Magazin: Májusban Amszterdamra figyelt a kereskedelem

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 08. 02. 07:00

Csúcsot döntött idén a saját márkás termékek amszterdami szakkiállítása. A PLMA által rendezett szokásos, éves eseményen ez évben minden eddiginél több kiállító és látogató vett részt. A nulladik napi szakmai előadások a hagyományos retail csatornák jövőjét és a jövő kereskedelmét tárgyalták, a kiállítás 15 csarnokában pedig a legújabb saját márkás trendekről és termékfejlesztésekről szólt a két nap. A rendezvényre a Trade magazin is meghívást kapott, helyszíni beszámolónk az alábbiakban olvasható.

Rekordrészvétel mellett zajlott a 34. „World of Private Label” szakkiállítás. A világ legnagyobb, PLMA (Private Label Manufacturers Association), saját márkás termékgyártók szövetsége által rendezett, saját márkás termékek, gyártók és forgalmazók nemzetközi seregszemléjét május 21–22-én tartották az amszterdami RAI vásárközpontban.

A saját márkás termékek legújabb fejlesztéseit, trendjeit, csomagolási és marketingirányú innovatív megoldásait felvonultató éves szakkiállítás idei állomása volt az eddigi legnagyobb a PLMA történetében. Az esemény 15 csarnokban, közel 42 ezer m²-en zajlott, ahol kiállítóként több mint 70 ország 2700 cége képviselte termékeit élelmiszer, ital és non-food kategóriákban, köztük 60 nemzeti és regionális pavilonnal, ahol idén új kiállítóként Izrael, Dubai, Egyiptom, Lettország és Dél-Afrika is bemutatkozott.

A szakmai látogatók száma meghaladta a 15 ezret. 120 országból érkeztek kis- és nagykereskedő, exportőr, importőr, gyártó, értékesítő, valamint csomagolás- és dizájntervező szakemberek, hogy megismerkedjenek a legújabb saját márkás trendekkel.

 

A kiállítás számokban

A kiállítók által bemutatott termékek köre az FMCG kategóriákon túl széles palettát lefedett. A friss és fagyasztott élelmiszerektől a szárazárun át az italokig minden élelmiszer-kategória képviselte magát, a non-food szekcióban pedig kozmetikai, egészségmegőrzési, szépségápolási, háztartási vegyi áru termékek, konyhai, kerti, autóápolási és háztartási felszerelések, valamint DIY eszközök is felvonultak.

Az Agrármarketing Centrum 144 négyzetméteres közösségi standján
16 hazai cég mutatta be kínálatát

A kiállítók kategóriánkénti arányait tekintve az élelmiszert és italt 1800, az egészség és szépség kategóriát 450, a háztartási vegyi áruk körét több mint 300, a háztartási felszerelések és DIY szegmenst pedig szintén 300-nál több cég képviselte.

Az aktuális trendek közül biotermékekkel érkezett mintegy 600 cég, vegán és vegetáriánus élelmiszerrel több mint 250, továbbá közel 200 vállalat laktózmentes, 150 kiállító pedig cukormentes kínálatával vett részt a szakmai eseményen. Emellett olyan különleges kategóriákban is találhattak az érdeklődők saját márkás megoldásokat, mint a kóser termékek, ahol 250 kiállító mutatta be termékeit, illetve a halal étkezésnek megfelelő élelmiszerek, mely kategóriában is több mint 200 cég foglalt standot.

Az idei szakvásárra az Agrármarketing Centrum immár tizenharmadik alkalommal szervezett közösségi standot. A 144 négyzetméteres magyar pavilonban 16 hazai cég prezentálta termékkínálatát és gyártói kapacitását. Rajtuk kívül több magyarországi cég önálló standdal vett részt az eseményen.

 

Azt beszélik

A „Listen to the buzz” címet viselő idei szakkiállítás kiemelt figyelmet szentelt az aktuális kereskedelmi trendeknek és a piacot ma foglalkoztató leggyakoribb hívószavaknak. Az esemény nulladik napján, május 20-án az érdeklődők két, ehhez a felütéshez kapcsolódó szemináriumi előadást hallgathattak meg az IGD és a Kantar Consulting szakembereitől. Előbbi a hagyományos offline kereskedelmi csatornák jövőjéről vázolt fejlesztési lehetőségeket, utóbbi prezentáció pedig az Alibaba új retail koncepciójába avatta be a hallgatóságot.

Az IGD részéről Ben Miller, Global Insight Director előadásában kifejtette, milyen stratégiák mentén tarthatnak lépést az offline üzletek az e-kereskedelem fejlődésével, valamint hogyan lehet az online élményeket bevinni a fizikai üzlettérbe. Olyan konkrét fejlesztési pontokra is kitért, mint a technológiai eszközök használata, a személyre szabott, egyedi ajánlatok, a gyors fizetési megoldások vagy az üzletek dizájnja.

Az Alibaba fejlesztési irányait Lidia Palubina, a Kantar Consulting Ecommerce és Omnichannel szenior tanácsadója ismertette. Prezentációját globális e-kereskedelmi adatokkal kezdte, majd rátérve a kínai kereskedelem fejlődésére, bemutatta, hogyan valósul meg a valódi omnichannel stratégia az online piacvezető országában, és azon belül is az Alibaba cég kereskedelmi rendszerében.

 

Saját márkás termékek ünnepe

Ezen a május 20-i nyitórendezvényen hirdették ki az International „Salute to Excellence” Awards ez évi győzteseit élelmiszer, nem élelmiszer és bor kategóriákban. A PLMA által 2014-ben alapított díj idei versenyében 23 ország 88 kereskedelmi láncának több mint 500 food és non-food terméke, továbbá 350 bor mérette meg magát.

A nulladik napi International „Salute to Excellence” Awards díjátadót
Judith Kolenburg, a PLMAlive.eu főszerkesztője
és Edgar Elzerman moderátor prezentálták

Food és non-food kategóriákban a minőségért járó elismeréseket végül 13 ország 36 retailere vehette át. A legtöbb, szám szerint 17 díjat németországi kereskedelmi láncok nyerték, őket 12-12 elismeréssel holland és írországi láncok követték, 6-6 díj ment Spanyolországba és Franciaországba, akiket az Egyesült Királyság és Dánia követtek a díjtáblán, 4-4 elismeréssel.

A legtöbb díjat nyert kereskedelmi vállalat az írországi Musgrave Retail Partners lett, amely összesen 5 termékével érdemelte ki a kiválóknak járó kitüntetést. Őket 4-4 díjjal a szintén ír Dunnes Stores, valamint az Aldi egyesült királyságbeli és írországi üzleteiben értékesített termékei, a Lidl hollandiai és németországi piacokon forgalmazott árui, valamint a SPAR hollandiai üzleteiben értékesített termékei követték.

 

Saját márkás rovarok

Az idei díjazott termékek a legújabb fogyasztói trendekre válaszolva jórészt a mentes, környezetbarát, kényelmi és gourmet szegmensekből kerültek ki. Olyan fejlesztések nyerték el a legjobbaknak járó díjat, mint például az Aldi Írország thai-ihletésű vegetáriánus burgere, a Rewe bio hummusz tahinije, vagy a SPAR gluténmentes snackje. Non-food termékeknél pedig többek között az ICA környezetbarát mosószere, a dm 183 Days Trend it Up tutti frutti szájfénye és az El Corte Ingles hűsítő kutyaágya kerültek a győztesek közé. De olyan különlegességeket is díjazott a szakmai zsűri, mint a svájci Migros által bemutatott Mi Bugs, rovarokat – szöcskét, sáskát – tartalmazó tasakos élelmiszer-fejlesztés, vagy a belga Delhaize vaddisznópörkölt készétele.

A saját márkás borok kategóriájában 10 ország 26 retailere vehette át a legjobb minőségért járó ez évi elismeréseket.

 

Felveszik a versenyt

A PLMA a „Salute to Excellence” Awards díjjal azokat a kiváló food és non-food saját márkás termékinnovációkat tünteti ki, melyeket a megelőző évben vittek üzleteik polcaira a szupermarketek, hipermarketek, diszkontok, drogériák és szaküzletek. És mint minden évben, a győztes termékeket iparági szakértőkből, séfekből, akadémikusokból, dietetikusokból, újságírókból és csomagolástechnológusokból álló zsűri választotta ki.

A saját márkás termékek felveszik a versenyt a gyártói
márkákkal

– Sok éven át hallgattuk, hogy a saját márkás termékek csupán másolatai a gyártói márkáknak. Ez a díj egyértelműen bizonyítja, hogy jelenleg a saját márkák vezetik a kiskereskedelmet, és olyan kiváló termékeket adnak a fogyasztóknak, amelyeket ők elvárnak – fogalmazott Brian Sharoff, a PLMA elnöke.

 

Ötletek egymástól egymásnak

A PLMA szakkiállítás különleges területét képezi az Idea Supermarket koncepció, ahol minden évben a retailerek a világ számos pontjáról elhozzák legújabb termék- és csomagolásinnovációikat, bemutatva ezzel az adott ország aktuális saját márkás trendjeit, melyből így más országok kereskedői inspirációt meríthetnek. A koncepció szerint évente más-más országok retailerei mutatják itt be legfrissebb kínálatukat. Idén összesen 62 európai, egyesült államokbeli, latin-amerikai, afrikai és ázsiai kereskedelmi lánc adott ilyen módon bepillantást fogyasztóik igényeibe, sok más között olyan kategóriákban, mint a mentes, a prémium bioélelmiszer, a környezettudatos termékek vagy convenience store-ok.

Az Idea Supermarket területén az érdeklődők megtekinthették az Új Termék Expo idei kiválasztottjait is. A vitrinekben több mint 600 saját márkás fejlesztés kapott helyet, melyek között a termékinnovációktól a csomagolásfejlesztésen át a különleges marketingmegoldásokig számtalan új ötlet bemutatkozott. Az itt kiállított termékek között hazai márkák is helyet kaptak. „Új illatok, ízek, receptúrák és termékösszetételek” kategóriájában a Gyulahús Kft., a Mogyi Kereskedelmi Kft. és a Szamos Marcipán Kft. egy-egy innovációjával, az „Új wellness és egészséges termékek” kategóriájában pedig a Szimita-Trade Kft. fejlesztésével találkozhattak a látogatók. //

Az Új Termék Expo vitrinjeiben több mint
600 fejlesztés mutatkozott be.
Képünkön: állat formájú barna rizs száraztészta

Kapcsolódó cikkeink