Magazin: Biztonságba csomagolva

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 03. 31. 09:02

A késztermék és a vevő között két fontos lépés van: a csomagolás és a logisztika. A legmodernebb megoldások, az alapvető jogi szabályozást meghaladó minőség első hallásra nem tűnnek költséghatékonynak ebben a két szegmensben. Azonban, ha számításba vesszük az egyéb járulékokat – mint a kevesebb kárba veszett termék, a hatékonyabb tárolás, a környezetvédelmi és olykor adóelőnyök –, akkor a mérleg máris biztatóbb számokat mutat.

 Sinka Gabriella FMCG segment sales manager DS Smith Packaging Hungary

A csomagolások eredeti feladata az áru biztonságos szállításának lehetővé tétele, azonban ma már a csomagolóanyagok két további elvárással szembesülnek: az esztétika és a környezettudatosság. Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője elmondja:

– A Rondónál mindig a legjobb és leghatékonyabb megoldás kidolgozására törekszünk, legyen szó akár egy biztonságos, szállítási csomagolásról, egy szépen nyomott értékesítési csomagolásról vagy egy kreatív display-ről. A hullámkartonok esetében szerencsére nincs szükség kompromisszumra sem a marketing, sem a környezettudatosság tekintetében, mert az általunk fejlesztett termékek szükség esetén mindhárom igényt kiszolgálják. Egyre több vevőnk helyez nagy hangsúlyt a fenntarthatósági irányelvekre, és ezeket beszállítóin számon is kéri. Megrendelőink olyan beruházások ösztönzését célozzák meg, mint a megújuló energiák vagy az energiahatékony berendezések használata. Ennek alapján úgy véljük, hogy az FSC-tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagokból gyártott termékek iránti igény tovább fog növekedni. Jelenleg az ISO 22000 élelmiszer-biztonsági menedzsmentszabvány felülvizsgálata van folyamatban, annak érdekében, hogy megfeleljen a mai kor elvárásainak. A változást figyelemmel követjük, és ha szükséges, mi is igazodni fogunk. A folyamatos beruházásaink célja, hogy mielőbb alkalmazzuk az új fejlesztéseket, és olyan környezettudatos és költséghatékony megoldásokat nyújtsunk vevőinknek, mint például a „D hullám” bevezetése, amely jelentősen csökkentheti a logisztikai, raktározási és anyagmozgatási költségeket. A környező országokba irányuló zöldség-gyümölcs cikkek csomagolása esetén nagyban nőtt a marketing szerepe. Már most, a 2017-es szezonra mázolt alappapírra, 5 szín + lakkos flexo nyomtatással készült kartonokat tervezünk, amelyek sokkal esztétikusabban prezentálják az árukat. Ez azt jelenti, hogy hamarosan itthon is alapvetően megváltozik a zöldség- és gyümölcspolcok látványa. Új fejlesztési kihívás továbbá, hogy a nagy élelmiszerláncok központi raktáraiban a beszállított zöldségeket és gyümölcsöket áruházra lebontva komissiózzák. Ennek köszönhetően különböző alapterületű és magasságú termékek esetén a termékfejlesztésnek olyan rendszert kell kidolgoznia, amely lehetővé teszi, hogy biztonságosan továbbszállítható legyen az áru.

Télen-nyáron raktáron

Árvai Csaba, a Raben Trans European Hungary Kft. ügyvezetője arról beszél, hogy a logisztikának a teljes értékláncon belül kiemelkedő szerepe van abban, hogy a vásárlók magas minőségű termékekkel találkozhassanak az üzletekben:

– Sokan nem is gondolnák, hogy egy raktári, logisztikai környezetben milyen tisztasági, hőmérsékleti, sőt akár a páratartalom szabályozására vonatkozó standardokat kell követni. Arról nem is beszélve, hogy a kollégákkal szemben támasztott követelmények is magasak. Az ellenőrzött, követhető, visszakereshető termékút pedig alapvető elvárás. Természetesen az informatika fejlődése hozzásegít minket, hogy egyre kisebb egységeket is tudunk követni, egyre könnyebben tudunk releváns adatokat kinyerni a rendszerekből, és egy esetleges termékvisszahívás során könnyebben tudunk intézkedni erről. A szállítmányozás során használt tehergépjárművek gond nélkül tudják akár a –20 °C-ot is tartani. A professzionális szolgáltatás hosszú távon minden esetben kifizetődőbb, mintha teljes készletet kellene megsemmisíteni. Szintén a professzionális szolgáltató mellett szól egy működő HACCP-rendszer, jól bevezetett rágcsálóirtás, takarítási szolgáltatás, az ellenőrzött be- és kiléptetés, valamint az is, hogy kontrolláltan használunk gépeket és berendezéseket, ezáltal is megvédve az árukat bármilyen keresztszennyeződéstől. A jelenlegi szabályozások mindenképp többletköltséget jelentenek, a teljesen transzparens, szabályos és törvénytisztelő működés, ahogyan a Raben is működik, nem a legolcsóbb költségszint. Azonban azt is látni kell, hogy a több ügyfeles, multiuser környezetnek az a nagy előnye, hogy több vevő között oszlanak meg a fix terhek. Ez minden esetben olcsóbb, mint egy saját élelmiszerraktár és teljes logisztikai lánc kiépítése és működtetése.

Kényelmes megoldások

Ahogy egyre szélesebb körben terjed el az e-kereskedelem, úgy válik szükségessé új, innovatív csomagolási megoldások kifejlesztése. Enyedi Márta, a Sealed Air food care business development managere elmondja, a strapabíró, helytakarékos technológiák fogják elsősorban segíteni a gyártók, kereskedők és szállítók életét. A vákuumcsomagolások minden bizonnyal kulcsszerepet játszanak majd. Másik jelentős trendként említette a megnövekedett keresletet a kényelmi termékek iránt, mely szegmens szintén erősen támaszkodik az új csomagolási megoldásokra:

– A csomagolás kulcsszerepet játszik az élelmiszerbiztonságban. Megvédi a terméket a környezeti hatásoktól, a hatékony gázzáró fólia kontrollált alacsony oxigénszintet biztosít, gátolva így a baktériumok elszaporodását. A hermetikus csomagolás védelmet nyújt a szivárgások és keresztfertőzések ellen, csökkentve a selejtes termékek aranyát, illetve tisztábban, biztonságosabban tárolhatók a termékek a boltok polcain és otthon egyaránt.

A csomagolóanyag magas átszúrási képessége a szállítás során jelent hatalmas előnyt a gyártók számára. A süthető csomagolások, mint a Cryovac® Oven Ease®, a biztonság mellett könnyebben kezelhetővé teszik a vásárlók számára a nyers húsok előkészítését. Végül az olyan vákuumcsomagolási technológiák, mint a Cryovac® Darfresh®, mely két vékony filmréteg közé zárja a termékeket, akár kétszeresére is megnövelheti a termék eltarthatósági idejét, ez pedig a kiskereskedők és a vevők oldalán is csökkenti az élelmiszer-kidobást.

A magas minőségű csomagolás a gyártók, a kereskedők és a vevők számára is számos előnyt biztosít. Az olyan megoldások, mint Cryovac® Darfresh® on Tray más technológiákhoz képest akár 30-40%-kal is csökkentheti a nyersanyagveszteséget. A vákuumcsomagolási technológiák nagy mértékben csökkentik a felhasznált csomagolóanyagok mennyiségét és a csomagméretet, ezzel a szállítás során akár 60%-kal több termék fér el egy szállítmányban. Kisebb méretű csomagolás könnyebb tárolást és jobb polckihasználást jelent. Emellett a felhasznált csomagolóanyagok termékdíja is csökkenthető egy vékonyabb, korszerűbb csomagolóanyag választásával.

– Az élelmiszer-biztonság maximális garantálása, mely cégünk egyik legfontosabb alapértéke, azonban nem megy a márkaépítés rovására – teszi hozzá Enyedi Márta. – Sőt, a brandek értékének növelése a Sealed Air másik kiemelt célja. A vásárlók egyre kevesebb időt, alig egy percet töltenek a polcok előtt, egy-egy vásárlási döntés során. A differenciálódás és pozicionálás a gyártók és a csomagolóipari cégek számára is az egyik legfontosabb szempont. Erre a kihívásra olyan megoldásainkat kínáljuk, mint a Cryovac® Sealappeal® PSF fedőfólia-család. Az újgenerációs, könnyen nyitható tulajdonsággal is bíró fedőfólia nemcsak könnyen felhasználhatóvá teszi a termékeket a vásárlók számára, de tökéletes biztonságos zárást is nyújt saláták, előételek, darabolt zöldségek és gyümölcsök tárolásához, szállításához.

A vásárlók elvárásai szerint

Az INCPEN kutatóintézet legfrissebb nemzetközi kutatási adatokra támaszkodva kimutatta, hogy amennyiben nem megfelelő az élelmiszerek csomagolása, az ellátási ciklusban az élelmiszer előállításához felhasznált összes energia mennyiségének akár a fele is veszendőbe mehet. Sinka Gabriella, a DS Smith Packaging Hungary FMCG segment sales managere kiemeli:

– A csomagolás fejlesztésénél a szállítási és tárolási körülmények több aspektusát vesszük figyelembe, és prediktív szoftverünk segítségével számítjuk ki az optimális megoldást vevőink részére. Folyamatosan arra törekszünk, hogy optimalizáljuk a csomagolóanyagokat anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk a termék minőségére vonatkozóan. Mindezt azért tesszük, hogy költséget és energiát takarítsunk meg a gyártás és szállítás során. Az élelmiszeripar számára speciális, szigorú higiéniai előírások alapján gyártható a csomagolás, melyet külső auditáló szervezetek tanúsítanak. Természetesen a DS Smith rendelkezik ezekkel a tanúsítványokkal.

A biztonság mellett kulcsfontosságú, hogy a tervezők és marketingszakemberek együtt azon dolgozzanak, hogy a csomagolás betöltse vásárlást ösztönző funkcióját is. A közeljövő egyik legizgalmasabb területe az e-kiskereskedelem kapcsán felmerülő kihívások összessége: a csomagolóeszköz-gyártóknak nemcsak a termék szállítás közbeni védelme érdekében kell együttműködnie a gyártókkal és a kereskedőkkel, hanem azon is dolgozniuk kell, hogy a márka által képviselt értékek eljussanak a vásárló nappalijába, és a vásárlást élménnyé tegyék.

2050-re a világ népességének 67%-a fog városokban élni, ezzel párhuzamosan egyre többen közlekednek gyalog vagy kerékpárral. Ennek következtében a sűrűn lakott környezetben élőknek jól kinéző és helytakarékos termékekre lesz szükségük. A találóan „transumer”-eknek nevezett réteg évről évre dinamikusan bővül, igényeik kiszolgálására új csomagolási megoldásokat kell kínálni. Például egy rohanó életet élő, állandóan úton levő fogyasztó megcélzásának alternatív módja az egydarabos tasakokkal és kis kiszerelésű termékekkel való ellátás.

Kapcsolódó cikkeink