Magyarország a paprikára épít: 10. hely Európában a friss paprika exportjában, 5. a szárítottban

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 11. 13. 11:19
🎧 Hallgasd a cikket:

A paprika az a termék, amely világszerte összefonódik Magyarországgal. Helyet kap a hagyományos gulyásban, lecsóban vagy paprikás ételekben, szárított formája pedig a nemzeti konyha szimbóluma. Megjelenik a piacokon és a turisták bőröndjeiben, akik Magyarországról térnek haza. Az Akcenta nemzetközi pénzintézet szakértőinek elemzése szerint 2024-ben a friss és szárított paprika exportja összesen 40,7 millió eurót hozott a magyar gazdaságnak. Különösen jó eredményt mutat a fűszerpaprika-értékesítés, amely Európában az 5., a világon pedig a 12. helyet biztosította Magyarországnak. Bár a paprika továbbra is az ország egyik fontos exportterméke, az aszály és a magas hőmérsékletek miatt az ültetvények zsugorodnak és Magyarországnak egyre gyakrabban kell importtal pótolnia a hazai kínálatot.

A paprika a magyar konyha jelképévé vált, előnye pedig az az egyedi ízvilág, amelyet az Alföld déli részének különleges éghajlati viszonyai adnak. Az utóbbi években azonban egyre inkább érezzük az időjárási változások hatásait. Az aszályok és hőhullámok akár a felére csökkenthetik a termést és az ültetvényterületek évtizedek óta folyamatosan szűkülnek. Ennek következtében, bár paprikánk Németországba, Szlovákiába és Franciaországba is eljut – és ott nagyra értékelik -, Magyarországnak ugyanakkor távolabbi országokból, például Spanyolországból vagy Kínából is kell behozatalt biztosítania. Különösen a fűszerpaprika esetében figyelhető meg negatív külkereskedelmi mérleg. Ez is mutatja, hogy a globális kereslet a magyar paprikára meghaladja a hazai termelési lehetőségeinket

mondta Kusala Eduard, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója.

A friss paprikaexport nyomás alatt

Az International Trade Center adatai szerint 2024-ben Magyarország 27,3 millió euró értékben exportált friss paprikát. Ez negyedével alacsonyabb volt az előző évinél, ami a magyar pozíció gyengülését eredményezte a globális kereskedelemben. Jelenleg a 22. helyen állunk a világon és a 10.-en Európában.

A legtöbb friss paprika Németországba került, ahol a vásárlások értéke elérte a 14,6 millió eurót. További fontos célpiacok: Szlovákia 4,4 millió euróval, Csehország 2,9 millió euróval, Ausztria 2,5 millió euróval és Svájc 1,3 millió euróval.

A fűszerpaprika adja az erős pozíciót Európában

Bár a szárított paprika – fűszerként besorolva – alacsonyabb bevételt hoz, mint a friss paprika kereskedelme, ebben a kategóriában Magyarország sokkal jobb helyezést ér el a világ- és európai rangsorokban. 2024-ben az export értéke 13,4 millió eurót tett ki, ami 14%-os éves növekedés. Ennek köszönhetően a világon a 12., Európában pedig az 5. helyen állunk.

A legtöbb magyar fűszerpaprikát Németország vásárolja, amely 3,9 millió euróra növelte beszerzéseit. Dinamikus növekedés figyelhető meg Szlovákiában is, ahol az értékesítés 2,9 millió euróra ugrott. Az egyetlen nagy piac, ahol visszaesést regisztráltak, Románia volt: az export ott 1,5 millió euróra csökkent (-16%).

A külkereskedelmi mérleg nem mindig kedvező

A jó exportpozíció ellenére egyre gyakrabban folyamodunk importhoz. 2024-ben Magyarország 26,1 millió euró értékben importált friss paprikát, ami 33%-kal több az előző évinél, így a külkereskedelmi mérleg csak kismértékben maradt pozitív (+1,2 millió euró). A legnagyobb beszállítók Spanyolország (13,7 millió euró, +90%), Egyiptom (4,2 millió euró, -5%) és Szlovákia (1,6 millió euró, +36%).

A szárított paprika esetében a mérleg negatív maradt (-2,1 millió euró), mivel az import 15,5 millió eurót tett ki. Az áru főként Spanyolországból (5,7 millió euró, +30%), Kínából (3,7 millió euró, +49%) és Szlovéniából (1,7 millió euró) érkezett, amely csak az utóbbi években vált beszállítóvá.

A gazdák és a vállalkozások ebben az ágazatban ma rendkívül nehéz körülmények között dolgoznak. A termés az időjárástól függ, amely egyre kevésbé kiszámítható és mindehhez társulnak a geopolitikai tényezők, a vám- és kereskedelempolitika, valamint az árfolyam-ingadozások. Mindez azt eredményezi, hogy a paprika exportja és importja – sok más mezőgazdasági termékhez hasonlóan – magas kockázattal jár. Ezért különösen fontos olyan eszközöket használni, amelyek segítenek ezt a kockázatot mérsékelni. A megfelelő megoldásokkal el lehet kerülni az árfolyamveszteségeket és több készpénzt lehet megtartani a vállalkozásokban – ami a jelenlegi bizonytalan időkben a stabil fejlődés kulcsa

mondja Kusala Eduard, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója.

Kapcsolódó cikkeink