Magyarországon átlagosan 6 százalékkal drágult az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum a harmadik negyedévben

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 11. 20. 13:02

Magyarországon átlag 6 százalékkal emelkedett az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum fogyasztói ára az idei harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ez Európában a második legnagyobb mértékű drágulás, a törökországi 12 százalék után, állapítja meg a Nielsen elemzése. Az európai átlag 3,5 százalék.

Élelmiszerből, háztartási vegyiáruból és kozmetikumból kiskereskedelmünk bevétele 4 százalékkal haladta meg idén július-szeptemberben az előző évi hasonló periódusét. Ez földrészünkön az ötödik legnagyobb növekedési ütem.
Az európai átlag 3,1 százalék.

Mennyiséget tekintve, ugyanebben az időszakban Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent a napi fogyasztási cikkek bolti forgalma. Nálunk az eladás átlag 2 százalékos csökkenését regisztrálták. Ezt meghaladó mértékben, 3-5 százalékkal kevesebb árut adtak el Csehországban, Görögországban és Portugáliában. Az európai átlag mínusz 0,4 százalék.

– A folytatódó gazdasági zavarok kedvezőtlenül hatnak az európai fogyasztók vásárlási szándékaira – állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Huszonegy vizsgált európai országban az értékben mért forgalom növekedési üteme tovább csökkent. Ugyanis az idei második negyedévi, átlag 3,4 százalék növekedés után plusz 3,1 százalékot regisztráltunk a harmadik negyedév során. A növekedés legnagyobb mértékét érték szempontjából Törökország érte el 10, Finnország 8, Szlovákia és Lengyelország 6-6 százalékkal. Viszont csökkenést jeleznek a forgalom adatai értéket tekintve Görögországban.

A drágulás mértéke kisebb lett vagy változatlan maradt a vizsgált országok többségében. Ha az összképet nézzük, az árak növekedési üteme lassul: Európában átlag 3,5 százalék a harmadik negyedév során. Az idei második negyedévi mutató plusz 4,2 százalék, míg az első negyedévi mégplusz 4,5 százalékot ért el. (Mindig a tavalyi hasonló periódushoz képest).

– Mennyiség szempontjából földrészünkön az átlagos eladás trendje a második negyedévhez hasonlóan, újra csökkenést jelez, de üteme lassul. Akkor ugyanis mínusz 0,8 százalékot állapítottunk meg, míg legutóbb július-szeptember során csak mínusz 0,4 százalékot, a tavalyi harmadik negyedévvel egybevetve – mutat rá a Nielsen európai igazgatója. – Itt a trend legpozitívabb Lengyelországban és Írországban; mutatójuk egyaránt plusz 4 százalék.

##
Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmának trendjei az idei harmadik negyedévben. Mindig a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban.

Ország Ármelkedés

átlagos mértéke

Forgalom értékben,

nominálisan

Mennyiségben
Európai átlag + 3,5 + 3,1 – 0,4
Magyarország + 6 + 4 – 2
Ausztria + 3 + 3 0
Szlovákia + 5 + 6 + 1
Csehország + 5 0 – 5
Lengyelország + 2 + 6 + 4
Görögország – 1 – 4 – 3

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.

Kapcsolódó cikkeink