Már most hatalmas a CSR-piac, és dinamikusan nő
– Amikor egy civil szervezet elkészíti a stratégiáját a CSR-piacon, nagyon hasonlóan jár el, mint egy gyártó és kereskedőcég, aki termékének az értékesítési stratégiáját készíti el – mondja Bitter Éva független értékesítési tanácsadó, aki egy karitatív szervezet munkáját is segíti.Véleménye szerint az FMCG-cégek számára a kommunikáció új, Magyarországon eddig kevéssé használt formáját jelenti a társadalmi kötelezettségvállalás, ami sikeresebben befolyásolja az egyre tudatosabb vásárló döntéseit, mint sok reklámkampány.
A karitatív munkával szokatlan módon került kapcsolatba. Néhány ismerősével közösen levelet írt az öt legnagyobb karitatív szervezetnek és önkéntes alapon a szakértelmüket ajánlották fel.
– Egyetlen szervezet válaszolt, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet. Velük vizsgáltuk meg együtt, hová lehet eljutni a CSR (Corporate Social Responsibility, avagy a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása) piacán, ha az alkalom szülte ad hoc tevékenységek helyett egy több éves tervet állítunk össze, és erőforrást rendelünk a végrehajtásához – mondja Bitter Éva. – Ebben a tréningeken keresztüli kapcsolatfelvételtől néhány céggel a tartós stratégiai együttműködésig szeretnénk eljutni.
Ismeretségek helyett tudatosság kellene
A segélyszervezet márkanevét pont ugyanúgy kell pozicionálni, felépíteni, mint a nemzetközi gyártók márkáit – magyarázza a szakértő. Kevesen hinnék, de már most is hatalmas piacról van szó. Becslések szerint évente 130-160 milliárd forintot fordítanak a cégek társadalmi felelősségvállalásból eredő, saját maguk által kialakított célok elérésére, de ez még mindig egy várható fejlődési folyamat elejét, és nem végét jelzi. Ezen a piacon proaktívan fel kell lépniük a karitatív szervezeteknek, akik részesülni akarnak a teljes CSR-piac nonprofit szférára fordított szeletéből, méghozzá saját stratégiájuk alapján kialakított irányvonal mellett, hogy a másik oldalon a köz céljaira áldozó vállalatok felmérhessék, céljaikat melyik karitatív szervezet segítségével képesek a leginkább megvalósítani.
Ezért fontos, hogy a nagyon hasonló tevékenységi körökkel rendelkező nonprofit szervezetek elkötelezzék magukat egy, a vállalatokkal közösen megvalósítható terület mellett, ezáltal megkülönböztethessék magukat, és elébe menjenek a profitoldalon felmerülő igényeknek. Mint a szakértő mondja, jelenleg még leginkább az ismeretségek, és nem tudatos választás alapján jönnek létre a kapcsolatok.
Karitatív kalandok
Szerencsére egyre több vállalati HR-vezető ismeri fel a karitatív tréningek jelentőségét a már jól bevált outdoor tréningek és csapatkaland programok mellett, ami megfelelő utánkövetéssel és kapcsolatápolással remek kezdeti lépése lehet egy hosszú távú együttműködésnek.
A tréningcélra elkülönített összeggel a vállalatok nem „fogyasztani” akarnak, hanem értéket teremteni – mondjuk egy felépített játszótér vagy egy felszámolt szeméttelep képében. A másik oldal is érdekelt, mert sokéves felújítási költséggel azonos értéket hagynak ott a cégek az önként vállalt munka során.
A tréning rendkívül részletes tervezést és előkészítést igényel, ami az esetek nagy részében szükségessé teszi egy szakértő tréningcég bevonását.
– Akik először hittek, azok tudtak leginkább részesedni a piac ugrásszerű fejlődéséből, ami előtt most a CSR-piac is áll – állítja Bitter Éva.
A CSR új irányt szabhat a PR-nak is
A cégek keresik a PR és a marketingkommunikáció új, költséghatékony lehetőségeit. Minden elemzés azt mutatja, hogy a CSR-tevékenység egyike az új lehetséges irányoknak. A tudatos vásárlói attitűd a CSR oldaláról befolyásolható, így nagyon fontos, hogy a cégek kommunikálják is, hogy mit tettek a köz érdekében. Ezek az információk hosszabb távon jobban megragadnak a tudatos vásárló gondolataiban, mint a márka-specifikus, hagyományos kommunikációs elemek.
– Ehhez azonban mindkét félnek lépnie kell, elsősorban a karitatív szervezeteknek, hiszen fel kell építeniük magukat ezen a piacon. A CSR mindig tudatos, előre tervezett, társadalmi kötelezettségvállalást jelent – magyarázza Bitter Éva. – Éppen ezért egy többéves, kialakult stratégiára költött pénzt sokkal kevésbé nyírbálnak meg egy válság során, mint az ad hoc jelleggel költött, karitatív célra fordított pénzeket.
Lakatos Mária
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >