Magyar Termék Nagydíj: fókuszban a szellemi tulajdon

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 11. 11. 08:35

Idén 66 vállalat 66 pályázata nyerte el a Magyar Termék Nagydíjakat. A pályázatot kiírók tanácsa nyolc nívódíjat ítélt oda, míg tíz szervezet különdíjat adományozott. A díjazott cégek képviselői ünnepélyes keretek között, a Parlament Felsőházi Termében vehették át a díjjal járó trófeát, okleveleket és a különböző különdíj-elismeréseket.

ErtUzl_MagyarTermeknagy_optAz immár 17. alkalommal átadott elismeréssel elsősorban olyan vállalkozásokat díjaztak, amelyek termékeinek vagy szolgáltatásainak előállításában kiemelt szerepet játszik az innováció, értékesítésükben pedig a munkahelyteremtés alapját is képező exporttevékenység.

A szakértői zsűri több mint 100 pályázatot bírált el, a kiírókhoz pedig idén csatlakozott az állami kézben lévő Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség.

A pályázatok elbírálása többfordulós értékeléssel történt. A zsűri fokozottan vette figyelembe a kiírási feltételek teljesítését, a hazai és nemzetközi piacokon való versenyképességet, az áruk, szolgáltatások megfelelőségét, az energiatakarékosságot, a környezetbarát megoldások alkalmazását a termékben. Fontos tényezőként vették számba a gyártás vagy a szolgáltatás igénybevétele során a fogyasztónak kínált előnyöket, a fogyasztóvédelmi törvény előírásainak teljesítését és nem utolsósorban a szakértők állásfoglalását.

A Kiírók Tanácsának döntése alapján a legkiemelkedőbbnek ítélt pályázatok nyerték el a kitüntető címet és ezzel együtt a Magyar Termék Nagydíj tanúsító védjegy egyéves díjmentes használatát.

A győztesek 18 pályázati főcsoportból kerültek ki: a díjazottak legnagyobb – közel 20 százalékos – arányát az élelmiszerek és étrend-kiegészítők csoportja alkotta, míg a második legjelentősebb – 16,7 százalékos – részben a kozmetikai termékek, gyógykozmetikumok pályázati főcsoport cégei nyertek díjakat.

A díjátadó köszöntőjét Kövér László, az Országgyűlés elnöke mondta el, az esemény fővédnöki tisztét pedig Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke viselte.

Kiss Károlyné Ildikó, a Magyar Termék Nagydíj Pályázati Iroda ügyvivő igazgatója beszédében elmondta: a megbízhatóságot igazoló megkülönböztetés napjainkban, az éles piaci versenyben és a fokozódó külpiaci akadályokkal szembesülve különösen fontos. A védjegy pedig nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is igazolja a kiváló minőséget. Hozzáfűzte, hogy az elmúlt tizenhét évben, vagyis a pályázat meghirdetése óta mintegy 486 nagydíjat ítéltek oda mintegy 3000 terméknek, szolgáltatásnak.

Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatal elnöke az ipajogvédelem fontosságára hívta fel a figyelmet. Adatai szerint a világ vállalatai által márkaépítésre, termékvédelemre fordított összegek már felülmúlták a kutatás-fejlesztés kiadásait. A márkaépítés szerinte a K+F megtérülésének biztosítéka: erre példaként említette, hogy 2008 és 2013 között a 100 legismertebb brand 19-24 százalékkal tudta növelni piaci értékét.

Botos Viktor, a Hipavilon ügyvezető igazgatója örömét fejezte ki, hogy a Nagydíj pályázóinak 70 százaléka tudatosan kezeli a szellemi jogvédelmet. Hozzáfűzte azonban, hogy egyötödük még csak keresi az utat a lehetőségek felé.

A Magyar Termék Nagydíj pályázat kiírását és lebonyolítását az Industorg Védjegyiroda Minőségügyi Kft., a Hipavilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség, az EXIM Magyar Export-Import Bank Zrt. és Magyar Exporthitel Biztosító Zrt., a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (Nemzeti Külgazdasági Hivatal), a TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint a TÜV Rheinland InterCert Kft. végezte. A szakmai támogatást a Közbeszerzési Hatóság, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, a Nemzetgazdasági Minisztérium, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium biztosította.

K. G

Kapcsolódó cikkeink