Magyarországon átlagosan 6 százalékkal drágult az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum a harmadik negyedévben
Magyarországon átlag 6 százalékkal emelkedett az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum fogyasztói ára az idei harmadik negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ez Európában a második legnagyobb mértékű drágulás, a törökországi 12 százalék után, állapítja meg a Nielsen elemzése. Az európai átlag 3,5 százalék.
Élelmiszerből, háztartási vegyiáruból és kozmetikumból kiskereskedelmünk bevétele 4 százalékkal haladta meg idén július-szeptemberben az előző évi hasonló periódusét. Ez földrészünkön az ötödik legnagyobb növekedési ütem.
Az európai átlag 3,1 százalék.
Mennyiséget tekintve, ugyanebben az időszakban Magyarországgal együtt nyolc európai országban csökkent a napi fogyasztási cikkek bolti forgalma. Nálunk az eladás átlag 2 százalékos csökkenését regisztrálták. Ezt meghaladó mértékben, 3-5 százalékkal kevesebb árut adtak el Csehországban, Görögországban és Portugáliában. Az európai átlag mínusz 0,4 százalék.
– A folytatódó gazdasági zavarok kedvezőtlenül hatnak az európai fogyasztók vásárlási szándékaira – állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Huszonegy vizsgált európai országban az értékben mért forgalom növekedési üteme tovább csökkent. Ugyanis az idei második negyedévi, átlag 3,4 százalék növekedés után plusz 3,1 százalékot regisztráltunk a harmadik negyedév során. A növekedés legnagyobb mértékét érték szempontjából Törökország érte el 10, Finnország 8, Szlovákia és Lengyelország 6-6 százalékkal. Viszont csökkenést jeleznek a forgalom adatai értéket tekintve Görögországban.
A drágulás mértéke kisebb lett vagy változatlan maradt a vizsgált országok többségében. Ha az összképet nézzük, az árak növekedési üteme lassul: Európában átlag 3,5 százalék a harmadik negyedév során. Az idei második negyedévi mutató plusz 4,2 százalék, míg az első negyedévi mégplusz 4,5 százalékot ért el. (Mindig a tavalyi hasonló periódushoz képest).
– Mennyiség szempontjából földrészünkön az átlagos eladás trendje a második negyedévhez hasonlóan, újra csökkenést jelez, de üteme lassul. Akkor ugyanis mínusz 0,8 százalékot állapítottunk meg, míg legutóbb július-szeptember során csak mínusz 0,4 százalékot, a tavalyi harmadik negyedévvel egybevetve – mutat rá a Nielsen európai igazgatója. – Itt a trend legpozitívabb Lengyelországban és Írországban; mutatójuk egyaránt plusz 4 százalék.
##
Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmának trendjei az idei harmadik negyedévben. Mindig a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban.
Ország | Ármelkedés
átlagos mértéke |
Forgalom értékben,
nominálisan |
Mennyiségben |
Európai átlag | + 3,5 | + 3,1 | – 0,4 |
Magyarország | + 6 | + 4 | – 2 |
Ausztria | + 3 | + 3 | 0 |
Szlovákia | + 5 | + 6 | + 1 |
Csehország | + 5 | 0 | – 5 |
Lengyelország | + 2 | + 6 | + 4 |
Görögország | – 1 | – 4 | – 3 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >