Magyarországon is fenntarthatóságra ösztönöz az Unilever
Mindhárom hazai Unilever gyárban megszűnt a nem veszélyes hulladéklerakás, elindult a magyar gazdák számára a Mintafarm program, és a hazai fogyasztói szokások felmérésére és megváltoztatására hiánypótló kutatás indult. Az Unilever Magyarország nyilvánosságra hozta legújabb fenntarthatósági jelentését, amelyben az elmúlt év fontosabb globális és hazai eredményeiről adott számot.
Az Unilever szép eredményeket ért el Magyarországon a Fenntarthatósági Terv megvalósításában. A vállalat hazánkban három gyárral rendelkezik; a Nyírbátori Háztartás-vegyipari Gyárral, a Veszprémi Jégkrémgyárral és a Röszkei Élelmiszergyárral. Az itt véghezvitt fejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt években jelentősen csökkent a vállalat ökológiai lábnyoma. Magyarországon 2014-re mindhárom gyárban teljes egészében megszűnt a nem veszélyes hulladéklerakás, vagyis minden lehetséges hulladékot újrahasznosítanak. A gyárakban az energiafelhasználásából származó széndioxid-kibocsátás 17%-kal, míg a vízfelhasználás 8%-kal csökkent 2014 folyamán.
2014 novemberében Magyarországon is elindult a Mintafarm program, amelynek célja, hogy mintát állítson a hazai beszállítók számára a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok tekintetében. A Mintafarm fenntarthatósága a mezőgazdasági vegyszerek-, üzemanyagok, a talaj, a víz, a biodiverzitás, az energiafelhasználás, a hulladékkezelés, valamint a szociális és emberi erőforrás együttes mutatóiban nyilvánul meg. A békés megyei gazdaságban kiváló minőségű hagymát termesztenek, amit a Csongrád megyei Gorzsán készítenek elő, és az Unilever Röszkei Élelmiszergyárában használnak fel.
Az Unilever a saját működése mellett kiemelt figyelmet szentel a társadalmi szerepvállalásnak és a fogyasztói szokások megváltoztatásának is. 2014-ben a vállalat az elsők között csatlakozott az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) közös vállalásához, amellyel a fogyasztók egészséges életmódjának előmozdítását szolgálják.
Program a fogyasztók egészségéért
Hazánkban minden második ember szív- és érrendszeri megbetegedésben hal meg*. A Flora pro.activ márka képviseletében a vállalat kiemelt támogatója Magyarország legnagyobb humanitárius átfogó egészségvédelmi szűrőprogramjának, amely 63 szakmai szervezet összefogásával valósul meg. A program keretében eddig 950 helyszínen, több mint 3,5 millió vizsgálatot végzetek és közel 260 ezer látogatót fogadtak. Az elmúlt évben, egy másik akció keretében, a Flora pro.activ programot indított a háziorvosok és asszisztenseik számára, hogy informálják betegeiket az alternatív gyógymódokról. Az útmutató csomaggal és a 3 hetes koleszterincsökkentő programmal 50 ezer fogyasztót értek el 2014-ben.
Program a higiéniai szokások javításáért
A hazai higiénés és fertőtlenítési szokásokat vizsgálva kiderült, hogy a magyarok kézmosási szokásai messze elmaradnak az ideálistól, ami különösen a vécéhasználat során jelent komoly problémát**. A Domestos, a higiénia nagyköveteként, programot hirdetett a hazai általános iskolák számára, mely során a pedagógusok és a szülők figyelmét hívja fel az iskolai illemhelyek higiéniájának fontosságára. A felhívás mellett, az Unilever kézzelfogható segítséget is nyújt: minden Magyarországon eladott Domestos termék után 5 forintot adományoznak a leghátrányosabb helyzetű térségekben található általános iskolai mosdók felújítására.
Emellett az Unilever évek óta rendszeresen csatlakozik az Emberi Erőforrások Minisztériumának Egészségügyért Felelős Államtitkársága és az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat influenzafertőzés elleni kampányához a Domestos és Baba márkáival.
Fontosabb globális eredmények
A vállalat fenntarthatósági jelentésében ismét megerősítette, hogy továbbra is jó úton halad a 2010-ben kiadott Unilever Fenntarthatósági Tervben megfogalmazott célok teljesítése felé. „Egy olyan gyorsan változó világban, mint a miénk, az üzletnek is alkalmazkodnia kell a környezeti változások és a folyamatosan növekvő népesség tényéből fakadó kihívásokhoz. Amennyiben folytatni szeretnénk növekedésünket, olyan áttörő változást kell szorgalmaznunk, amely az egész értékláncra vonatkozik. Ezt a fogyasztók is érzékelik, és elvárják a fokozottan felelősségteljes üzleti elveket, és a felelősségteljes márkákat. Az a tapasztalatunk, hogy azok a márkák és termékek, amelyek teljesítik ezt az igényt, gyorsabb és erőteljesebb növekedést mutatnak” – nyilatkozta Paul Polman, az Unilever elnöke.
Az Unilever Fenntarthatósági Tervének egyik alap célkitűzése, hogy 2020-ig több mint egy milliárd embernek segítsen egészségük és jólétük javításában. 2014-re a vállalat programjai során mintegy 397 millió embernek segített az egészség és higiéniás szokások javításában.
Környezetterhelés csökkentésére vonatkozó célkitűzés egyik meghatározó eredménye, hogy 2014 végére világszerte minden Unilever gyárban megszűnt a nem veszélyes hulladéklerakás. Emellett a gyártáshoz köthető energiafelhasználás 20%-kal csökkent 2008 óta, ami 1 millió tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátást jelent. Ez a mennyiség 40 gyár teljes energiafelhasználásának felel meg.
A vállalat mezőgazdasági nyersanyagainak már 55%-át fenntartható forrásokból szerzi be, amivel már most túlteljesítette az előre meghatározott részcélt. A végső cél, hogy 2020-ra az Unilever a mezőgazdasági nyersanyagok 100%-át fenntartható forrásból szerezze be.
Az Unilever eddig több mint egy millió, az ellátási láncában résztvevő ember életminőségén javított azáltal, hogy 2010 óta 800 000 kistermelőnek nyújtott támogatást és lehetőséget szaktudásának továbbfejlesztésére, valamint 238 000 nőnek biztosított támogatást, illetve lehetőséget szaktudásuk fejlesztéséhez.
Mennyire áll közel a fenntarthatóság a magyar fogyasztói szokásokhoz?
A fenntarthatósági jelentés egyik tanulsága szerint a vállalat termékeinek ökológiai lábnyoma 70%-ban a fogyasztói felhasználás során keletkezik, ezért ez az a terület, ahol a legnagyobb változásra van szükség. Erre reagálva az Unilever a magyar családok hétköznapi szokásait vizsgálja majd a nyár folyamán egy edukációs program keretében. A felméréstől a hazai fogyasztói szokások alaposabb megismerése mellett, a fogyasztói szokások változását is várják a vizsgált családok körében.
A felmérő és edukációs program indulását egy olyan workshop keretében jelentette be az Unilever, melyen élelmezési és környezetvédelmi szakértőkkel, valamint viselkedéskutatókkal konzultált a magyarok fogyasztói magatartásáról. A szakértői párbeszéd alapján az üzenetek leegyszerűsítése és személyre szabása, a praktikus és könnyen adaptálható eszközök kidolgozása, valamint a rövid távú, kézzelfogható eredmények hangsúlyozása vezetne elsősorban a változáshoz.
„A következő pár hónapban a családok élelmiszerpazarlással és környezetterheléssel kapcsolatos szokásait és motivációit vizsgáljuk. Célunk, hogy az eredmények figyelembevételével olyan programokat indítsunk a hazai fogyasztók számára, amelyek segítségével jelentősen csökkenthető a pazarlás és hasznos segítséget jelentenek a fenntartható életmód kialakításához” – mondja Vince Beáta, az Unilever Magyarország kommunikációs vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
A JYSK fenntarthatósági stratégiája: innovációk és zöld megoldások a környezetvédelem jegyében
A JYSK fenntarthatósági törekvései jó példát mutatnak a modern kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >Bővíti Nescafé Fusion rendszerét a Nestlé Professional
A Nestlé Professional újításokkal egészíti ki Nescafé Fusion rendszerét, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >