Magyarok élelmiszer-vásárlási szokásai európai összehasonlításban
A magyar fogyasztók 80 százaléka változtatott háztartása kiadásain az egy évvel korábbihoz viszonyítva, hogy spóroljon. Ez a legmagasabb európai arányokhoz tartozik.
Földrészünk huszonkilenc országában a válaszadók 60 százaléka változtatott. A második negyedévhez képest mindkét arány 2-2 százalékponttal csökkent.
Többek között ezt állapítja meg a Nielsen hatvan országban végzett harmadik negyedévi felmérése a fogyasztás és vásárlás változásairól.
Akik olcsóbb élelmiszerekre váltottak
Európában a magyaroknál nagyobb arányban csak a portugálok és az olaszok költik el pénzüket másként, mint egy évvel korábban; 82, illetve 81 százalékuk.
Legalacsonyabb a mutató Németországban 33, valamint Ausztriában 36 százalékkal.
Ha hét szomszédunkat és Csehországot, valamint Lengyelországot nézzük, akkor a változtatók aránya a cseheknél és a szlovákoknál mért 58 százalék, valamint a szlovének 80 százaléka között mozog.
Magyarországon a változtatók közül legtöbben – 70 százalék – olcsóbb élelmiszerre váltottak. Gázon és áramon próbál takarékoskodni 59 százalékuk. Még a megkérdezettek több mint fele, 54 százaléka mondta, hogy kevesebbet költ új ruházati cikkekre. A többi tizennégy spórolási lehetőséget a magyarok 50 százalékánál kisebb része mondta.
Huszonkilenc vizsgált ország közül a változtatók közül tizenegy országban spórolnak legtöbben úgy, hogy olcsóbb élelmiszereket vásárolnak. Például az osztrák válaszadók 74, görögök 73 és németek 71 százaléka.
„Ha a környékemen új üzlet nyílik”
A Nielsen egyik kutatása során megkérdeztük tizennyolc ország fogyasztóit arról, általában hogyan látják az élelmiszerboltok mezőnyét.
Öt állítás közül a magyarok leginkább a következővel értenek egyet: „Annak kiválasztása, hogy a háztartásom számára szükséges élelmiszereket megvegyem, fontos döntés, és kifizetődik a ráfordítás, amellyel a lehetőségekről tájékozódom”. Itt a magyar index 3,7, ahogyan a francia, portugál és spanyol is. Valamivel nagyobb, 3,8 az osztrák válaszadók mutatója.
„Ha a környékemen új üzlet nyílik, mindig felkeresem, hogy megnézzem”. Ennél az állításnál a magyar válaszadók indexe 3,4. Ehhez képest csak a dánok, olaszok és írek kíváncsibbak 3,5–3,8 közötti pontszámmal.
Lojalitásra vonatkozik a következő állítás: „Mindig ugyanabba a boltba járok vásárolni”. Az egyetértők legalacsonyabb indexe 3,0, ami a magyar és az ír válaszadók átlaga. Ebből a szempontból Európa-rekorderek a bolgárok 3,9-cel, majd a franciák következnek 3,5-tel, valamint a belgák, hollandok, spanyolok és svédek 3,4-gyel.
Láncok látogatottsága
Régiónkban elterjedtek a modern élelmiszer-kiskereskedelmi láncok. A hagyományos kiskereskedelem már csak Lengyelországban dominál Közép-Kelet-Európában.
Ami a modern láncokat illeti: szuper- és hipermarketet tavaly egy magyar fogyasztó havonta átlag 3,3-szor, idén 3,7-szer keresett fel. Ebben a tekintetben a magyarok vásárlási gyakorisága a vizsgált európai országok közül éppen középen helyezkedik el.
Leggyakrabban a dánok, osztrákok, németek, szlovákok és csehek látogatnak el szuper- vagy hipermarketbe, havi 4,5 és 3,8 közötti átlaggal.
Legritkábban, havi átlag 3–2,5 közötti gyakorisággal az olaszok, portugálok, románok, spanyolok, franciák és hollandok vásárolnak szuper- és hipermarketben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >