Már idén nyáron 20 százalékkal drágulhat a csokoládé
Vége az édes életnek, a cukor drágulása után a csokoládé is luxuscikk lehet hamarosan. Akár már heteken belül többet kell fizetnünk az édességekért. Magyarországon egyébként tavaly 60 ezer tonna csokit és cukorkát ettünk meg, ami az uniós átlag körül van. A nyersanyagok drágulását már évek óta nem érvényesítették áraikban a gyártók, mostanra azonban már tarthatatlanná vált a helyzet.
Még a nyáron ötödével emelkedhet az édesipari termékek, és azon belül is elsősorban a csokoládé ára – hangzott el az Európai Édesipari Szövetség budapesti tanácskozásán. A nyersanyagok drágulását már évek óta nem érvényesítették áraikban a gyártók, mostanra azonban már tarthatatlanná vált a helyzet.
Sánta Sándor, a magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke a Hajnal-tájnak elmondta: egész Európát sújtotta a cukor drasztikus áremelkedése, de Magyarországon, Csehországban és Lengyelországban különösen rossz a helyzet, mivel a korábbi uniós reform során itt zárták be a legtöbb cukorgyárat. A régiós piacon emiatt már hónapok óta súlyos cukorhiány van.
Az unió cukortermelése jelenlegi formájában nem fenntartható, ezért a két év múlva kezdődő költségvetési időszak kezdetére újra kell gondolni az ágazat szabályozását – elemezte a helyzetet Kardeván Endre, a vidékfejlesztési minisztérium államtitkára, a módszerekben azonban nincs egyetértés. Magyarország mindenképpen kvótát akar szerezni, hogy legalább az önellátását biztosítani tudja – tette hozzá a szakember.
Az édességgyártók kerekasztal-beszélgetésén panaszkodtak a régóta magas kakaóárakra is, hiszen mind Dél-Amerikában mind Afrikában rossz volt a termés, ráadásul a legnagyobb exportországban, Elefántcsontparton politikai válság is rontotta a helyzetet. A csokigyárosok kritizálták az idehaza tervezett hamburgeradót is; meglátásuk szerint a különben helyes népegészségügyi célokat nem adóztatással, hanem jó kommunikációval lehetne elérni.
A hazai csokoládéfogyasztás egyébként az európai átlag körül alakul; vásárlási kedvünket nem szegte sem az infláció sem az egészségtudatos táplálkozás terjedése. Tavaly körülbelül 60 ezer tonna csokit és cukorkát ettünk meg, ami az egy évvel korábbihoz képest két százalékos növekedés – írja az mr1-kossuth.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >