Magukra találtak a szeletes csokik
Különbözni a polcszomszéd konkurenstől, többet nyújtani, mint a kereskedelmi márka, megharcolni a tejszelettel, a túró rudival… Nem könnyű mostanság a szeletes csokoládék élete. Az egészséges versenyszellem azonban jó hatást gyakorol a piacra: nemcsak az olcsó áron kínált termékek felelősek a fejlődésért, hanem a sikeres innovációs irányokat és ízvariánsokat talált gyártói márkák is. A piac tehát polarizálódik.Kellemes meglepetésként lehet elkönyvelni a szeletes csokoládék eladásainak markáns fejlődését az utolsó periódusban. Hiszen a csatlakozásunkat követően az olcsó árfekvésű tejtáblák keserítették az életüket, miközben az olyan konkurens kategóriák sem tétlenkedtek innováció és marketingmunka tekintetében, mint a hűtött tejszeletek, túró rudik vagy a gabonaalapú szeletek.
– A funkcionális előnyökkel bíró, egészséges kekszszeletek piaca (idetartoznak többek között a Győri Édes Jó reggelt! termékcsalád rostban gazdag, teljes kiőrlésű gabonával készült, illetve csökkentett cukortartalmú variánsai) például az idei első fél évben a tavalyi hasonló periódushoz képest 75 százalékkal nőtt – jelzi a mindkét termékkategóriára jó rálátással bíró Győri Keksz Kft. trade marketing vezetője, Pogács Gabriella. – Ez is igazolja, hogy a piacon egyre nagyobb igény mutatkozik az egészséges termékek iránt, és bizony a szeletes csokik piacát a fogyasztók jelenleg még nem sorolják ide. Hogy ennek ellenére tudott nőni, az részben a kereskedelmi márkáknak, részben a sikeres gyártói innovációknak köszönhető.
Párhuzamos fejlődés
A kétarcúságot jól mutatja néhány, egymásnak látszólag ellentmondó adat: egyfelől az árharcos diszkontok és a gazdaságosabb ár/érték aránnyal rendelkező 100 gramm feletti termékek erősödnek, ám az átlagárszínvonal mégis meglódult a tavalyi év második felében.
– Így igaz, a csokoládépiac két irányban fejlődik: az olcsóbb saját márkás termékek és a drágább prémium csokoládék irányába. A nagyobb márkák innovációikkal inkább a prémium árkategóriához közelítenek – erősíti meg Pöll Viktória, a Kraft Foods Hungária Kft. márkamenedzsere. – A két trend nem mond egymásnak ellent, hanem egymás mellett létezik, eltérő célcsoportok fogyasztói igényének fejlődését mutatja a közép-árkategória hátrányára.
Az innovációk között ebben a termékkategóriában sem hiányozhat az egészségesebb táplálkozás vonala: megjelentek az olyan csökkentett kalóriatartalmú szeletek, mint például a Mars Delight.
Az árszínvonal év végi hirtelen emelkedésének ugyanakkor volt egy jóval prózaibb oka is. A megszorító intézkedések nyomán, a bekövetkezett alapanyag- és energiadrágulással, a meglóduló inflációval párhuzamosan a legtöbb cég számára elkerülhetetlenné vált a termékek árának emelése. Ez minden kategóriában (tehát mind a kereskedelmi, mind a gyártói márkák között) nagyjából azonos arányú volt.
Ízben kell különbözni
A boltokban meglehetősen szép számú márka versenyez. Kis súlyú termékekről van szó, impulzív kategóriáról, tehát több érv is szól a széles bolti választék mellett. A szeletescsokoládé-vásárlás legfontosabb szempontja az íz, a fogyasztók egy bizonyos repertoárból választanak aktuális igényüknek megfelelően. A gyártóknak úgy kell lefedniük a fogyasztói igényeket, hogy eközben termékeik ne kannibalizálják egymást, és különbözzenek a konkurenciától is.
– Ezt elsősorban jól megkülönböztethető termék-összetételű újdonságokkal lehet elérni – mondja Pöll Viktória a Kraft részéről.
A cég szeletes „vezérmárkája”, a Sport is több ilyen variánssal rukkolt ki a közelmúltban: a Sport Kextrémmel és a Sport Meggyessel. De úgy is erősíti a márka imázsát (és nyer új fogyasztókat/fogyasztási alkalmakat), hogy néhány évvel ezelőtt a jégkrémek között is megjelent.
– Igyekszünk a rendelkezésre álló eszközöket a legszélesebb körben használni, hogy a lehető legtöbb ponton elérjük a fogyasztót. A BTL-aktivitásaink száma egyre nő, és a tv mellett egyre több másodlagos médiát használunk – beszél a marketingháttérről Pöll Viktória.
Elsőként a láthatóságért
A Győri Keksz Kft. a szeletes piacon ostya-, piskóta- és kekszalapú termékekkel van jelen. Balaton, Győri Édes Kismackó (Dörmi) és Pepito márkái jól meghatározott célcsoportot szólítanak meg.
– A Győri Édes Kismackó (Dörmi) piskóta csokis, tejes és epres krémmel töltve a legkisebbeknek szól. Finom íze mellett mackó formája miatt is a kisgyermekek kedvence lett. Emellett különleges vonzereje, hogy tartósítószer- és színezékmentes, így az édesanyák is nyugodtan kényeztethetik gyermekeiket ezzel az egészséges édességgel – mondja Pogács Gabriella. – A Pepito Csokocsillag már a nagyobb gyerekek ízléséhez alkalmazkodik. A Balaton pedig mindenki kedvence, annak ellenére, hogy célcsoportja ennél jóval szűkebb.
Ez utóbbi kijelentés úgy értendő, tudjuk meg a trade marketing menedzsertől, hogy egy minőségi, finom terméknek a fogyasztói tábora gyakran sokkal tágabb, mint a cég által elsődlegesen elért célcsoport, amelyet a márkakommunikációval megszólítanak. Erre a Balatonon kívül jó példa a Győri Édes Kismackó (Dörmi), amely egyedi jellegéből, egészséges összetevőiből adódóan a 3–6 éves kisgyermekeken túl sokak kedvence lett.
– Mint a legtöbb egyéb kategóriában, a szeletes termékeknél is nagyon fontos, hogy elsőként valósítsunk meg a piacon egyedi ötleteket. A cégünknél elsődlegesen az eladáshelyi aktivitások területén van a fókusz. Hiszen ez egy viszonylag új terület, így minden cégnél itt van a legtöbb fejlődési potenciál – nyújt magyarázatot Pogács Gabriella. – Ezen belül is polci láthatósági projektünkre vagyunk a legbüszkébbek, amelyet szeletes termékeinkre fejlesztettünk ki a tavalyi év folyamán, a kategórián belül elsőként. Elismerésnek tekintjük azt, hogy ezután versenytársaink is ilyen eszközöket kezdtek használni.
A Győri Keksz idei évben nem tervezi szeletes portfóliójának nagyobb átalakítását. Egyetlen aktuális újdonságuk e téren a Balaton márkának a nyár második felében piacra dobott új ízvariánsa.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >