megfelelő étkezés és rendszeres sport mellett viszont használatukkal gyorsabban, hatékonyabban érhetjük el a céljainkat – állapítja meg Lévai Bálint, a BioTechUSA ügyvezető igazgatója.

– Az egészségtudatunkra a kompenzációs törekvés jellemző. Próbálunk alkalmanként tartósítószer-mentes ételt venni, keressük a természetes, adalékanyagoktól mentes megoldásokat – tudjuk meg Szász Mátétól, a Scitec Magyarország kereskedelmi igazgatójától, aki úgy véli, a vitaminok piacára jellemző, hogy az élelmezéstudományi szakemberek által javasolt napi dózisok továbbra sem közelítik meg a legtöbb fogyasztó által preferált, valóban érezhetően hatékony mennyiségeket. Ezzel a fogyasztó megbékélt, és egyre kevésbé gátolja meg döntésében.

A fogyasztók részéről igény van a hozzáadott értéket, komplex hatást biztosító termékekre.

– A legnépszerűbb termékek az egészség megőrzését, a közérzet javítását elősegítő készítmények. A multivitamin és C-vitamin forgalomnövekedése töretlen. A magnéziumkészítmények, a csont- és porcerősítők mellett egyre keresettebbek a szemápolási vitaminok is. A gyerekeknek szánt vitaminok iránt szintén jelentős a kereslet – avat be Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere.

A növényi hatóanyagok közül a csipkebogyó-, a ginzeng-, a gingko biloba, a kurkuma- és a tőzegáfonya-tartalmú készítmények a legkeresettebbek.

A legtöbb kategóriában kezd kialakulni az élelmiszerek terén már megszokott kettősség: a már bevezetett, fogyasztók által is megbízhatónak tartott márkák mellé szinte mindenhol megjelentek ellenpólusként az olcsóbb, elsősorban árkommunikációra fókuszáló versenytársak.

– A második szegmensen belül már nemcsak kisebb, hazai gyártókról beszélünk, hanem szinte az összes nagyobb patikai lánc és drogéria is képviselteti magát sajátmárkás termékekkel – avat be Földvári Ádám, a Walmark Kft. marketingmanagere.

Várják az akciókat a fogyasztók

A Naturprodukt Kft.-nél úgy látják, a vásárlók döntő többsége szezonális jelleggel vásárol, illetve fogyaszt étrend-kiegészítőt, különösen ősszel és tavasszal.

– A vásárlásnál a fogyasztók sokszor az egészségügyi szakemberek véleményét tartják hitelesnek, de igen sokan a családi tradícióra, ismerősök ajánlására vagy az internetre hagyatkoznak. Az egyik legfőbb motivációs tényező a vitaminpótlás, de az egészségmegőrzés is szerepet játszik. A fogyasztók ebben a kategóriában is árérzékenyek. Nagyon sokat kell „ígérnie” a terméknek, hogy ne számítson az ár – jegyzi meg Révészné Demkó Valéria, a Naturprodukt Kft. kontrolling- és marketingigazgatója.

– A BioTechUSA rendszeresen, hónapról hónapra kiemel prémiumtermékeket, fehérjéket, vitaminokat és diétát támogató készítményeket, melyeket az adott időszakban jelentős kedvezménnyel lehet megvásárolni a boltokban és a webshopon, így az árérzékeny fogyasztók a legjobb áron juthatnak hozzá a legjobb termékekhez. Közismert márka lévén ezeket az akciókat vásárlóink már ismerik és várják – mondja Lévai Bálint.

– Úgy látjuk, hogy a fogyasztók jelentős része hajlandó magasabb árat fizetni a tisztább, organikusabb termékekért, és ez jól látható az eladásainkban is. Az egészséges termékek megvásárlásához bizalomra van szükség. A vásárló megbízható, ismert brandet keres, mert szeretné elkerülni a csalódást. Ezen a piacon csak egyszer lehet eljátszani a vásárlók bizalmát – hangsúlyozza Szász Máté.

Egyszerű és praktikus csomagolás

Az Ed.Haas-nál úgy látják, a csomagolás tekintetében az egyszerűség és praktikusság felé való törekvés az irányadó. Egyre kevesebb terméket csomagolnak a műanyag tégelyen felül dobozba, illetve a „csupasz” bliszteres forma is teret hódít.

– Magyarországon még nem igazán elterjedtek a „családi” kiszerelések, ezért a havi adagokat, illetve kúraszerű alkalmazáshoz a kúrához szükséges mennyiséget tartjuk szem előtt – avat be Révészné Demkó Valéria.

– Mivel termékeink prémiumtermékek, így fontos szempont, hogy ezt a csomagolás is tükrözze, a beltartalom és a külső megjelenés harmóniában legyenek egymással. Ehhez pedig egy jól felismerhető, letisztult, vevőbarát bolti környezet társul. Termékeink különböző kiszerelésekben vásárolhatók meg, például a zászlóshajó fehérjekészítménynek számító Iso Whey Zero fehérjeporunk 4 kiszerelésben érhető el. Vannak nagyobb és gazdaságosabb, hosszabb időre elegendő kiszereléseink, de rengeteg termékünkből elérhető a praktikus, egyadagos változat is, így ezeket minimális anyagi ráfordítással ki tudjuk próbálni és könnyen magunkkal is tudjuk vinni. A tablettás készítmények mellett egyre nagyobb az igény a porformátumú és folyékony termékekre is, így egyre több ilyen készítményt forgalmazunk – tudjuk meg Lévai Bálinttól.

Patika és szaküzlet egyaránt kedvelt beszerzési hely

A gyógyszertári forgalom megközelítőleg a teljes forgalom 65-70 százalékát teheti ki. Ez arra enged következtetni, hogy az étrend-kiegészítőket a fogyasztók még mindig a gyógyszerekhez hasonlatos árunak tekintik, és ezért keresik ezt a termékkört inkább a patikákban.

– Megfigyelhető az a tendencia, hogy az emberek egyre inkább a vény nélküli készítmények irányába fordulnak. A legkülönfélébb étrend-kiegészítők és vitaminkészítmények már rengeteg hipermarket, szupermarket, kiskereskedelmi egység polcain megtalálhatóak, és jellemző hogy a fogyasztók a napi bevásárlás keretein belül intézik el a vitaminok beszerzését is – fejti ki véleményét Borsodi Petra.

A BioTechUSA termékei a 94 üzletből álló országos bolthálózatukban és a webshopukon fogynak leginkább. Nagyon fontos, hogy étrend-kiegészítőt mindig személyre szabottan válasszunk, korunknak, nemünknek, egészségi állapotunknak és céljainknak megfelelően. A vásárló egy célt határoz meg a szaktanácsadó eladónak,és egy konzultációs folyamaton keresztül, közös gondolkodás alapján alakul ki a megvásárolandó termékek köre.

Az érdeklődők online is kérdezhetnek szakértőiktől, akik területükön elsőrangú szakemberek és gyakran szerepelnek a médiában is.

A Scitec tapasztalatai is azt mutatják, hogy a vásárlók előnyben részesítik a szaküzleteket és a szakwebshopokat, ugyanis az étrend-kiegészítők palettája túl széles és túl mély szakismeretet igényel ahhoz, hogy a fogyasztó minden segítség nélkül eligazodjon.

A Naturprodukt Kft. esetében az étrend-kiegészítők beszerzésénél a „hagyományos” beszerzési módok, azaz a patikák és gyógynövényboltok dominálnak, azonban az utóbbi években megnőtt a drogérialáncok jelentősége is ezen a területen.

A sport és az egészséges életmód népszerűsítése a versenysporttól a hobbisportokig

A BioTechUSA termékei saját gyártó- és logisztikai bázisukon, szabályozott környezetben, biztonságos, doppingmentes és gondosan válogatott összetevőkből készülnek, tiltott szerektől mentesek és megfelelnek az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) irányelveinek és a hatályos jogszabályoknak. A vállalatnak saját termékfejlesztési csapata van, ahol orvosok, biológusok és biomérnökök dolgoznak. Termékeiket hosszú évek óta rendszeresen, megelégedettséggel használják élsportolók, olimpikonok is. A BioTechUSA jelenleg közel 70 országban van jelen. Portfóliójukban a fehérjekészítmények messze a legnépszerűbbek, ezek képezik az árbevétel nagy részét, de emellett a vitaminok, például a multivitamin, a C-vitamin, az Omega3 is erős árbevétel-generálók.

– A BioTechUSA több mint 600 termék­variációt kínál, melyet folyamatosan fejlesztünk és finomítunk a fogyasztói visszajelzések alapján. Portfóliónk kiemelkedő számban tartalmaz glutén- és laktózmentes termékeket, ami egyedinek tekinthető a piacon és a vegánok számára is kínálunk alternatívát. Áprilistól került a boltokba a Protein Gusto névre hallgató új, magas fehérjetartalmú, hozzáadott cukrot és tartósítószert nem tartalmazó funkcionális élelmiszer-termékcsaládunk, mely zabkészítményeket, leveseket, omletteket és palacsintát foglal magában. Ezek a könnyedén elkészíthető ételek nemcsak ízletesek és táplálóak, de tökéletesen beilleszthetőek a diétába. Megújítottuk és továbbfejlesztettük két népszerű, a vásárlóink által közkedvelt fehérjekészítményünket, az Iso Whey Zero tejsavófehérje-izolátumot és a Nitro Pure Whey tejsavófehérje-komplexet és piacra dobtunk két új fehérjeport, a Hydro Whey Zero hidrolizált tejsavófehérje-izolátumot és a Protein Fusion 85 tejsavófehérje-komplexet. Heteken belül pedig egy glutén-, laktóz- és cukormentes, nagyon finom ízekben elérhető proteinszelet-újdonsággal jelentkezünk – tájékoztat Lévai Bálint.

A vállalat rendszeres szponzor és kiállító a hazai és nemzetközi fitneszrendezvényeken. Emellett elkötelezték magukat az állóképességi sportok mellett is, és idén immáron futó- és triatlonversenyeken is találkozhatunk velük, ugyanis a BioTechUSA a Maratonman, Balatonman és Ultrabalaton versenyek hivatalos frissítője a kifejezetten állóképességi sportolóknak szánt Endurance termékcsaláddal, mellyel egy teljesen új, fizetőképes célcsoportot tudnak megszólítani.

A szakmaiság a legfőbb szempont

A Scitec Magyarország Kft. termékei meglehetősen egyedi, modern megjelenéssel rendelkeznek, mely általában nem jellemző az organikus termékekre.

– Nemrégiben jelent meg az új Green Line termékvonalunk, mely egyedülállóan tiszta és koncentrált növényi hatóanyagokat tartalmaz – tudjuk meg Szász Mátétól.

A vállalat nem alkalmazza a kereskedelemben megszokott, sulykoló marketingkommunikációt, és nem szeretnének egy-egy kiemelt termékre push-eszközöket bevetni.

– A Scitec Nutrition termékek alapja a hatékonyság. Nálunk a szakmaiság kapja a legfontosabb szerepet, ezért szaküzleteink dolgozói speciális képzést kapnak – egészíti ki a kereskedelmi
igazgató.

„Minőség, megbízhatóság, biztonság”

A Naturprodukt Kft. több mint két évtizede foglalkozik gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, orvostechnikai eszközök, étrend-kiegészítők, élelmiszerek és kozmetikumok forgalmazásával.

– Az FMCG-piacon csak 7 termékünkkel vagyunk jelen: a Dr. Theiss márkacsalád 6 tagjával, valamint az African Dawn Rooibos teával – sorolja Révészné Demkó Valéria. Hozzáteszi: a fogyasztók rengeteg információval találkoznak (tévé, rádió, nyomtatott média, internet…), és gyakran a bőség zavarával küszködnek.

A Naturprodukt Kft. üzenete a kereskedők és fogyasztók felé: „Minőség, megbízhatóság, biztonság.”

„Vitaminok élvezettel”

Az Ed.Haas Hungaria Kft. piacvezető Magyarországon a pezsgőtabletták szegmensében.

– A sajátmárkás pezsgőtabletta-piac egyik legjelentősebb gyártójaként elmondhatjuk, hogy ebben az évben több jelentős kereskedelmi lánc is bővítette, illetve létrehozta sajátmárkás pezsgőtabletta-szortimentjét – mondja Borsodi Petra.

A vállalat 2016-ban jó ár-érték aránnyal rendelkező vitamintabletták, illetve izotóniás pezsgőtabletták bevezetésén dolgozik.

Marketingüzenetük a következő: „Vitaminok élvezettel” – azaz céljuk, hogy a vitaminfogyasztás élvezetes legyen.

Hangsúlyos a fogyasztói kommunikáció

A Walmarknál a 2015-ös évben a Marsla­kócskák gyermekvitaminok voltak fókuszban. Mivel vény nélkül kapható készítményekről van szó, így továbbra is a fogyasztói kommunikáció a leginkább hangsúlyos, de az étrend-kiegészítők esetében is nő a szakemberek (orvosok, gyógyszerészek) felé irányuló kommunikáció fontossága.

– Sajnos néhány termékkategória miatt (például fogyasztószerek, illetve potencianövelők) többször szerepeltek az „étrend-kiegészítők” negatív hírekben, ezért különösen fontos az edukáció, mert a legtöbb kereskedelemben található termék abszolút biztonságos, és segíthet a fogyasztóknak egy egészségtudatos táplálkozás részeként a céljaik elérésében – osztja meg tapasztalatát Földvári Ádám.

A Walmark a kiemelt márkái mellé elsősorban tévé, online és gyógyszertári eladáshelyi támogatást biztosít, de számukra is nagyon fontos az egészségügyi szakemberek elérése.

Kapcsolódó cikkeink