Már a hazai beszállítói kapcsolatokat veszélyezteti az ársapka
A kiskereskedők elkezdték keresni az olcsó importárukat, hogy csökkentsék az ársapkás termékeken elszenvedett veszteségeiket. Ha ez a folyamat fennmarad, a legnagyobb kárt a hazai élelmiszertermelők szenvedik el.
„Egyre több piaci jelzés érkezett arról, hogy a kiskereskedelmi láncok az ársapkás termékeken elszenvedett veszteségeik kompenzálásaként ismét elkezdték az olcsó import lehetőségeit keresni, mégpedig nem csupán az árstopos, hanem az abba a körbe nem tartozó élelmiszereknél egyaránt”
– indokolta a Világgazdaságnak Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeriparért felelős alelnöke, miért foglalt állást a köztestület az árstop mihamarabbi kivezetése mellett.
„A kiskereskedelem importáruk felé történő nyitásáról egyelőre nincsenek pontos statisztikai adatok, mivel ez az elmúlt néhány hónapban megfigyelhető folyamat. A piaci jelzések elsősorban tejtermékekről, valamint baromfi- és sertéshúsokról érkeztek. Tartósan nem lehet olyan helyzetet fenntartani, hogy egy termék önköltségét ne fizessék ki a fogyasztók, ez ugyanis felborítja a piacot”
– tette hozzá.
„Korábban is előfordult, hogy a kiskereskedők az import felé fordultak: volt egy hosszabb időszak, amikor a hazai kiskereskedelem bizonyos szereplői időről időre felvásároltak más európai országokból származó, nyomott árú likvidációs készleteket, amelyekkel letörték a magyar belpiaci árakat”
– emlékeztetett az alelnök.
„Ez akkor elsősorban az UHT-tejnél, a friss húsoknál és a kommersz sajtoknál fordult elő. Ezen a helyzeten hosszú éveken tartó – a szakminisztérium, a szakmai szervezetek és a kereskedők képviselői részvételével zajlott – egyeztetésekkel javítani tudtak. Az elmúlt 2-3 évben ennek eredményeként pedig mindenki belátta, hogy a biztonságos élelmiszerellátás fenntartásához jobb, ha a kiskereskedők tartós beszállítói kapcsolatokkal rendelkeznek, és ahol lehet, ott magyar termékkel töltik fel a polcokat”
– jellemezte az ársapka bevezetése előtti állapotot Éder Tamás.
Kapcsolódó cikkeink
Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Nehéz évek a magyar élelmiszeriparban: Éder Tamás a visszaesésről
Az elmúlt három évben a magyar élelmiszeripar teljesítménye rendkívül ingadozó…
Tovább olvasom >Áremelések a korábbi ársapkás termékek esetében: vizsgálat indulhat az üzletláncok ellen
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) nemrégiben aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >