Magyarország az ultra fast fashion élmezőnyében van
Az ultra fast fashion cégek egyre nagyobb mértékben uralják a divatipart, köszönhetően az elképesztő technológiai hátterüknek és gyors reagálóképességüknek. A hagyományos divatipari modellekkel szemben, ahol a tervezők előre jelzések alapján dolgoznak, az ultra fast fashion vállalatok adatalapú döntésekkel és folyamatosan frissülő dizájnokkal hódítanak. Lakatos-Török György, a Boston Consulting Group (BCG) senior projektvezetője szerint ez a működési modell jelentős előnyt biztosít számukra a piacon, amely az elmúlt években ötszörös növekedést produkált.
Magyarország kiemelkedően nagy fogyasztója az ultra fast fashion termékeknek: míg Európában a divatfogyasztói kosár 7%-át teszik ki ezek a termékek, hazánkban ez az arány 12%, amivel az ország az Egyesült Államok szintjén van. Ennek egyik oka, hogy Kelet-Európában alacsonyabb a környezettudatosság szintje, emellett a fiatalabb generációk is szívesen vásárolnak olcsó és divatos termékeket. Ezzel párhuzamosan Magyarországon a second hand ruhák piaca is jelentős.
Az ultra fast fashion cégek azonnal reagálnak a közösségi médiában megjelenő mikrotrendekre. Az adatgyűjtés és -elemzés a működésük középpontjában áll: amint egy új szín vagy stílus kezd népszerűvé válni, például a neonzöld, azonnal beépítik azt a kollekcióikba. Sok esetben az új termékeket először csak 3D fotókon mutatják be, és ha nagy az érdeklődés, akkor kezdik meg a gyártást. Ez a megközelítés minimalizálja a felesleges raktárkészletet és a gyártási hulladékot.
Bár az ultra fast fashion üzleti modellje technológiailag és módszertanilag is lenyűgöző, Dobos Emese, a Hun-Ren KRTK Világgazdasági Kutatóintézet munkatársa hangsúlyozza, hogy a divatipar működési alapszabályai miatt a fenntarthatóság elérhetetlen cél marad. A jelenlegi modell egy üzleti struktúra, amelyet nem lehet egyszerűen fenntarthatóvá alakítani. Ugyanakkor a hagyományos divatcégek számára is tanulságos lehet, ahogyan az ultra fast fashion vállalatok az internetes trendekre reagálnak és optimalizálják gyártási folyamataikat.
Az ultra fast fashion modell technológiai fejlettsége és rugalmassága egyértelműen megmutatja, hogy a divatipar jövője az adatvezérelt döntéshozatal és a gyors alkalmazkodás irányába mutat.
Kapcsolódó cikkeink
Hamis világmárkákkal bukott le egy budapesti üzlet: 45 millió forintos kárt okoztak
Egy budapesti üzlet hamis világmárkákkal csalogatta vevőit, több mint 45…
Tovább olvasom >Gyerekmunka a Shein beszállítói között: szigorúbb szabályozás előtt áll a fast fashion óriás
A Shein kínai fast fashion cég 2023-ban két esetben is…
Tovább olvasom >Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prioritássá vált a Lidl számára a non-food
Non-food ellátási láncának megerősítésén dolgozik a Lidl. A diszkont Tailwind…
Tovább olvasom >Gyárat épít Szaúd-Arábiában a Nestlé
Egy 117ezer négyzetméteres telek megvásárlásáról írt alá megállapodást a Nestlé…
Tovább olvasom >2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >