Optimisták az édességgyártók

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 03. 09. 09:43

Egyöntetű optimizmus uralkodik az édességgyártók között a húsvéti szezon előtt. A bevonómasszák uralma már a múlté, a fogyasztók a valódi csokoládéból készült figurákat és az erős márkákat keresik. A választék évről évre színesebb és szélesebb, az innovációs kedv töretlen.

Figura 02_opt

Tavaly kevesebb húsvéti édesség fogyott, mint az azt megelőző évben. Ebbe a néhány százalékos áremelkedés éppúgy belejátszhatott, mint a hónap végi időpont.

Nyúl, tojás: fej fej mellett

– Az idei húsvéti szezonnal kapcsolatban pozitívak a várakozásaink, a forgalom növekedésére számítunk – tekint optimistán előre Kozma Korinna, a Nestlé Hungária brand managere. – . Az édességpiac értékbeni forgalmának újbóli növekedésén és a hónap közepi időponton túl a pozitív makrogazdasági előrejelzések, a minimálbér és garantált bérminimum növekedése szintén optimizmusra adnak okot.

A Nestlé forgalmi adatai egyébként, erős márkáiknak köszönhetően, 2016-ban kedvezőbben alakultak, mint a piacé: a csökkenő kereslet ellenére a SMARTIES és a BOCI figurák forgalmának aránya is növekedett a teljes eladáson belül. Ezáltal tovább erősítették piacvezető pozíciójukat az üreges figurák piacán – tudjuk meg Kozma Korinnától.

Míg a december eleji szezon a Mikulás személyében „egyszereplős”, húsvétkor a figurák között a tojás és a nyúl évek óta fej fej mellett szerepel (most épp a nyúl vezet egy orrhosszal), együtt mintegy 80%-át adva az eladásoknak.

– Azonban csatornánként kisebb-nagyobb eltérések érzékelhetők – mondja Kozma Korinna. – Míg a hazai láncok üzleteiben és a hipermarketekben a nyuszik felülreprezentáltak, a diszkont csatornában a tojások dominálnak. Melléjük egyre gyakrabban választanak valami különlegesebb formát is a vásárlók. Az egyedi termékek, a hagyományostól eltérő, de a szezonhoz kötődő figurák is egyre népszerűbbek a körükben.

Kikopó bevonók

– Az alapanyagárak emelkedése ellenére mi is bizakodóak vagyunk az idei szezon előtt – mondja Szikora Dóra, a Bonbonetti Kft. brand managere. – Hiszen a húsvét nemcsak a hazai édességgyártók, hanem a magyar vásárlóközönség egyik kedvenc ünnepe is.

A fogyasztók egyre inkább a magasabb minőségű, tejcsokoládéból készült figurákat részesítik előnyben. Lassan kikopnak a piacról az alacsony árkategó­riába tartozó bevonós termékek.

– Cégünk elkötelezett híve a minőségi csokoládék gyártásának, így örömmel tapasztaljuk, hogy ezt a minőséget a fogyasztók is értékelik és előnyben részesítik – mondja ennek kapcsán Szikora Dóra.

Ezt támasztja alá a Magyar Édességgyártók Szövetségének friss kutatása is, mely egyebek mellett azt is vizsgálta, hogy a vásárlói döntésekben melyek a domináns szempontok. Az első helyre került, hogy a figura valódi csokoládé legyen, azaz ne bevonómasszából készüljön. Csak ezután következnek az ízesítés, az ár, a méret, a márka és végül a csomagolás.

A kutatás szerint a figurákat elsősorban ajándékozási céllal vásárolják, a gyerekeknek, házastársnak, unokáknak, sőt kollégáknak is. Méret szempontjából a közepes figurák a legnépszerűbbek.

A szezon két legfontosabb eladási csatornája a hipermarket és a diszkont.

– A hipermarketek tovább tudták erősíteni piaci pozíciójukat – jelzi a Bonbonetti brand managere. – Ezért is nem véletlen, hogy a legnagyobb márkák mind rájuk fókuszálnak, ha erőteljesebb instore megjelenésről vagy promócióról van szó.

Szebb csomagolások

A tavalyi szezonban színesedett a húsvéti figurák választéka. Az importkínálat is szélesedett, de a piacon érdekelt hazai gyártók köre is bővült.

– A tavalyi volt a Chocco Garden el­ső húsvéti szezonja, ezért akkor a termé­keink még nem voltak az összes áruházláncban belistázva – idézi fel Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezetője. A visszajelzések (mindenekelőtt a kevés visszáru) már akkor sokat ígérőek voltak, idén pedig már szinte minden jelentős láncban ott vagyunk. A karácsonyi tapasztalatok alapján jó szezonra számítunk.

Sánta Sándor szerint az idei szezon nagy kérdése, hogy a drasztikusan megemelkedett alapanyagárak mennyire fogják befolyásolni a polci árakat. Véleménye szerint a karácsonyhoz képest nem lesz jelentős változás.

– Ami az import szempontjából figyelemre méltó trend, az a csomagolások terén történt innováció – hívja fel a figyelmet. – Az új, préseléses eljárásnak köszönhetően sokkal szebbek lettek a csomagolások, ami a hazai szereplők számára új kihívást (és beruházásokat) jelent.

Általános trendnek mondható az étcsoki kedveltségének általános erősödése, amely a szezontermékek választékában is megmutatkozik. A választék növekedése nagyon egyértelmű és erősödő trend, ma már a táplálékérzékenyek is egyre több édesség közül válogathatnak – tudjuk meg Sánta Sándortól.

Vidám, színes, egységes

A Nestlé az idei húsvétra a 21 g-os SMARTIES nyuszi mellé a csibét és a bárányt is bevezeti, melyeket egy látványos SMARTIES-os kínálókartonban helyeznek el. Készülnek továbbá egy igazi „nagyágyúval” is: a SMARTIES 180 g-os nyuszival.

– Az újdonságok mellett azonban fontosnak tartjuk a meglévő termékeink folyamatos megújítását is – hangsúlyozza Kozma Korinna. – Idén húsvétkor új csomagolásban lesz megtalálható a SMARTIES 21 g-os nyuszi, három vidám, színes design kerül vegyesen a hengerekbe. Egy további különlegesség az idei húsvéti portfóliónkban a 200 g-os BOCI Aero tojás-nyuszi, melyben egyedi módon ötvöztük a szezon két fő szegmensét.

Az idei húsvéti szezonban is nagy hangsúlyt fektetnek az eladáshelyi megjelenésre, hiszen a szezonidőszakban jellemző „zajban” egy igazán látványos megjelenés segít kitűnni és elnyerni a fogyasztók figyelmét. Ennek érdekében egységesítették a display-k designját, ezzel is növelve kihelyezéseik látványosságát az üzlettérben.

– Idén a szezon arcának SMARTIES Mártit, a 42 g-os tojást választottuk, mely valamennyi kommunikációs felületünkön megjelenik majd – árulja el a brand manager. – Vidám, tavaszias designjával méltó képviselője a húsvéti portfóliónknak. Készülünk továbbá in-store promócióval is, ahol egyedi, Magyarországon a Nestlé Hungária által nem forgalmazott SMARTIES termékeket adunk ajándékba, ezzel is tovább növelve a márka ismertségét.

Húsvéti köntösben

A húsvéti édességek vásárlásánál az ismert márkanév és az általa garantált minőség fontos szempont a vásárlók számára.

– A TIBI csoki nemcsak a táblás csokik piacán, hanem szezonális termékként is ebbe a kategóriába tartozik – hangsúlyozza Szikora Dóra. – Jól ismert márka, megbízható minőség immáron több mint 70 éve. De mellette ne feledkezzünk meg az olyan népszerű édességmárkákról sem, mint a DUNAKAVICS és a FRANCIA DRAZSÉ, amelyek a mai napig a Bonbonetti Vágóhíd utcai gyárában készülnek, húsvétkor pedig alkalomhoz illő köntösben kerülnek a boltok polcaira.

A figyelemfelkeltő csomagoláson kívül látványos másodlagos kihelyezések, display-k és fogyasztói promóciók csábítják el a vásárlóközönséget, tudjuk meg a brand managertől, aki hozzáteszi: idén az in­store kommunikáció mellett online vonalon kívánják támogatni a tavaszi időszak kampányát.

Márka türkizkékben

A hagyományos üreges figurák mellett idén két új Chocco Garden termékkel is találkozhatnak a vásárlók, az egyik egy mogyorós-tejkrémes csokibonbon, a másik pedig egy húsvéti vegyes csomag, melyből külön fiú- és lánydoboz is készül.

– A forgalomnövelés szempontjából nagyon fontosnak találjuk a csomagolást. Ennek szellemében a Chocco Garden termékeinek egyik jellegzetessége a többi közül kiemelkedő türkizkék szín – húzza alá Sánta Sándor. – Tavaly karácsonykor nagyon sikeres volt a Chocco Garden és a TV2 Sztárban Sztár című tévéműsorának együttműködése, ezért a húsvéti szezonra is tervezünk hasonlót, valamilyen népszerű műsorral. A tárgyalások már folynak, de egyelőre még nem árulhatok el többet.

Dinamikus prémium

Továbbra is dinamikusan növekednek a G.I.F.T. által forgalmazott olyan prémium csokoládémárkák, mint a Lindt, vagy a The Belgian.

– Jól mutatja a növekedés mértékét az is, hogy a Lindt tradicionális húsvéti nyúl figurája, a Lindt Gold Bunny 2016-ban is 20 százalék fölötti növekedést ért el értékben a 2015-ös eladásokhoz képest, az előttünk álló szezonra pedig még ennél is nagyobb növekedést tervezünk, aminek egyik hajtómotorja a Lindt folyamatos innovációja – mondja Bagi Zita, a G.I.F.T. Kft. brand managere. – Az idei évben először fog találkozni a vásárló a Gold Bunny mogyorós-tejcsokoládé termékünkkel. Eme újdonság mellett további innovációkkal is jelentkeznek, melyek egy részét a Lindt széles választékát minél jobban kihasználva hálózatspecifikusan vezetnek be a piacra.

– Promóciók szempontjából elsősorban az olyan instore eszközökre támaszkodunk, mint a húsvéti display-k és kóstoltatás – teszi hozzá Bagi Zita.

Kapcsolódó cikkeink