Magyar szalámitól a medvehagymáig
Fontos pozitív impulzusokat adott az Anuga a piac szereplőinek október közepén. A világ idei legnagyobb élelmiszer-szakvásárának szervezői megértették a válságos időszak új szeleit: minden eddiginél több információs rendezvényt, üzletfejlesztő találkozást iktattak a kölni vásár kísérő programjába.Az idei Anuga megmutatta, hogy az élelmiszer-ágazat nehéz időszakokban is stabil tud maradni, hisz enniük mindig kell az embereknek – vonta meg az Anuga mérlegét a Német Élelmiszer-kereskedelem Szövetségi Szervezetének elnöke, Dierk Frauen. Különösen örvendetesnek tartja, hogy a szokásosnál több politikai döntéshozó és első számú vállalatvezető vett részt a kísérő rendezvényeken.
A legfontosabb trendek magyar szemmel
A magyar tudósító három legfontosabb tapasztalata:
1. A válságban is akadt közel 50 magyar nagy-, közép- és kisvállalat, amely fejlődni akar, keresi a növekedés lehetőségeit. A PICK Szeged, Kométa, Pápai Hús 1913, Sága mellett ott láttuk többek között olyan régebbi kiállítók, mint a Detki Keksz, Mirsa, Pentafrost, Pro Form, Ziegler vezetőit is. Debütánsok is akadtak, mint például a Hiksz és a Pannontaste.
2. A vásárlási és a fogyasztási szokások változása nem egyformán érint mindenkit. Régiónként, termékcsoportonként, vállalatonként eltér a hatás. Különbözőképpen változik a piaci szereplők pozíciója. Például a tejtermékpiac döntéshozóinak drámai hangulatú vasárnap esti összejövetele mellett az italok pavilonjaiban naponta a növekedés sokféle lehetőségét taglalták az optimista üzletemberek minden nap.
3. A BRIC-országok, azaz a fejlődő Brazília, Oroszország, India és Kína egyre erőteljesebben befolyásolják a piaci trendeket. Ha ott növekszik a kereslet, azt mindenki megérzi. Többek között az élelmiszerárak emelkedése révén is. Másrészt viszont mind a négyen nagy tömegű árut kínálnak a fejlett országok irányába. Lenyűgöző aktivitással mutatták be termékeiket a kínaiak mellett a brazilok is.
PICK: étterem helyett szalámit otthon
Tíz nagy termékcsoportra osztják az Anuga kínálatát, hogy az ember át tudja tekinteni, mit, hol talál. A Rajna-parti vásárvárost néhány év alatt szinte teljesen újjáépítették, hogy minél jobban kiszolgálhassák a kiállítókat és a látogatókat. Az Anuga egyik leglátványosabb része a nagy forgalmú húsipar. Az 5-ös csarnokban lenyűgöző méretű, étvágygerjesztő sonkapiramis fogadja a látogatót. A magyar színeket a PICK standján, a német piacon tekintélynek örvendő szalámi-exportáló cégnél gyorsan megtaláljuk. Régi ismerős, aki még a Bácshúsnál kezdte a szakmát, Ámann Gábor, a PICK Szeged kereskedelmi és marketingigazgatója. Sajátos szemszögből látja a legutóbbi időszakot:
– Németországban a válság nyertesének tekinthetjük magunkat. A német fogyasztók ugyanis kevesebbet járnak étterembe, mint eddig, és inkább otthon igyekeznek színvonalasan étkezni. Ennek következtében nőtt a cég német exportja a bizonytalan évkezdet után.
Az eurózónán kívül nem tudták növelni külföldi eladásaikat ebben az évben. A jövő szempontjából azonban ígéretesnek tartja, hogy a japánok megkedvelték a PICK magas minőségű mangalicatermékeit. Jól érvényesül a PICK régi, bevált márkaértéke, és a hagyományos szaláminak stabil a piaca. A verseny mégis mindig újításokra készteti a szegedieket is. Idén új májpástétomot vezettek be a hazai boltokba. 150 grammos műanyag tégelyekben natúr, chilis, mézes és sülthagymás ízesítéssel. Az eddigi eladási adatok szerint az innováció sikeresnek látszik.
Kométa: magas minőség fair árakon
Megint saját, vonzó standon mutatta be kínálatát az Anugán a Kométa 99 Zrt. A 7-es csarnokban Giacomo Pendranzini vezérigazgató olasz létére magyar szemmel, jóleső érzéssel foglalta össze legfontosabb tapasztalatát a vásárról:
– Élénk érdeklődést tapasztalok a magyar termékek, különösen a szalámi iránt. Exportkínálatunkban a hangsúlyt a magas minőségű szalámi mellett a főtt sonkára helyezzük, továbbá a Kemencés termékcsaládra, amely kezd külföldön is sikeres lenni. És jól tudjuk pozicionálni bécsi virslinket is.
Összességében Pendranzini úr így von mérleget az Anugáról:
– A piac legtöbb fontos európai szereplője itt van. Az a benyomásom, hogy nagyobb a kiállítók és látogatók érdeklődése, tájékozódási igénye, mint a lelkesedése. Látom viszont, hogy a cégek többsége igyekszik újdonságokkal, magas minőségű termékekkel megfelelni a fogyasztók változó igényeinek, és befektet a marketingbe, ahogyan ezt mi is tesszük a Kométánál.
Giacomo Pedranzini két irányt lát a húskészítmények piacán: Egyik az igen olcsó termékek gyártása nagy mennyiségben, agresszív promóciós politikával. Másik a magas minőségű áruféleségek kínálata fair árakon. Mi ebbe az irányba sokat invesztálunk, és haladunk előre, lépésről lépésre. Ha a fogyasztók méltányos árakat látnak, akkor lojálisak.
Kevesebb kiállító, ugyanannyi magyar látogató
A legutóbbi Anugához képest a magyar kiállítók 83-as száma majdnem megfeleződött. Idén 47 hazai cég vett részt az élelmiszerek seregszemléjén.
Viszont a magyar látogatók száma ugyanúgy elérte a 300-at, mint két évvel korábban.
Ugyanakkor az összes kiállító száma 6 700 vállalatról 6 522-re csökkent. Ez mínusz 3 százalék – egy válságos időszakban. A vásár szervezői ezt sikerként könyvelték el. Összesen 97 ország vállalatai állítottak ki.
A vendéglátó Németország 888 cége mellett kiemelkedik a 404 kínai kiállító. Bár a legutóbbi Anugához képest kevesebben jöttek, most is külön pavilont kellett számukra létesíteni. Utánuk Spanyolország következik 392, Franciaország 255, Görögország 232 és Hollandia 226 céggel.
Peter Groethuis, a kölni vásár élelmiszer-projektvezetője lapunknak elmondta:
– Az Anugán kiállító külföldiek aránya valamelyest csökkent. Ez a megállapítás néhány közép- és kelet-európai országra érvényes. Bár nem mindegyikre, mert a lengyel cégek továbbra is igen aktívak. A legutóbbi Anugához képest emelkedett a francia, holland, indiai kiállítók száma, és mindenekelőtt a partnerország Törökország képviselete.
Most októberben a látogatók 61 százaléka utazott külföldről Kölnbe: 180 országból
153 500 személyt regisztráltak a Rajna-parti vásárvárosban. Ennél tíz százalékkal többre számítottak.
Jobban megtérülne a cégek befektetése a vásárokba
A Messe Köln, azaz a kölni vásárvállalat magyarországi képviselője Kakuk Márta. Több évtizedes vásárszervezői és standépítési tapasztalatával már hónapokkal az Anuga előtt a magyar kiállítók rendelkezésére állt. A legnagyobb elismeréssel nyilatkozott az önállóan kiállító tizenhét magyar cégről:
– Átgondolt koncepcióval, felkészülten, nívós standdal jelentek meg a nemzetközi mezőnyben. Többségüknél kialakult az a stratégia, hogy marketingbüdzséjüket nem aprózzák el, esetenként öt-hat kisebb kiállításra, hanem a számukra legfontosabb szakmai vásáron vesznek részt. Ott viszont a lehető legmagasabb színvonalon, optimális hatékonysággal.
A vállalatok kiállítási koncepcióival kapcsolatban Kakuk Márta megjegyzi:
– Nem érdemes valamennyi élelmiszergyártónak mindenáron az Anugára fókuszálnia. Hiszen külön szakvásárokat rendeznek például az édesipar számára. Előfordulhat, hogy egy vállalat nagyobb üzleti sikert ér el ott, ahová „csak” 80 ezer szakmai látogató megy el, mint a csaknem kétszer annyi érdeklődőt regisztráló Anugán.
Szerinte a magyar közösségi stand koncepciója megérett a megújulásra. A zsebkendő nagyságú pultok, kicsi vitrinek alkalmatlanok a termékek optimális bemutatására. Hiányzik a cégek számára a saját tárgyalási lehetőség, ami jobban vonzaná az érdeklődő üzletembereket. Már csak a szükséges intimitás végett is:
– Egy új közösségi stand koncepciója révén több cég továbbra is együtt, de mégis külön vehetne részt az élelmiszervásárokon. Így a vállalatoknak nagyobb kedve lenni kiállítani, és befektetésük a kiállításokba az eddiginél jobban megtérülne.
Ingyenes partnerközvetítés magyar üzletembereknek
A keretprogram újdonságai közül jóleső érzéssel számolhatunk be egy magyar eseményről. Ígéretes kezdeményezéssel hívta fel magára a figyelmet a nyíregyházi PRIMOM Vállalkozásélénkítő Alapítvány. Az Anuga két napjára is találkozókat szervezett magyar üzletemberek számára, potenciális külföldi partnerekkel. Egy-egy első megbeszélés átlagosan 30 percig tartott.
A PRIMOM az Enterprise Europe Net-work hálózat partnereként vett részt a magyar résztvevők szervezésében. A hálózat 40 országból 600 partnercéggel működik együtt, a versenyképesség és innováció elősegítésében.
– A kölni rendezvény során öt magyar vállalkozás tizenhárom tárgyalást folytatott többek közt érdeklődő német, olasz, francia és görög üzletemberekkel – tájékoztat az eredményről Takács Gábor, a PRIMOM projektmenedzsere. – A cégek számára ingyenes partnerközvetítés sikerességét tanúsítja, hogy két nap alatt 26 ország vállalkozóinak képviselői 242 üzleti megbeszélést folytattak egymással. A partnerek pozitív visszajelzéséből ítélve üzleti szempontból hasznosnak bizonyultak a tárgyalások.
Pápai Hús és Ziegler ostya
Az Agrármarketing Centrum (AMC) támogatását 30 cég vette igénybe, hogy közösségi standon mutathassa be termékeit. Legtöbbjük az „általános élelmiszerek” termékcsoportban jelent meg, míg a többiek a mélyhűtött vagy pedig a bioáruk csarnokában.
A nagy cégek közé tartozik a Pápai Hús 1913 Kft., amelynek kínálatát 200 készítmény alkotja. Abból tizennégyet hozott magával Kölnbe Győri Tímea marketingvezető és Ihász Alexandra, a külkereskedelmi osztály képviselője.
– Sonkagyártás a fő profilunk, és említést érdemel a vörösáru is. Értékesítésünkből jelenleg 75 százalék jut belföldre, 25 pedig exportra. Külföldre szeretnénk több készítményt eladni – tájékoztatnak a Pápai Hús képviselői.
Szintén az általános élelmiszerek csarnokának AMC-standján találkozhattak az érdeklődők a Ziegler Kft. sós és édes ostyáival. Az 1900-ban, sütőipari profillal alapított családi vállalkozás története kész regény. Most a 43 éves Ziegler János családjával együtt azt folytatja, amit a háború utáni államosítást követően nagyszülei az 1950-es években a budapesti Andrássy úton, kis ostyasütő műhelyükben elkezdtek.
– Sajtos tallér a vezértermékünk, arra jut forgalmunk mintegy egyharmada – tájékoztat Ziegler János. – Összesen hat termékcsoportban kínálunk különböző ízvariációkat. Például csokis tallérunkat tizenhárom féle fűszerrel ízesítjük.
Bombera Gábor exportvezetőtől megtudjuk, hogy Németországba sajtos tallért exportálnak egy nagykereskedelmi cégnek, amely láncoknak szállít. Romániában is keresik az eladás lehetőségét. Az Anugát sikeresnek tartja, mert sok tárgyalást folytattak, és várhatóan ezáltal is bővíthetik üzleti kapcsolataikat.
Mirsa tizenegyedszer, Hiksz először
– Ez a tizenegyedik Anuga, amelyen részt veszünk. Érdemes itt kiállítani, mert eddig még minden alkalommal szereztünk új vevőket – mondja Losó József, a Mirsa hűtőipari cég igazgatója az 5-ös csarnokban, ahol az AMC szervezésében öt magyar hűtőipari cég állít ki. – Miközben ágazatunkban is koncentrálódik a termelés, a mi családi cégünknek érdemes keresnie a piaci réseket. Ahol speciális a vevőkör, ott szélesebb választékra törekszik a kiskereskedő is. A láncok egy része keresi a különleges árut, az újdonságot. Ezeket az igényeket mi rugalmasan kielégítjük.
Újdonságuk például a gyorsfagyasztott petrezselyemlevél és a kapor. Utóbbinál az ár-érték arány hatszor kedvezőbb az importhoz képest, a Mirsa szerint. A medvehagyma erdőben termő, speciális fűszernövény. Íze és illata finom, mint a fokhagymáé. Vérnyomáscsökkentő hatása miatt pedig egészséges is. Gyorsfagyasztott változata már kapható a magyarországi üzletekben.
Losó József összességében így látja az idei Anugát:
– Most óvatosak lettek a vevők. Kisebb tételeket vesznek, mint korábban, de többféle termékből. És a megszokottnál is erősebb a nyomás az árak letörésére.
Örvendetes, hogy az exportálni törekvő magyar cégek között megjelentek olyan kis- és középvállalatok is, amelyek itt, most először állítottak ki. Például a Nógrád megyei Bokor községben nyolcféle juhtejterméket készítő Hiksz Kft. értékesítési vezetője, dr. Tasnádi Márta Éva bízik abban, hogy a sok érdeklődőből lesz olyan partner, akivel cégük elkezdhet majd exportálni:
– Ígéretes tárgyalásokat folytattunk potenciális disztribútorokkal. Kiváló Magyar Termékeink otthon a Tesco, a Metro és a CBA üzleteiben keresettek. Bízunk benne, hogy EU-konform üzemünk termékei külföldön is sikeresek lesznek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >