Magazin: Menő májasok
A májas is az egyik olyan készítményféleség, amelyre nézve 2017 júliusától változnak az Élelmiszerkönyv előírásai. Az elvárt 25%-os májtartalomnak az ismert márkák már most megfelelnek, így az ár-érték arány további javításával, a méret- és ízválaszték szélesítésével, a marketing fokozásával minden adott, hogy tovább erősítsék pozícióikat a kereskedelmi márkákkal szemben.
A májas kategória a maga 9600 tonna körüli éves fogyásával közepes méretűnek számít a húskészítmények között.
– A korábban végzett átfogó piackutatásunk alátámasztotta, hogy a hústermékeken belül a repertoárfogyasztás jellemző: a fogyasztók igénylik a változatosságot – hangsúlyozza Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ezért a májas, bár nem feltétlenül része a mindennapok étkezésének, átlagosan kéthetente a vásárlók kosarába kerül. A májasokat elsősorban ízük miatt vásárolják, de gyakran azért is megveszik, mert a vásárlás során megkívánják.
A jelenleg forgalomban lévő kenőmájas technológiáját (az úgynevezett meleg eljárást) és receptúráját az 1980-as évek elején Gyulán dolgozták ki. Addig a májasok inkább szelőmájas jellegűek voltak, májdarabokat tartalmaztak. Az első kenhető májas a Gyulai Májas volt.
– Folyamatos a termék gyártása és forgalmazása, de ősszel és télen jellemzőbb a fogyasztása, amikor elindul az iskolaszezon – határozza meg a szezonalitást Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – A Gyulai Májasra is jellemző ez a forgalomingadozás, nyáron inkább a szárazáru forgalomerősödését tapasztaljuk.
A magyar májaskészítmények ízvilága igen specifikus, teszi hozzá a marketingmenedzser: a hazai fogyasztási kultúránk szerves részét képezi. Ugyanakkor érdekes, hogy exportrelációban más ízvilágot kell kialakítaniuk a gyártóknak. A miénket sokszor túl sósnak, túl karakteresnek érzik a külföldiek – tudjuk meg tőle. Vagy épp ellenkezőleg: bizonyos országokban nem elég fűszeresnek.
Erősödött
a Pick májasok pozíciója
A májasok eladásai 2015 és 2016 első félév adatainak összevetésében mennyiségben és értékben is stagnálnak. Növekedés leginkább a 100–249 g közötti kiszerelésű termékek esetén következett be, míg a többi kiszerelés esetében inkább csökkenés látszódik. A kategórián belül az önkiszolgáló kiszerelés dominál (aránya megközelítőleg 80%-os).
– A Private Label aránya a kategórián belül továbbra is meghatározó – jelzi Szántó Zoltán. – A kereskedelmi márkák adataink szerint 2016 júniusában 32%-os értékbeni és 49,7%-os mennyiségi részesedést birtokoltak, amivel kategóriaelsők. Bár részesedésük meglehetősen magas, részesedési mutatói a tavalyi félévhez képest észrevehetően visszaestek. Volumenben 4,2 százalékpontot (megközelítőleg 200 tonnát), míg értékben 2,5 százalékpontot csökkentek.
A fogyasztók egyre nagyobb része szeretne tehát megfizethető áron hozzájutni a garantáltan kiváló minőségű márkatermékekhez. Ez áll a hátterében a közép-árkategóriás PICK kenőmájas elmúlt időszakban tapasztalt jelentős forgalomemelkedésének is, ami ugyanakkor (pozicionálásából kifolyólag) nem gyengítette a cég olyan prémium májasai piaci helyzetét, mint a Viaszos Borjúmájas vagy a Viaszos majoránnás májas.
– A fogyasztói vélemények alapján a májasok esetében a natúr íz mellett a legkedveltebb a hagymás ízesítés. Ezen igények tükrében került kifejlesztésre a tavalyi évben a PICK Sülthagymás májas, mely 25%-os májtartalommal bír, s melynek jellegzetes ízét a májon kívül az apróra vágott sülthagyma alakítja ki – mondja a senior termékmenedzser. –A termékkel azon racionális gondolkodású fogyasztókat célozzuk meg, akik szeretik és gyakran vásárolják a májas készítményeket, ezenfelül tudatosan keresik az ár-érték arányban legjobb termékeket.
A májasokat is érintette a PICK arculatváltása, melyet az év utolsó negyedében egy nagyszabású integrált kampánnyal kommunikálnak. Fontos újdonság, hogy az új csomagolásokon már termékelőnyök (pl. mesterségesaroma-mentesség), illetve allergén információk (mint a gluténmentesség) is megjelenítésre kerülnek, ezáltal biztosítva még több információt a fogyasztóknak a PICK májas termékekről. Az év végéig futó kampány során a fogyasztók találkoznak a márkával a TV-csatornákon, a boltokban kereskedelmi aktivitások formájában, online vonalon a márka hivatalos Facebook-oldalán valamint a www.pick.hu honlapon. Mindezt egy nyereményjátékkal egybekötött promóció kíséri végig. A promóció főnyereményeként all inclusive családi nyaralás kerül kisorsolásra az idén 20 éves Puchner Kastélyszállóba, ezenkívül havonta Sony okostelefont, Xperia Z tabletet és PS4 játékkonzolt is lehet nyerni.
– Emellett a virsliket is vásárló játékosok között hetente hotdogkészítő készüléket sorsolunk ki, valamint naponta több Sony USB-töltő, fejhallgató, rádiós óra is gazdára lel a PICK kódbeküldésen alapuló nyereményjátékában – teszi teljessé a képet Szántó Zoltán.
Bővül a Gyulai méretválasztéka
A Gyulai Májas mind önkiszolgáló pultban (100 g–250 g közötti töltősúlyban), mind csemegepultban elérhető (körülbelül 700 g-os rúdban). A legnagyobb volument a klasszikus fűszerezés adja, de igen kedvelt a Majoránnás változata is. A Kolbászfűszeres májas még nem országos belistázottságú, ízvilága olyannyira újszerű, hogy egyelőre megosztja a fogyasztókat. Mindezek mellett most tesztelik az 500 g-os Gyulai Májas piaci fogadtatását.
– A Gyulai májasok májtartalmát már az Élelmiszerkönyv ez évi rendelkezéseinek megjelenése előtt megemeltük 25%-ra, ami mind beltartalmi értékét, mind ízvilágát pozitívan érintette – jelzi Tamáskovitsné Gila Éva. – A fogyasztóinktól kapott visszajelzések, illetve a Magyar Termék Nagydíjak: Gyulai Májas (2010), Majoránnás Májas (2016) jelzik, hogy a Gyulai márkanév egyet jelent a minőségi garanciával. Szeretnénk kiemelni, hogy májas készítményeink nem tartalmaznak glutént vagy laktózt, így a táplálékallergiában szenvedők bátran színesíthetik vele étkezéseiket. 2010 óta, tehát jóval az allergénjelölési rendelet megszületése előtt már logókkal jeleztük fogyasztóinknak az allergénmentességet.
Most ősszel futott egy márkakampányuk. „Gyulai. A miénk.” címmel, amelyet 2017-ben a májastermékkör bevonásával terveznek színesíteni, árulja el végezetül a marketingmenedzser.
Tradicionális és egyben modern
a Nádudvari
A Nádudvari Élelmiszer Kft. májaskínálatában úgyszintén megtalálhatók mind önkiszolgáló, mind csemegepultos termékek. Ezen belül nagyobb súlyt képviselnek az önkiszolgáló, kis kiszerelésű termékek, melyek jobban megfelelnek a fogyasztói elvárásoknak, a legkeresettebb, a 110 g-os kiszerelésű termékek.
– Ízesítés tekintetében a natúr íz a legkedveltebb, de a majoránnás és a snidlinges májasunk is kedvelt a fogyasztók körében – tudjuk meg Volosinovszki Jánostól, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatójától. – A szezonalitás nem jellemző májas termékeinkre, de megfigyelhető a forgalom folyamatos növekedése, főként szupermarket és diszkont kategóriában.
A forgalom növekedése egyrészt a disztribúció javulásának köszönhető: ma már szinte minden hálózatban elérhetőek a termékek. Másrészt pedig a hatékony marketingtámogatásnak.
– Idén széles körű marketingkommunikációs kampányt indítottunk a húskészítményeink, azon belül a májasok népszerűsítésére, melynek alapját hagyományos ATL-megjelenések képezték: óriásplakát, TV és print – idézi fel az ügyvezető igazgató.
A cég törekszik arra, hogy termékei megfeleljenek a mai kor egészségtudatos fogyasztói elvárásainak, ugyanakkor igyekeznek megtartani a házi, tradicionális termékjellemzőket. Májasaik is ennek jegyében kerültek kifejlesztésre: a hagyományos ízvilág megtartása mellett mindegyik májas laktóz- és gluténmentes.
– Ezenkívül, bár az élelmiszerkönyvi szabályozás alapján csak jövő júliustól lesz kötelező a májasokban a 25% májtartalom, a Nádudvari májasok már az új szabályozás előtt is 25%-os májtartalommal készültek. Májasaink kiváló minőségét a Magyar Termék Nagydíj elnyerése is bizonyítja. Jövőre tervezzük a szortiment szélesítését, mind ízesítésben, mind kiszerelésben – zárja gondolatait Volosinovszki János.
Új íz és kiszerelés a Kaisertől
A Kaiser Food termékfejlesztéseit teljes mértékben a fogyasztói trendek szerint alakítja, illetve előtte is jár.
– Idén ősszel vezettük be a Kaiser májas legújabb ízvariánsát, a Kaiser Majoránnás májast 120 g és 300 g-os kiszerelésben – mondja Fábián Péter, a Kaiser Food Kft. brandmenedzsere. – Evvel egy időben, fogyasztói visszajelzések alapján a Kaiser-májasok második legkedveltebb variánsát, a Kaiser Kacsa májast vezetjük be nagyobb, 300 g-os kiszerelésben.
A kenőmájasok mellett az ősz igazi újdonsága a cégtől a minőségi szegmensben a Kaiser Premium sertéspástétom szalonnabevonattal, önkiszolgáló és csemegepultos verzióban, amelynek fejlesztését a házias ízek és kézműves elkészítési mód ihlették. A terméket kiemelkedően magas, 48%-os sertéshús- és 40%-os sertésmájtartalom jellemzi, külsejét szalonnabevonat fedi.
– Az új májasokat áruházi kóstoltatókkal, POS-kihelyezésekkel és Facebook-oldalunkon nyereményjátékkal népszerűsítjük – árulja el Fábián Péter. – A karácsonyra kenőmájas kategóriában innovatív, limited edition termékkel, Kaiser kacsa- és libamájas co-packkal készülünk.
Kapcsolódó cikkeink
Itt az idő, májasok! – Újabb pályázati lehetőség nyílt meg
Újabb közkedvelt termék vált elérhetővé a pályázók számára. Ezúttal a…
Tovább olvasom >Magazin: Szilárd márkák a kenősáruk között
A kis kiszerelések részarányának növekedése és a kereskedelmi márkák súlyának…
Tovább olvasom >Magazin: Nagy úr a tradíció a májasoknál
Fűszerezésben és csomagolásban meglehetősen konzervatívak a magyarok, ha májastermékről van…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >