Magyar ízek bemutatója és agrárminiszteri tárgyalás Washingtonban
A tejpiaci válságról, az európai-amerikai szabadkereskedelmi tárgyalásokról és a GMO-mentesség fenntartásának ügyéről tárgyalt Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter amerikai programjának első napján Washingtonban. A látogatáshoz időzítve az amerikai fővárosban és New Yorkban gasztronómiai termékbemutatót is tartanak a magyar minőségi konyháról és borokról.
A magyar tárcavezető az amerikai agrártárca miniszterhelyettesével, Michael Scuseval folytatott megbeszéléseket, előadást tartott az Amerikai Magyar Üzleti Tanács képviselőinek, és részt vett két, igen sikeresnek bizonyult magyar agrártermék-bemutatón.
Fazekas Sándor az MTI kérdésére elmondta, hogy az amerikai agrártárca helyettes vezetőjével folytatott megbeszélésein a mindkét országot sújtó tejválság, valamint állategészségügyi kérdések mellett hangsúlyosan került szóba az amerikai-európai szabadkereskedelmi egyezmény (TTIP) és a magyar agrártermékek megjelenése az amerikai piacon.
Magyarország érdekelt az amerikai-európai szabadkereskedelmi egyezményben, de csakis akkor, ha ez kölcsönös előnyök alapján köttetik meg – emelte ki Fazekas Sándor. A miniszter szerint Magyarország számára különösen fontos az állategészségügyi szabályozás ügye – Európában és Magyarországon is sokkal szigorúbb a szabályozás, mint az Egyesült Államokban -, valamint a génmódosított növényektől való mentesség. „Magyarország elkötelezetten GMO-mentes” – szögezte le Fazekas Sándor. Elmondta: az amerikai miniszterhelyettes nyitott volt a magyar álláspontot illetően.
Az MTI kérdésére, hogy a GMO-mentességben mennyire érdekelt az Európai Unió többi tagországa, Fazekas Sándor nyugtázta: az unió tagországainak fele már deklarálta, hogy csatlakozik a magyar GMO-mentességi felhíváshoz, s várhatóan Németország is csatlakozik.
A tárcavezető aláhúzta: a szabadkereskedelmi egyezménynek vannak olyan ígéretes részei – például az exportlehetőségek bővülése – amelyek a GMO nélkül is megadják az egyezmény létjogosultságát.
Magyarországnak az a célja, hogy minél több minőségi élelmiszer jusson el az Újvilágba – hangsúlyozta Fazekas Sándor. Ilyen élelmiszernek nevezte a mangalicahúsból és a szürkemarha húsából készült feldolgozott termékeket, a mézet, a lekvárt és a borokat, valamint pálinkákat.
Tapasztalatai szerint az amerikai partnerek élénk érdeklődést mutatnak e termékek iránt: a hétfőn tartott termékbemutatón a washingtoni éttermek és szállodák vezető képviselőinek tetszését kifejezetten elnyerték mind az élelmiszerek, mind a borok és pálinkák.
„Japánban ezer étteremben szolgálnak fel magyar mangalicahúst. Ha ott ízlik az embereknek, akkor itt, az Újvilágban szintén sikert arat majd” – fogalmazott Fazekas Sándor. Fontosnak tartotta hangsúlyozni azt is, hogy ma már vannak olyan magyar cégek, amelyek képesek exportálni a nagyon igényes amerikai piacra.
Fazekas Sándor kedden New Yorkban tárgyal, majd a kanadai Montrealba és Torontóba utazik. (MTI, Járai Judit)
Kapcsolódó cikkeink
Hústerméket hív vissza a Lidl
A Gazda Csemege Hús Kft. visszahívja a Hazánk Kincsei Szárazkolbász…
Tovább olvasom >Az amerikai kiskereskedelmi forgalom a vártnál jelentősebben bővült júliusban
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősebben bővült a…
Tovább olvasom >Júliusban lassult az infláció az Egyesült Államokban
Júliusban a várakozásoknak megfelelően lassult az infláció és a maginfláció…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >