Optimisták az édességgyártók
Egyöntetű optimizmus uralkodik az édességgyártók között a húsvéti szezon előtt. A bevonómasszák uralma már a múlté, a fogyasztók a valódi csokoládéból készült figurákat és az erős márkákat keresik. A választék évről évre színesebb és szélesebb, az innovációs kedv töretlen.
Tavaly kevesebb húsvéti édesség fogyott, mint az azt megelőző évben. Ebbe a néhány százalékos áremelkedés éppúgy belejátszhatott, mint a hónap végi időpont.
Nyúl, tojás: fej fej mellett
– Az idei húsvéti szezonnal kapcsolatban pozitívak a várakozásaink, a forgalom növekedésére számítunk – tekint optimistán előre Kozma Korinna, a Nestlé Hungária brand managere. – . Az édességpiac értékbeni forgalmának újbóli növekedésén és a hónap közepi időponton túl a pozitív makrogazdasági előrejelzések, a minimálbér és garantált bérminimum növekedése szintén optimizmusra adnak okot.
A Nestlé forgalmi adatai egyébként, erős márkáiknak köszönhetően, 2016-ban kedvezőbben alakultak, mint a piacé: a csökkenő kereslet ellenére a SMARTIES és a BOCI figurák forgalmának aránya is növekedett a teljes eladáson belül. Ezáltal tovább erősítették piacvezető pozíciójukat az üreges figurák piacán – tudjuk meg Kozma Korinnától.
Míg a december eleji szezon a Mikulás személyében „egyszereplős”, húsvétkor a figurák között a tojás és a nyúl évek óta fej fej mellett szerepel (most épp a nyúl vezet egy orrhosszal), együtt mintegy 80%-át adva az eladásoknak.
– Azonban csatornánként kisebb-nagyobb eltérések érzékelhetők – mondja Kozma Korinna. – Míg a hazai láncok üzleteiben és a hipermarketekben a nyuszik felülreprezentáltak, a diszkont csatornában a tojások dominálnak. Melléjük egyre gyakrabban választanak valami különlegesebb formát is a vásárlók. Az egyedi termékek, a hagyományostól eltérő, de a szezonhoz kötődő figurák is egyre népszerűbbek a körükben.
Kikopó bevonók
– Az alapanyagárak emelkedése ellenére mi is bizakodóak vagyunk az idei szezon előtt – mondja Szikora Dóra, a Bonbonetti Kft. brand managere. – Hiszen a húsvét nemcsak a hazai édességgyártók, hanem a magyar vásárlóközönség egyik kedvenc ünnepe is.
A fogyasztók egyre inkább a magasabb minőségű, tejcsokoládéból készült figurákat részesítik előnyben. Lassan kikopnak a piacról az alacsony árkategóriába tartozó bevonós termékek.
– Cégünk elkötelezett híve a minőségi csokoládék gyártásának, így örömmel tapasztaljuk, hogy ezt a minőséget a fogyasztók is értékelik és előnyben részesítik – mondja ennek kapcsán Szikora Dóra.
Ezt támasztja alá a Magyar Édességgyártók Szövetségének friss kutatása is, mely egyebek mellett azt is vizsgálta, hogy a vásárlói döntésekben melyek a domináns szempontok. Az első helyre került, hogy a figura valódi csokoládé legyen, azaz ne bevonómasszából készüljön. Csak ezután következnek az ízesítés, az ár, a méret, a márka és végül a csomagolás.
A kutatás szerint a figurákat elsősorban ajándékozási céllal vásárolják, a gyerekeknek, házastársnak, unokáknak, sőt kollégáknak is. Méret szempontjából a közepes figurák a legnépszerűbbek.
A szezon két legfontosabb eladási csatornája a hipermarket és a diszkont.
– A hipermarketek tovább tudták erősíteni piaci pozíciójukat – jelzi a Bonbonetti brand managere. – Ezért is nem véletlen, hogy a legnagyobb márkák mind rájuk fókuszálnak, ha erőteljesebb instore megjelenésről vagy promócióról van szó.
Szebb csomagolások
A tavalyi szezonban színesedett a húsvéti figurák választéka. Az importkínálat is szélesedett, de a piacon érdekelt hazai gyártók köre is bővült.
– A tavalyi volt a Chocco Garden első húsvéti szezonja, ezért akkor a termékeink még nem voltak az összes áruházláncban belistázva – idézi fel Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezetője. A visszajelzések (mindenekelőtt a kevés visszáru) már akkor sokat ígérőek voltak, idén pedig már szinte minden jelentős láncban ott vagyunk. A karácsonyi tapasztalatok alapján jó szezonra számítunk.
Sánta Sándor szerint az idei szezon nagy kérdése, hogy a drasztikusan megemelkedett alapanyagárak mennyire fogják befolyásolni a polci árakat. Véleménye szerint a karácsonyhoz képest nem lesz jelentős változás.
– Ami az import szempontjából figyelemre méltó trend, az a csomagolások terén történt innováció – hívja fel a figyelmet. – Az új, préseléses eljárásnak köszönhetően sokkal szebbek lettek a csomagolások, ami a hazai szereplők számára új kihívást (és beruházásokat) jelent.
Általános trendnek mondható az étcsoki kedveltségének általános erősödése, amely a szezontermékek választékában is megmutatkozik. A választék növekedése nagyon egyértelmű és erősödő trend, ma már a táplálékérzékenyek is egyre több édesség közül válogathatnak – tudjuk meg Sánta Sándortól.
Vidám, színes, egységes
A Nestlé az idei húsvétra a 21 g-os SMARTIES nyuszi mellé a csibét és a bárányt is bevezeti, melyeket egy látványos SMARTIES-os kínálókartonban helyeznek el. Készülnek továbbá egy igazi „nagyágyúval” is: a SMARTIES 180 g-os nyuszival.
– Az újdonságok mellett azonban fontosnak tartjuk a meglévő termékeink folyamatos megújítását is – hangsúlyozza Kozma Korinna. – Idén húsvétkor új csomagolásban lesz megtalálható a SMARTIES 21 g-os nyuszi, három vidám, színes design kerül vegyesen a hengerekbe. Egy további különlegesség az idei húsvéti portfóliónkban a 200 g-os BOCI Aero tojás-nyuszi, melyben egyedi módon ötvöztük a szezon két fő szegmensét.
Az idei húsvéti szezonban is nagy hangsúlyt fektetnek az eladáshelyi megjelenésre, hiszen a szezonidőszakban jellemző „zajban” egy igazán látványos megjelenés segít kitűnni és elnyerni a fogyasztók figyelmét. Ennek érdekében egységesítették a display-k designját, ezzel is növelve kihelyezéseik látványosságát az üzlettérben.
– Idén a szezon arcának SMARTIES Mártit, a 42 g-os tojást választottuk, mely valamennyi kommunikációs felületünkön megjelenik majd – árulja el a brand manager. – Vidám, tavaszias designjával méltó képviselője a húsvéti portfóliónknak. Készülünk továbbá in-store promócióval is, ahol egyedi, Magyarországon a Nestlé Hungária által nem forgalmazott SMARTIES termékeket adunk ajándékba, ezzel is tovább növelve a márka ismertségét.
Húsvéti köntösben
A húsvéti édességek vásárlásánál az ismert márkanév és az általa garantált minőség fontos szempont a vásárlók számára.
– A TIBI csoki nemcsak a táblás csokik piacán, hanem szezonális termékként is ebbe a kategóriába tartozik – hangsúlyozza Szikora Dóra. – Jól ismert márka, megbízható minőség immáron több mint 70 éve. De mellette ne feledkezzünk meg az olyan népszerű édességmárkákról sem, mint a DUNAKAVICS és a FRANCIA DRAZSÉ, amelyek a mai napig a Bonbonetti Vágóhíd utcai gyárában készülnek, húsvétkor pedig alkalomhoz illő köntösben kerülnek a boltok polcaira.
A figyelemfelkeltő csomagoláson kívül látványos másodlagos kihelyezések, display-k és fogyasztói promóciók csábítják el a vásárlóközönséget, tudjuk meg a brand managertől, aki hozzáteszi: idén az instore kommunikáció mellett online vonalon kívánják támogatni a tavaszi időszak kampányát.
Márka türkizkékben
A hagyományos üreges figurák mellett idén két új Chocco Garden termékkel is találkozhatnak a vásárlók, az egyik egy mogyorós-tejkrémes csokibonbon, a másik pedig egy húsvéti vegyes csomag, melyből külön fiú- és lánydoboz is készül.
– A forgalomnövelés szempontjából nagyon fontosnak találjuk a csomagolást. Ennek szellemében a Chocco Garden termékeinek egyik jellegzetessége a többi közül kiemelkedő türkizkék szín – húzza alá Sánta Sándor. – Tavaly karácsonykor nagyon sikeres volt a Chocco Garden és a TV2 Sztárban Sztár című tévéműsorának együttműködése, ezért a húsvéti szezonra is tervezünk hasonlót, valamilyen népszerű műsorral. A tárgyalások már folynak, de egyelőre még nem árulhatok el többet.
Dinamikus prémium
Továbbra is dinamikusan növekednek a G.I.F.T. által forgalmazott olyan prémium csokoládémárkák, mint a Lindt, vagy a The Belgian.
– Jól mutatja a növekedés mértékét az is, hogy a Lindt tradicionális húsvéti nyúl figurája, a Lindt Gold Bunny 2016-ban is 20 százalék fölötti növekedést ért el értékben a 2015-ös eladásokhoz képest, az előttünk álló szezonra pedig még ennél is nagyobb növekedést tervezünk, aminek egyik hajtómotorja a Lindt folyamatos innovációja – mondja Bagi Zita, a G.I.F.T. Kft. brand managere. – Az idei évben először fog találkozni a vásárló a Gold Bunny mogyorós-tejcsokoládé termékünkkel. Eme újdonság mellett további innovációkkal is jelentkeznek, melyek egy részét a Lindt széles választékát minél jobban kihasználva hálózatspecifikusan vezetnek be a piacra.
– Promóciók szempontjából elsősorban az olyan instore eszközökre támaszkodunk, mint a húsvéti display-k és kóstoltatás – teszi hozzá Bagi Zita.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >